- Reviews
- Escape Plan (PS Vita)
Escape Plan (PS Vita)
HotΑπέδρασε ή γίνε κιμάς.
Με την άνθηση των casual games, τα 2D platform έχουν γίνει της μόδας τελευταία. Αυτό ισχύει ακόμη περισσότερο για τα puzzle platform, τα οποία διαδίδονται αστραπιαία, καθώς χρειάζονται περισσότερο μυαλό και λιγότερο την ατομική ικανότητα ενός gamer. Τα παραδείγματα των LittleBigPlanet και του Braid είναι από τα πιο χαρακτηριστικά.
To Escape Plan είναι μία ιδιάζουσα περίπτωση. Το παιχνίδι ανακοινώθηκε στην περυσινή Gamescom, παρουσίασε ένα ιδιαίτερο στυλ ασπρόμαυρων γραφικών, ενώ το gameplay του βασίζεται σε γρίφους κλιμακωτής δυσκολίας, με τη χρήση της οθόνης αφής του PlayStation Vita. Μόνο που όταν λέμε “χρήση της οθόνης” εννοούμε…αποκλειστικά της οθόνης!

Η απόδραση
Η ιστορία μας επικεντρώνεται σε δύο χαρακτήρες, τον Lil και τον Laarg, ονόματα που παραπέμπουν στις συντομογραφίες των “Little” και “Large”. Πρόκειται για δύο πλασματάκια, ένα αδύνατο κι ένα εύσωμο, που μας φέρνουν στο νου πειραματόζωα. Πάνω απ’ τα κεφάλια τους βρίσκεται ο Bakuki, ένας μοχθηρός τύπος που τα παρακολουθεί με τις κάμερές του και διατάσσει τους υπηρέτες του (που μοιάζουν επίσης με πειραματόζωα) να αποτρέψουν την απόδραση. Στο χέρι σας είναι λοιπόν να αποφύγετε τις θανατηφόρες παγίδες και ταυτόχρονα να αποτρέψετε τα σχέδια του σατανικού επιστήμονα.
Splatter και τα ρέστα
Το ξεκίνημα βρίσκει τον Lil να αποδρά πρώτος από το κελί του και ακολούθως να ελευθερώνει τον Laarg. Κάπου εκεί αντιλαμβάνεστε το πόσο χρήσιμη είναι η συνεργασία των δύο φίλων. Ο Lil είναι γρήγορος και πίνοντας καφέ απ’ τα κατά τόπους μηχανήματα μπορεί και εκτινάσσεται σαν ελατήριο μπροστά ώστε να αποφύγει πιθανούς κινδύνους. Μπορεί επίσης να ρουφάει άζωτο και να απογειώνεται σαν μπαλόνι στον αέρα. Απ’ την άλλη, ο Laarg σπάει πόρτες ή δάπεδα κι έτσι ανοίγει δρόμους, είναι όμως πιο δυσκίνητος κάτι που αναγκάζει τον Lil να περνάει συχνά πρώτος και να του ανοίγει δρόμο.
Η δυσκολία των levels είναι κατά κανόνα κλιμακωτή, παρότι ανά διαστήματα θα συναντήσετε κάποιους πολύ εύκολους γρίφους που θα μπορούσαν να είχαν προηγηθεί. Τα πρώτα puzzles έχουν την μορφή tutorial καθώς μαθαίνετε να αλληλεπιδράτε με την οθόνη του PS Vita και να γνωρίζετε το πώς μπορείτε να δράσετε σε κάθε μεμονωμένο περιστατικό. Αργότερα θα χρειαστεί να κάνετε συνδυασμό πολλών κινήσεων μαζί για να καταφέρετε να φτάσετε μέχρι την πλησιέστερη έξοδο.
Χειρισμός και γρίφοι
Το Escape Plan είναι από τα λίγα games στα οποία χρησιμοποιείται αποκλειστικά η οθόνη αφής του PS Vita. Αυτό προκαλεί μια κατά κάποιο τρόπο “ιδιαίτερη” αλληλεπίδραση με τα ζωύφια, αλλά δεν παύει να είναι ένας τελείως άκομψος τρόπος χειρισμού. Το περπάτημα των δύο χαρακτήρων επιτυγχάνεται με αντίστοιχη κίνηση του δαχτύλου προς την επιθυμητή κατεύθυνση κάτι που προκαλεί autowalk. Για να σταματήσει το autowalk θα πρέπει να πατήσετε πάνω στον χαρακτήρα. Αυτό σημαίνει ότι οι μικρές κινήσεις σε σημεία που απαιτούν ακρίβεια, μπορούν να γίνουν καταστροφικές καθώς απαιτείται «κρύο-αίμα» για να ξεχωρίσετε την στάση απ’ το περπάτημα.
Η οθόνη αφής σε συνδυασμό με το rear touchpad σας επιτρέπουν να ελέγξετε πολλά από τα αντικείμενα του χώρου ή όσα απαιτούνται τέλος πάντων για να λυθεί ένας γρίφος. Η ακρίβεια, ειδικά απ’ το rear touch pad, δεν είναι η επιθυμητή κι αυτό θα αποβεί συχνά μοιραίο. Ωστόσο, κάθε λάθος υπολογισμός είναι ικανός να κόψει φέτες τους μικρούς μας φίλους κι αυτό αν συμβεί κατ’ επανάληψη θα σας αναγκάσει να παρακάμψετε το αντίστοιχο level. Ευτυχώς δηλαδή που υπάρχει και αυτή η επιλογή. Πέρα απ’ την οθόνη αφής, θα χρειαστεί να χρησιμοποιήσετε και το γυροσκόπιο της κονσόλας, ώστε να ελέγξετε τον Lil στις περιπτώσεις όπου θα ίπταται σαν μπαλόνι. Στον αντίποδα, ο Laarg μπορεί να τοποθετηθεί σε φούσκα. Οι φούσκες ελέγχονται χειροκίνητα μέσω της touchscreen, λειτουργία που δυστυχώς επίσης δεν λειτουργεί πάντοτε.

Οι γρίφοι απαιτούν ακρίβεια, συγχρονισμό και φυσικά καλή μαντεψιά της κατάστασης, την οποία διαθέτουν κυρίως όσοι έχουν εμπειρία στα puzzle games. Στα πρώτα στάδια, η λύση είναι ακριβώς μπροστά σας, αλλά στα επόμενα θα περάσουν αρκετά λεπτά και πολλοί αποτυχημένοι συνδυασμοί για να καταφέρετε να φτάσετε στο τέρμα. Οι δύο φίλοι μας ακολουθούν βίους παράλληλους, πότε δίνοντας ρεσιτάλ συνεργασίας και πότε παίζοντας μόνοι τους. Στα levels όπου συνεργάζονται θα πρέπει υποχρεωτικά να περάσουν και οι δύο από την πόρτα τερματισμού.
Όσο ανεβαίνει η δυσκολία, πέρα απ’ το ότι αυξάνονται οι παγίδες, πολλαπλασιάζονται και οι εχθροί που θέλουν να σας πυροβολήσουν με “όπλα” (φυσοκάλαμα για την ακρίβεια). Εσείς μπορεί να μην έχετε όπλο αλλά ελέγχοντας το περιβάλλον γύρω σας και γνέφοντάς τους για να κινηθούν, τους αποπλανείτε και τους κάνετε κιμά. Αυτή η λειτουργία βέβαια είναι τελείως ακανόνιστη. Θα πρέπει δηλαδή να επιμείνετε αρκετές φορές με το δάχτυλό σας για να καταφέρετε να πείσετε τα τσιράκια του Bakuki να περπατήσουν κάπου και να εξοντωθούν.
Η μουσική και το fake χειροκρότημα του Escape Plan παραπέμπουν σε film noire. Αρρωστημένο και ταυτόχρονα ευρηματικό!
Στο έργο σας όμως έχετε συμμάχους, τα οποία δεν είναι άλλα από τα προβατάκια! Πρόκειται για τα αντίστοιχα φιλικά προς εσάς ζωύφια, τα οποία ελέγχετε με το rear touchpad. Ο χειρισμός τους είναι ακόμη πιο δύσκολος, διότι τρέχουν ανεξέλεγκτα κι είναι πολύ πιο δύσκολο να ελέγξετε την ορμή τους και να τα κατευθύνετε. Το βασικότερο ίσως πρόβλημα στον χειρισμό είναι ότι όταν υπάρχουν πολλοί χαρακτήρες σε ένα σημείο, όταν και δεν μπορείτε να υπολογίσετε με ακρίβεια ποιον θα κινήσετε. Πολλές φορές θα αποτύχετε κατά μισό εκατοστό και θα καταλήξετε να επαναλάβετε την προσπάθειά σας απ’ την αρχή, καθώς checkpoints δεν υφίστανται.

Τα εμπόδια στον κόσμο του Escape Plan δεν παρουσιάζουν μεγάλη ποικιλία, όμως είναι αρκετά ευρηματικά. Θα συναντήσετε μεταξύ άλλων προπέλες ανεμιστήρων, βατήρες που ανοιγοκλείνουν και που από κάτω τους έχουν καρφιά, ηλεκτροφόρα πεδία στα οποία θα χρειαστεί να αλλάξετε κατεύθυνση για να περάσετε και άλλα τέτοια χαριτωμένα. Κάτι σαν εργαλεία βασανισμού ένα πράμα.
Η παρουσίαση του σεναρίου είναι τελείως αδιάφορη, καθώς η εξέλιξη των όσων συμβαίνουν παρουσιάζεται στο τέλος κάθε chapter, με artwork εικόνες και απλά κάποια σχόλια. Θα συναντήσετε βέβαια κι ορισμένα cutscenes τα οποία όμως είναι απειροελάχιστα. Το ενδιαφέρον σας λοιπόν εύκολα μπορεί να μειωθεί με τις παρούσες συνθήκες.
Modes και διάρκεια
Το Escape Plan διαρκεί περίπου 2-3 ώρες, ανάλογα με το επίπεδό σας και υπό την προϋπόθεση ότι θα λύσετε τους γρίφους κανονικά και δεν θα τους παρακάμψετε (ή έστω αν τους παρακάμψετε στην 4η-5η προσπάθεια). Κάθε level σας βραβεύει με 1-3 αστεράκια απόδοσης, ανάλογα με το πόσες φορές θα αγγίξετε την οθόνη. Αφού ολοκληρώσετε κάποιο επίπεδο μπορείτε να γυρίσετε πίσω και –αν θέλετε- να προσπαθήσετε για όσο το δυνατόν καλύτερο σκορ.

Το μόνο εναλλακτικό mode που διαθέτει το παιχνίδι, πέρα από το story, είναι το Challenge Mode που σας προκαλεί να το τερματίσετε με κάτω από 20 kills (και για τους δύο ήρωες μαζί). Θα μπορούσε να λέγεται και “Hardcore Mode” γιατί είναι η υπέρτατη δόση μαζοχισμού. Υπό ιδανικές συνθήκες πάντως, ο τίτλος όφειλε να έχει κι ένα multiplayer mode σε μορφή Co-Op. Αλλά προφανώς αν πάει καλά, θα το πληρώσουμε ως DLC, κάτι που έχουμε μάθει καλά στην τρέχουσα γενιά κονσολών.
Film Noire
Το ειδικό καρτουνίστικο art style που επέλεξε η Fun Bits θα σας κάνει να λατρέψετε τον κόσμο του παιχνιδιού. Όλα τα textures είναι grayscaled, απ’ την αρχή έως το τέλος, ενώ τα blood effects είναι εντυπωσιακά, ακόμα κι αν φτάνουν σε σημείο υπερβολής. Παρά την φύση του 2D gameplay, τα γραφικά έχουν 3D βάθος και παράγουν ρεαλιστική κίνηση αντικειμένων χωρίς την παραμικρή πτώση στο frame rate.

Το soundtrack παραπέμπει σε φιλμ νουάρ δεκαετίας ’40-’50, με απαλά και μονότονα ακούσματα, ενίοτε συνδυασμένα με αποχρώσεις παλιάς κλασικής μουσικής. Voice acting δεν υποστηρίζεται σε κανένα σημείο, όμως τα ηχητικά εφέ και το χειροκρότημα σε κάθε kill εχθρού, συμβάλουν σε μια μονότονη, «μουντή» και συνάμα ανατριχιαστική ατμόσφαιρα.
Η ασπρόμαυρη απόδραση
Με την χρήση του PlayStation Vita, το Escape Plan προσφέρει μια εναλλακτική πρόταση που σπάει τα στερεότυπα των puzzle games όπως τα ξέραμε μέχρι σήμερα. Όμως τόσο η ελαττωματική ανταπόκριση του χειρισμού του, όσο και η πολύ μικρή διάρκειά του δεν θα καταφέρουν επάξια να σας χορτάσουν. Προς κάθε καμένο του είδους όμως, τα 13 ευρώ που κοστίζει ως downloadable game δικαιώνουν τα όσα προσφέρει.
Θετικά:
- Γρίφοι αφής
- Η ιδιαίτερη ατμόσφαιρα
- Τιμάει τα λεφτά του
Αρνητικά:
- Πολύ μικρό σε διάρκεια
- Χειρισμός με ελλειπή ανταπόκριση
- Τα puzzles παρουσιάζουν μικρή ποικιλία
- Λιτά γραφικά
Βαθμολογία
Γραφικά: 6.5
Ήχος: 7.5
Gameplay: 7
Αντοχή: 4
Γενικά: 6.5
Μία εναλλακτική και ιδιαίτερη πρόταση στα puzzle games.
Μάνος Γρυπάρης