- Reviews
- Ghost of Yōtei
Ghost of Yōtei

Αιματηρή εκδίκηση στα βόρεια της Ιαπωνίας.
Αιματηρή εκδίκηση στα βόρεια της Ιαπωνίας.
Η γενιά του PS4 έφερε αρκετά νέα games, τα οποία δεν αποτελούσαν μέρη ήδη υπαρχόντων σειρών αλλά αποδείχθηκαν αρκετά επιτυχημένα. Ένας από τους πιο επιτυχημένους τέτοιους τίτλους μας ήρθε το 2020, λίγους μήνες πριν την κυκλοφορία του PS5, από την Sucker Punch, γνωστή ως τότε μόνο για τις σειρές Sly Cooper και InFamous. Η περιπέτεια του Jin Sakai λατρεύτηκε από πολύ κόσμο με το Ghost of Tsushima παραμένει μέχρι και σήμερα ένα από πιο αγαπητά games της Sony των τελευταίων χρόνων. Πλέον μετράει πάνω από 13 εκατομμύρια πωλήσεις, ενώ έρχεται και ταινία από το Netflix.
Η συνέχεια του ήταν εγγυημένη, όμως για πάνω από 4 χρόνια η Sucker Punch δεν είχε δώσει σημεία ζωής, πέρα από κάποιες αγγελίες εργασίας που υπονοούσαν το τι ετοιμάζει. Τελικά σε ένα State of Play τον Σεπτέμβριο του 2024, το Ghost of Yōtei παρουσιάστηκε επίσημα, όμως αποδείχθηκε διαφορετικό από ότι περιμέναμε. Παρότι διαδραματίζεται στον ίδιο κόσμο και φυσικά στην Ιαπωνία, βρίσκεται σε νέα χρονολογία, με νέο κεντρικό χαρακτήρα και νέα ιστορία. Με σχεδόν συνοπτικές διαδικασίες και όχι ένα τριετές marketing, όπως ο προκάτοχός του, το Ghost of Yōtei ήρθε στο PS5 τον Οκτώβριο του 2025.
Μοναδικός σκοπός μας η εκδίκηση
Η ιστορία διαδραματίζεται το 1603 (329 χρόνια μετά το Ghost of Tsushima) στην βόρεια περιοχή της Ιαπωνίας Ezo, στα περίχωρα του βουνού Yōtei. Πρωταγωνίστρια είναι η μισθοφόρος Atsu, η οποία αναζητάει τους Yōtei Six, μία συμμορία που χρόνια πριν, σκότωσε την οικογένειά της και νόμιζε ότι σκότωσε και την ίδια. Αφού επέζησε εκπαιδεύτηκε στη μάχη και έχει ως μοναδικό σκοπό της να πάρει εκδίκηση με το να σκοτώσει και τα έξι μέλη της συμμορίας. Λόγω αυτού έχει αποκτήσει, στα μάτια του κόσμου, τη φήμη της Όνριο, ενός εκδικητικού φαντάσματος.
Το σενάριο είναι αρκετά διαφορετικό και σε δομή και σε θεματολογία από του Tsushima, αλλά σε γενικές γραμμές εξελίσσεται όπως περιμέναμε, χωρίς ιδιαίτερες εκπλήξεις. Οι περισσότεροι νέοι χαρακτήρες είναι συμπαθητικοί σν και δεν μπορούμε να πούμε ότι νοιαστήκαμε για την Atsu περισσότερο από τον Jin, κυρίως επειδή οι όλες αλλαγές στην προσωπικότητά της και τα μαθήματα έρχονται για αυτήν προς το τέλος. Σεναριακά τα δύο games δεν συνδέονται με κάποιο τρόπο, πέρα απο ορισμένες εκπλήξεις, τις οποίες θα σας αφήσουμε να ανακαλύψετε. Σαν σύνολο, μας πήρε περίπου τον ίδιο χρόνο, γύρω στις 30 ώρες.
Απολαυστικό πετσόκομμα για μία ακόμα φορά
Στο gameplay το Ghost of Yōtei είναι ακριβώς ότι περιμένουν όσοι έπαιξαν το Tsushima χωρίς εκπλήξεις. Μιλάμε δηλαδή για ένα open world Action-adventure με την γνωστή δομή που έχουμε δει αμέτρητες φορές στη συγκεκριμένη κατηγορία. Ο χάρτης του Ezo έχει περίπου το ίδιο μέγεθος με την Tsushima, αλλά χωρίζεται σε 2 αντί για 3 περιοχές ενώ η βασική ιστορία θα σας ταξιδέψει σχεδόν σε όλο το μέρος. Οι δευτερεύουσες δραστηριότητες που υπήρχαν στο προηγούμενο, όπως camps, κόψιμο μπαμπού για αναβάθμιση του spirit, θερμές πηγές για το hp κλπ επιστρέφουν όπως τις θυμόμασταν αλλά έχουν λίγο εμπλουτίσει.
Για παράδειγμα μπορεί για κάποια να χρειαστεί να σκαρφαλώσουμε ένα βουνό, σε κάποια άλλη να μας επιτεθούν εχθροί ή ακόμα και χρειαστεί να αλληλεπιδράσουμε με κάποιον NPC. Έχουμε και κάποιες νέες, όπως της λύκαινας που θα μιλήσουμε παρακάτω αλλά σε γενικές γραμμές δεν υπάρχουν εκπλήξεις ή ιδιαίτερες καινοτομίες. Φυσικά δεν θα δείτε καθόλου markers στον κόσμο και για μία ακόμη φορά μας καθοδηγεί ο άνεμος στον εκάστοτε προορισμό, ενώ. Επιπλέον κάθε σημείο ενδιαφέροντος το εντοπίζετε μέσω του καπνού που υπάρχει πάνω του, χωρίς να υπάρχει κάποιο εικονιδιάκι. Έτσι αρκετά πράγματα μπορεί να τα ανακαλύψετε τυχαία και πιο οργανικά κάνοντας απλά βόλτες.
2 games μετά το σύστημα μάχης παραμένει εθιστικότατο
Το σύστημα μάχης έχει επίσης την ίδια βάση και είναι το ίδιο απολαυστικό με του Tsushima, όμως έχει εμπλουτιστεί αρκετά. Στο προηγούμενο είχαμε ως μοναδικό mellee όπλο το katana και απλώς αλλάζαμε stances ανάλογα το όπλο που είχε ο εκάστοτε εχθρός. Εδώ αντί για stances έχουμε πέντε διαφορετικά όπλα, τα οποία όμως λειτουργούν όπως τα stances, δηλαδή το καθένα λειτουργεί καλύτερα ενάντια σε συγκεκριμένο τύπο όπλου. Έτσι πέρα από το βασικό katana θα ξεκλειδώσετε σταδιακά, μέσω βασικών missions και sidequests, διπλό katana, odachi (γιγαντιαίο katana), kusarigama (αλυσίδα με λεπίδα στην άκρη) και yari (κοντάρι). Επειδή κάθε όπλο λειτουργεί καλυτέρα ενάντια σε αντίστοιχο τύπο όπλου των αντιπάλων, τα χρησιμοποιήσαμε όλα αρκετές φορές και όλα λειτουργούν εξαιρετικά.
Μια πολύ ευχάριστη προσθήκη στις μάχες είναι ότι μπορούμε να παίρνουμε τα όπλα νεκρών εχθρών και να τα πετάνε σε άλλους, σκοτώνοντάς τους επιτόπου. Ευτυχώς δεν μπορούμε κάνουμε κατάχρηση διότι αυτό γίνεται 1-2 φορές σε κάθε μάχη και οι εχθροί μπορεί να είναι 10. Από όπλα απόστασης επιστρέφει φυσικά το τόξο και λειτουργεί ακριβώς όπως πριν, ενώ πλέον έχουμε και πυροβόλα. Το τουφέκι είναι πολύ χρήσιμο και σκοτώνει τους περισσότερους απλούς εχθρούς με μία βολή, όμως αργεί πολύ να ξαναγεμίσει, ενώ έχετε και λίγες διαθέσιμες βολές. Το μικρό πιστόλι λειτουργεί περισσότερο σαν συμπλήρωμα στις mellee επιθέσεις όπου μπορείτε να το χρησιμοποιείτε σχεδόν παράλληλα με τα όπλα σας και να σκοτώνετε γρήγορα εχθρούς ή να κόβετε δυνατές επιθέσεις (όπως πχ στο Bloodborne).
Οι τύποι εχθρών είναι πρακτικά οι ίδιοι με του Tsushima, χωρίς ιδιαίτερες αλλαγές πέρα από ορισμένους που χρησιμοποιούν τουφέκια από απόσταση και μπορούν να σας αποδεκατίσουν αν δεν τους φάτε γρήγορα. Άλλοι έχουν μόνο σπαθί, άλλοι σπαθί και ασπίδα, άλλοι odachi ή kusarigama, ενώ υπάρχουν και οι τεράστιοι με επιθέσεις που δεν αποκρούονται. Το AI τους είναι το κλασσικό, όπου στο stealth δεν σας βλέπουν στα ψηλά χορτάρια και μπορείτε εύκολα να τους σκοτώσετε κρυφά, ενώ αν ξεκινήσει μάχη μαζεύονται όλοι γύρω σας. Τα bosses δεν διαφέρουν ιδιαίτερα gameplayακά, αλλά έχουν πολύ περισσότερο hp και οι μάχες μαζί τους είναι σχεδόν πάντα 1v1.
Μία ακόμα προσθήκη στο gameplay είναι η λύκαινα, την οποία η Atsu συναντά κάθε τόσο και αποκτά μια συμμαχική σχέση μαζί της, κατά τη διάρκεια της ιστορίας. Η βασική της ικανότητα είναι ότι όταν πάτε να πεθάνετε σε κάποια μάχη (όχι boss fight) μπορεί να εμφανίσει και να σας σώσει. δίνοντας σας μια δεύτερη ευκαιρία. Σταδιακά όμως όσο συμπληρώνετε το skill tree της, ολοκληρώνοντας τα sidequests της γίνεται πιο ενεργή στη μάχη. Δηλαδή μπορεί να σκοτώνει κρυφά εχθρούς στο stealth, να τους αποσυντονίζει στη μάχη ή και να βοηθάει στις αναμετρήσεις. Στην αρχή δίνει αρκετά καλές εντυπώσεις μίας αξιόλογης προσθήκης, όμως μέχρι το τέλος γίνεται περισσότερο ένα αδιάφορο παρά χρήσιμο gimmick, διότι δεν αλλάζει ιδιαίτερα το συνολικό gameplay ή την ροή της κάθε μάχης.
Η πιο όμορφη Ιαπωνία που έχουμε δει σε video game
Ο κόσμος του Ghost of Yōtei είναι απλά πανέμορφος. Οι υπέροχοι φωτισμοί, τα χιλιάδες φύλλα που κουνιούνται συνεχώς, σε συνδυασμό με τα έντονα χρώματα δίνουν ένα υπέροχο αποτέλεσμα που δεν χορταίναμε. Το εικαστικό στυλ δεν διαφέρει φυσικά από του Tsushima, αλλά παντού υπάρχει περισσότερη λεπτομέρεια. Σαφή βελτίωση έχουν και τα μοντέλα των χαρακτήρων και ειδικά στα cutscenes είναι εξαιρετικά. Ακόμα όμως και στο gameplay ή στα mini cutscenes μας άφησαν παραπάνω από ικανοποιημένους. Το ίδιο ισχύει και για τα animations τα οποία επίσης δεν διαφέρουν ιδιαίτερα με του προηγούμενου.
Τεχνικά το παιχνίδι είναι άρτιο χωρίς να δούμε το παραμικρό κόλλημα, bug ή framedrop. Συνολικά υπάρχουν 3 διαφορετικά modes, Fidelity, Performance και Ray Tracing, όλα εξίσου λειτουργικά, με τα γνωστά θετικά και αρνητικά τους. Στο PS5 Pro υπάρχει και το Ray Tracing Pro, το οποίο και επιλέξαμε και παίρνει όλα τα καλά από τα υπόλοιπα modes προσφέροντας ένα πανέμορφο αποτέλεσμα.
Ο ηχητικός τομέας είναι πολύ προσεγμένος και δεν μας άφησε κάποιο παράπονο. Όλα τα ηχητικά εφέ, όπως το χτύπημα των σπαθιών, τα κοψίματα κλπ επιστρέφουν από το Tsushima, χωρίς αυτό να είναι κακό ή τεμπελιά από τους developers, διότι ήταν και παραμένουν άρτια. Η μουσική επένδυση διαφέρει λίγο διότι αντί για το φλάουτο που χρησιμοποιούσε ο Jin, η Atsu έχει το έγχορδο Shamishen. Παρόλα αυτά το αποτέλεσμα είναι αρκετά παρόμοιο χωρίς τρανταχτές αλλαγές. Στο voice acting επίσης έχει γίνει αρκετά καλή δουλειά. Η περιβόητη Erika Ishii δίνει μία αξιοπρεπέστατη ερμηνεία ως Atsu αν και οι πιο καλές της στιγμές θα λέγαμε ότι είναι όταν είναι ευάλωτη και όχι όταν είναι θυμωμένη ή θολωμένη από την δίψα για εκδίκηση.
Πολύ ευχάριστο αλλά και πολύ γνώριμο
Το Ghost of Yōtei είναι ένα πανέμορφο, διασκεδαστικό, αλλά αρκετά safe sequel που δεν τολμάει να διαφοροποιηθεί ιδιαίτερα από τον προκάτοχό του. Αν λοιπόν ψάχνετε έναν open world τίτλο για να ασχοληθείτε 40-50 ώρες και ειδικά αν σας άρεσε το Ghost of Tsushima, τότε αποτελεί εύκολη πρόταση. Αν όμως θέλατε κάτι πρωτοποριακό ή πολύ διαφορετικό από το προηγούμενο, τότε θα απογοητευτείτε. Προς το παρόν περιμένουμε και το τιμιότατο online mode Legends, ενώ δεν αποκλείουμε και κάποιο expansion. Όσον αφορά το μέλλον, δεν θα λέγαμε όχι σε ένα ακόμα Ghost, σε άλλα 5 χρόνια, όμως θα θέλαμε η Sucker Punch να πάρει περισσότερα ρίσκα και να διαφοροποιήσει λίγο τη συνταγή.
Θετικά:
- Πανέμορφα γραφικά και σχεδιασμός κόσμου
- Εθιστικό και εμπλουτισμένο σύστημα μάχης
- Μπόλικο δευτερεύον περιεχόμενο
- Ενδιαφέρουσα ιστορία…
Αρνητικά:
…που όμως καταλήγει αρκετά προβλέψιμη
Δεν παίρνει ιδιαίτερα ρίσκα πουθενά, σε σχέση με το προηγούμενο
Βαθμολογία
Γραφικά: 9
Ήχος: 8.5
Gameplay: 8
Σενάριο: 8
Αντοχή: 8
Γενικά: 8.3
Το νέο Φάντασμα άξιζε την αναμονή 5 χρόνων
Ερμής Δερβίσης
NEWS
VIEW ALL
Ghost of Yōtei
[Αρχική δημοσίευση: 25/9/24] Η Sucker Punch ανακοίνωσε ότι ετοιμάζει ένα sequel για το Ghost of Tsushima, το οποίο θα ονομάζεται Ghost of Yōtei. Το παιχνίδι ανακοινώθηκε στο χθεσινό State of Play. ...Posted (08 Sep 2025)
Ghost of Yōtei: To συλλεκτικό popcorn bucket εξαντλήθηκε σε λίγες ώρες
Η Sucker Punch σε συνεργασία με το Alamo Drafthouse παρουσίασαν ένα ιδιαίτερο συλλεκτικό αντικείμενο για το Ghost of Yōtei, το οποίο μέσα σε λίγες ώρες έγινε ανάρπαστο. Πρόκειται για ένα popcorn bucke...Posted (21 Aug 2025)
Το Ghost of Yōtei θα αποκτήσει δωρεάν multiplayer DLC το 2026
Το Ghost of Yōtei ετοιμάζεται για κυκλοφορία αυτό το φθινόπωρο, όμως η Sucker Punch αποκάλυψε ότι θα ακολουθήσει και ένα μεγάλο δωρεάν DLC. Το παιχνίδι θα αποκτήσει το δικό του Legends mode, εμπνευσμέ...Posted (21 Aug 2025)
Ghost of Yōtei gameplay video
[Αρχική δημοσίευση: 11/7/25] Η Sony παρουσίασε νέο gameplay του Ghost of Yōtei στο πρόσφατο State of Play, αποκαλύπτοντας σημαντικές διαφορές σε σχέση με το Ghost of Tsushima, κυρίως στο κομμάτι της...Posted (18 Aug 2025)
Ghost of Yōtei PS5 Limited Edition
Κατά τη διάρκεια του πρόσφατου State of Play, η Sony παρουσίασε νέες λεπτομέρειες για το επερχόμενο Ghost of Yōtei, μαζί με την αποκάλυψη δύο συλλεκτικών εκδόσεων PlayStation 5, αφιερωμένων στο πολυ...Posted (12 Jul 2025)
Ghost of Yōtei Collector’s Edition
Μαζί με την ξαφνική ανακοίνωση της ημερομηνίας κυκλoφορίας του Ghost of Yōtei, η Sucker Punch παρουσίασε και τις διαφορετικές εκδόσεις που θα είναι διαθέσιμες Η Standard Edition θα περιλαμβάνει απλώς...Posted (24 Apr 2025)
Ghost of Yōtei: Ημερομηνία κυκλοφορίας
Η Sucker Punch και η Sony ανακοίνωσαν την ημερομηνία κυκλοφορίας του Ghost of Yōtei. Στην δημοσίευση στο PlayStation Blog η Sucker Punch έδωσε μερικές νέες πληροφορίες για την ιστορία του Ghost of Yō...Posted (23 Apr 2025)