Shogun: Total War (PC)

Hot
REVIEWED ON PC  

Shogun: Total War
Όταν μεγαλώσω, θέλω να γίνω…Shogun




Σε μια περίοδο που τα περισσότερα genre και κυρίως αυτό των strategy, χουν κατασταλάξει στο στυλ που ακολουθούν στο gameplay τους, καθετί διαφορετικό είναι αν μη τι άλλο ευπρόσδεκτο. Η βρετανική Creative Assembly μας παρουσιάζει έναν τίτλο που πρεσβεύει ένα ομοιόμορφο πάντρεμα μεταξύ των Real-Time Strategy και των Turn-Based Strategy. Το στοίχημα που έβαλε η Creative Assembly με την δημιουργία του Shogun, είναι το να έχει πέραση ο τίτλος της και το να κερδίσει το κοινό και των δύο ειδών.

Shogun στη θέση του Shogun
Το Shogun σας τοποθετεί χρονικά στον 16ο αιώνα, στην επονομαζόμενη περίοδο “Sengoku Jidai” (σ.σ. “Oι πόλεμοι πριν την ενοποίηση”), στην τότε φεουδαρχική Ιαπωνία. Η χώρα βρίσκεται χωρισμένη σε μικρά βασίλεια που διοικούνται από τοπικούς άρχοντες και τις οικογένειές τους. Επτά διαφορετικά clans συγκρούονται για την εδαφική επικράτηση, μέσω ενόπλων διαμαχών, αλλά και διπλωματικών συμμαχιών. Εσείς αναλαμβάνετε τον ρόλο του φεουδάρχη-αρχηγού ενός εκ των διαθέσιμων clans και μπαίνετε στη μάχη κατάκτησης της Ιαπωνίας, προσπαθώντας να πάρετε τη θέση του ανώτατου άρχοντα Shogun.



Τα διαθέσιμα clans είναι τα εξής επτά: Shimazu, Mori, Oda, Imagawa, Takeda, Hojo και Uesugi. Καθένα εξ αυτών έχει τον δικό του αρχικό στρατό που διαφέρει από αυτό των υπολοίπων. Κάθε clan ξεκινάει από προκαθορισμένο σημείο του χάρτη που προσφέρει διαφορετικά resources και έχει κάποια έκπτωση στην παραγωγή κάποιας μονάδας ή κτισματος. Επομένως, αντιλαμβάνεστε ότι η επιλογή που θα κάνετε σε αυτό το σημείο, αλλάζει σε μεγάλο βαθμό τον τρόπο στρατηγικής που θα ακολουθήσετε στη συνέχεια.

Υβριδικό strategy
Το Shogun διαθέτει μια μοναδική ιδιαιτερότητα στο gameplay του, καθώς διαφέρει σε τεράστιο βαθμό από τα strategy games που έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε στα PC μέχρι την κυκλοφορία του. Αρχικά, γνωρίζαμε τα Real-Time Strategy τύπου Age of Empires και τα Turn-Based Strategy, σαν τα Civilization ή το Panzer General. Το Shogun αποτελεί ένα πάντρεμα των δυο ειδών και το κάνει με εξαιρετικό τρόπο. Ξεκινώντας το Campaign, θα βρεθείτε στον γενικό χάρτη της τότε Ιαπωνίας, έχοντας στην κατοχή σας ορισμένες περιοχές και μια μικρή ποσότητα στρατού που απεικονίζεται από φιγούρες στρατιωτών.

Η εξέλιξη της δράσης απαρτίζεται από γύρους. Σε κάθε γύρο παίζει με την σειρά του κάθε clan. Κύριος σκοπός σας είναι να κατακτήσετε όλες τις αντίπαλες περιοχές. Αυτό μπορεί να παραμετροποιηθεί από το μενού, πριν ξεκινήσετε το campaign, μειώνοντας τον αριθμό των προς κατάκτηση περιοχών ή ορίζοντας ως παράγοντα νίκης τον αφανισμό όλων των αντιπάλων. Σε αυτό το σημείο το παιχνίδι παραπέμπει στο επιτραπέζιο Risk, καθώς διοικείτε τις μονάδες σας σαν πιόνια, ανάμεσα στις χωρισμένες περιοχές του χάρτη. Όποια περιοχή δεν ανήκει σε εσάς, ανήκει σε κάποιο άλλο clan. Άπαξ και κινήσετε μέρος του στρατού σας προς αυτές τις περιοχές, μπαίνετε αυτόματα σε εμπόλεμη κατάσταση.



Πέρα από την στρατιωτική προσέγγιση, το gameplay σας προσφέρει επιπλέον πληροφορίες και επιλογές για να πετύχετε μια πιο ολοκληρωμένη διοίκηση της αυτοκρατορίας σας. Μπορείτε να χτίσετε νέα κτίρια και εγκαταστάσεις ή να αναβαθμίσετε τα ήδη υπάρχοντα. Ακόμη, είναι εφικτό να ασχοληθείτε με την οικονομία και τους φόρους ή την διπλωματία και την κατασκοπία, παίρνοντας ισχυρό προβάδισμα από τους αντιπάλους σας.

Σε κάθε περίπτωση, βρίσκεστε σε περίοδο πολεμικών αναταραχών, επομένως αργά ή γρήγορα θα καταλήξετε σε ένοπλη επίλυση των διαφορών σας, με τα αντίπαλα φέουδα. Σε αυτή τη φάση σας δίνονται τέσσερις βασικές επιλογές. Καταρχήν ενημερώνεστε για το αριθμητικό μέγεθος του στρατού του αντιπάλου. Αν δείτε ότι δε σας “παίρνει” μπορείτε να σημάνετε υποχώρηση και να μεταβείτε σε γειτονικές περιοχές. Αν δέχεστε επίθεση σε περιοχή σας και έχετε κάποιο κάστρο, μπορείτε να “ταμπουρωθείτε” μέσα και να αντέξετε την πολιορκία του εχθρού, χωρίς να επεμβαίνετε άμεσα. Σε αυτή την περίπτωση, το μόνο που μπορείτε να κάνετε είναι να φέρετε ενισχύσεις από άλλες περιοχές.

Οι δυο τελευταίες περιπτώσεις, ξεφεύγουν από την λογική της εύκολης λύσης και έχουν να κάνουν με κατά μέτωπο μάχη. Στην πρώτη αφήνετε το παιχνίδι να υπολογίσει με βάση τα στατιστικά των δυο στρατών, το τελικό αποτέλεσμα και τις απώλειες. Στην ουσία μπορείτε να παίξετε όλο το παιχνίδι κατ' αυτόν τον τρόπο, αλλά μάλλον θα χάσετε τα όσα έχει πραγματικά να προσφέρει. Η τελευταία και πιο σημαντική επιλογή που έχετε, είναι ο έλεγχος του στρατού σας στο πεδίο της μάχης, κάτι που σας μεταφέρει στο Real-Time Strategy κομμάτι του τίτλου.

Εδώ τα πράγματα είναι λίγο πολύ συνηθισμένα, με μια βασικότατη ειδοποιό διαφορά. Οι μονάδες σας δεν θυμίζουν σε τίποτα την έννοια της “μονάδας” όπως την δει σε άλλα strategy. Αποτελούν περισσότερο στρατιωτικές μονάδα ή ενότητες (units) με την στρατηγική έννοια του όρου. Ως αποτέλεσμα αυτού, κάθε unit που έχετε στην διάθεσή σας, αναπαρίσταται γραφικά από έναν μεγάλο αριθμό στρατιωτών, ο οποίος αποτελεί την υγεία του unit αυτού. Εν ολίγοις όταν δεχθείτε απώλειες, δεν υπάρχει κάποια μπάρα υγείας για να αποτυπωθεί, αλλά θα δείτε τον αριθμό των ανδρών της μονάδας σας να μειώνεται.


Οι μάχες στο Shogun είναι απλά επικές, αφού ανά πάσα στιγμή μπορεί να ξεκινήσετε μια μάχη π.χ. με πέντε μονάδες των 50 ανδρών, κάτι που μεταφράζεται σε 250 στρατιώτες επί της οθόνης σας, συν άλλους τόσους του αντιπάλου. Είναι ένας αριθμός που αποτελεί unit cap, για άλλους τίτλους του είδους. Στο Shogun όμως, αυτό είναι μόνο μια από τις αρχικές μάχες μεσαίου επιπέδου, με λίγο στρατό.

Game Modes-Χειρισμός
Από το κεντρικό μενού μπορείτε να επιλέξετε αρχικά το Single ή το Multiplayer mode. Στην πρώτη περίπτωση υπάρχουν τέσσερις διαφορετικές επιλογές. Το απλό Full Campaign σας μεταφέρει στον Turn-Based χάρτη με την παράταξη της επιλογής σας. Το Custom Battle σας βάζει να διαλέξετε μια από τις δυο διαθέσιμες ιστορικές περιόδους και να ηγηθείτε ενός στρατού, απέναντι σε όσους αντιπάλους θέλετε. Με το Historical Battle παίζετε απευθείας Real-Time μάχες που αντιστοιχούν σε πραγματικά ιστορικά σενάρια, αναλαμβάνοντας τον ρόλο ενός εκ των δυο στρατών. Τέλος, με το Historical Campaign διαλέγετε μια από τις τέσσερις ιστορικές campaigns και ακολουθείτε την δική σας πορεία, αλλάζοντας τα όσα είχαν συμβεί στην πραγματικότητα. Φυσικά μπορείτε να “διαπληκτιστείτε” και με τους φίλους σας σε Lan ή Online αναμετρήσεις, μέσω της επιλογής multiplayer.

Όποια επιλογή κι αν κάνετε, θα βρεθείτε να ασχολείστε είτε με Real-Time, είτε με Turn-Based μάχες, ανάλογα με τις προτιμήσεις σας. Ο χειρισμός των δυο τύπων παιχνιδιού είναι παρόμοιος, με κάποιες βασικές διαφορές. Το interface δίνει εύκολη πρόσβαση σε πληροφορίες και δεν μπερδεύει, ούτε ενοχλεί, αν βέβαια του αφιερώσετε τον απαραίτητο χρόνο εξοικείωσης και παρακολουθήσετε τα μάλλον φτωχά tutorials. Φτωχά με την έννοια ότι περιορίζονται σε βασικές αρχές του χειρισμού και δεν καταφεύγουν σε περαιτέρω λεπτομέρειες ή ενδεχομένως στρατηγικές που μπορείτε να ακολουθήσετε.

Σε πιο προχωρημένες μάχες ή σενάρια, η οθόνη σας καλύπτεται κυριολεκτικά από εκατοντάδες μονάδες, που προκαλούν υπέρμετρο θαυμασμό



To Campaign map απεικονίζει γεωγραφικές περιοχές που αντιστοιχούν στον διαχωρισμό της Ιαπωνίας του 16ου αιώνα. Στο κάτω μέρος της οθόνης υπάρχει η σχετική μπάρα που περιέχει πληροφορίες σχετικά με το εκάστοτε επιλεγμένο στοιχείο του χάρτη. Αν πρόκειται για στρατό, εδώ προβάλλονται οι μονάδες που τον απαρτίζουν, ενώ αν έχετε επιλέξει κάποια περιοχή θα μπορείτε να δείτε τα κτίρια χτίζετε εκείνη τη στιγμή.

Από τα πλήκτρα στα αριστερά της οθόνης μπορείτε να χτίσετε στην συγκεκριμένη περιοχή ή να εκπαιδεύσετε στρατιώτες εφόσον υπάρχει το αντίστοιχο κτίριο που τους παράγει. Για να εκκινήσετε το χτίσιμο μιας περιοχής πρέπει πρώτα να φτιάξετε κάστρο σε αυτή. Από το πλήκτρο Throne Room μπορείτε να απαντήσετε σε διπλωματικές ενέργειες των αντιπάλων ή να συμβουλευτείτε τον ακόλουθο σας σχετικά με τον τρόπο διοίκησής σας, επιλογή που είναι περισσότερο διακοσμητική σαν λειτουργία.

Πάνω από τα τρία αυτά πλήκτρα, υπάρχουν τα info parchments. Με την σειρά τους καλύπτουν τους τομείς του στρατού, της οικονομίας, των συμμαχιών που αναπτύσσετε εν καιρώ, των κατασκόπων και των κληρονόμων σας που γεννιούνται κατά διαστήματα. Από το στρατιωτικό parchment μπορείτε να δείτε το σύνολο των στρατιωτικών σας δυνάμεων την δεδομένη στιγμή, ενώ από το οικονομικό να ελέγξετε τα ετήσια έσοδα /έξοδα και την φορολογία. Από το parchment των συμμαχιών βλέπετε τις διπλωματικές σχέσεις μεταξύ όλων των φεουδαρχών, ενώ από το spy parchment ελέγχετε την δράση των spies και των emissaries, καθώς αυτοί δρουν κατασκοπευτικά ή αντικατασκοπευτικά προς τους άλλους φεουδάρχες. Τέλος, από το heirs parchment, βλέπετε τους διαθέσιμους αναδόχους του θρόνου σας. Αρχικά στη λίστα αυτή υπάρχει μόνο ο αρχικός Daimyo, ο οποίος αν πεθάνει στη μάχη, χάνετε αυτόματα το παιχνίδι, εφόσον δεν υπάρχει κάποιος να τον διαδεχθεί στην διοίκηση της αυτοκρατορίας.



Στην πράξη τους τα parchments δεν έχουν συχνή χρήση, αφού ακόμα και η διπλωματία υπάρχει χωρίς κάποιο ιδιαίτερο λόγο, αφού η A.I. επιδίδεται σε συνεχή πισώπλατα μαχαιρώματα. Αν δεχθείτε δηλαδή μια συμμαχία με κάποιον άλλο άρχοντα και μείνετε εφησυχασμένοι, θα χάσετε τις περιοχές σας προτού το καταλάβετε, καθώς θα σας την φέρουν από εκεί που δεν το περιμένατε κάνοντας απότομη έφοδο, ακόμα και έναν γύρο μετά την ανακωχή. Η χρήση των κατασκόπων είναι ουσιώδης και η επίθεση σίγουρα αποτελεί την καλύτερη άμυνα, ιδιαίτερα στα μεγάλα επίπεδα δυσκολίας.

Real-Time gameplay
Περνώντας στο πεδίο της μάχης, τα πράγματα από πλευράς χειρισμού είναι πιο λιτά και άμεσα. Στο κάτω μέρος της οθόνης βρίσκονται οι μονάδες που απαρτίζουν τις στρατιωτικές σας δυνάμεις, μαζί με τα στατιστικά τους. Στο πάνω μέρος υπάρχει μια σειρά εντολών που αφορά στην κίνηση των μονάδων, στο σχηματισμό τους και στην τακτική επίθεσής τους. Ακριβώς από κάτω βρίσκεται το mini-map και το kill ratio, που αποτελεί ένα εικονικό βαρόμετρο, που δείχνει προς τα που γέρνει η πλάστιγγα των απωλειών της μάχης σε πραγματικό χρόνο. Κάτω από το χάρτη υπάρχει το speed slider, με το οποίο επιταχύνετε τον ρυθμό του παιχνιδιού σε ποσοστό επί τοις εκατό.

Μέσα σ’ όλα αυτά, η λειτουργία της παύσης είναι ιδιαίτερα χρήσιμη, διότι πολλές φορές θα χρειάζεται μια άμεση αντίδραση από μέρους σας η οποία θα καθυστερείται πιθανότατα από την δύσχρηστη κάμερα. Ο τρόπος χειρισμού της κάμερας θυμίζει αυτόν του Myth II και γίνεται με το ποντίκι, ενώ εναλλακτικά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και το πληκτρολόγιο. Από τις πάνω γωνίες της οθόνης, η κάμερα εκτελεί οριζόντια κίνηση με άξονα τον θεατή (pan), ενώ από τις κάτω γωνίες κινείται παράλληλα με το βλέμμα (travel). Το κακό εδώ είναι ότι ορισμένες φορές εν ώρα μάχης, οι αντιδράσεις της κάμερας φαίνονται αλλοπρόσαλλες και εκνευριστικές.



Οι τακτικές που έχετε στην διάθεσή σας είναι αρκετά περιορισμένες, σε τρεις μόνο σχηματισμούς, την ίδια στιγμή που ακόμα και RPG τίτλοι, όπως το Planescape: Torment, έχουν πολύ περισσότερους. Η απόδοση των στρατηγικών σας ικανοτήτων θα έχει αντίκτυπο περισσότερο στην σωστή χωροταξική τοποθέτηση του στρατού σας στο πεδίο, παρά μέσω των σχηματισμών. Εδώ παίζει τεράστιο ρόλο η μορφολογία του εδάφους και οι καιρικές συνθήκες, που δυσκολεύουν την ορατότητα των μονάδων σας. Οι τοξότες σημαδεύουν πιο μακριά βρισκόμενοι στην κορυφή ενός λόφου, ενώ οι πεζικάριοι κάνουν γρηγορότερη έφοδο κατεβαίνοντας. Αντίστροφα η ανάβαση ενός κεκλιμένου επιπέδου κουράζει τις μονάδες σας και μειώνει την απόδοσή τους. Οι δασικές εκτάσεις καλύπτουν τις μονάδες από τα βέλη και τα ποτάμια διασχίζονται από στενές γέφυρες. Μπορείτε λοιπόν να βάλετε τον μικρό στρατηγό μέσα σας να...χοροπηδάει!

Οι απώλειες που ενδεχομένως θα έχετε εν ώρα μάχης επηρεάζουν τους στρατιώτες σας που μπορεί να τραπούν σε φυγή. Ευτυχώς στην αντίθετη κατάσταση, συμβαίνει το ίδιο και με τους στρατιώτες του αντιπάλου. Σε κάθε περίπτωση όταν ένας εκ των στρατών υποστεί τεράστιες απώλειες και τραπεί σε φυγή μέχρι το σημείο από το οποίο εκκινούσε την μάχη, τότε αυτομάτως χάνει.

Οι μονάδες που έχετε στη διάθεσή σας είναι τριών ειδικοτήτων: πεζικό, τοξότες και ιππικό. Ακολουθούν το κλασικό μοντέλο πέτρα-ψαλίδι-χαρτί των παιχνιδιών στρατηγικής τέτοιου είδους. Κάθε μονάδα δηλαδή νικάει κάποια και χάνει από κάποια άλλη. Το πεζικό κατατροπώνεται από τους τοξότες, αλλά διαλύει το ιππικό, ενώ οι τοξότες χάνουν από το ταχύτατο ιππικό. Φυσικά οι σχηματισμοί, το έδαφος, το ηθικό και η ποσότητα κάθε μονάδας επηρεάζουν το παραπάνω αποτέλεσμα.

Γραφικά
Η πρώτη επαφή με το Shogun φέρνει ένα συναίσθημα επικής παρουσίασης των μαχών. Μπροστά σας θα δείτε να ξεδιπλώνονται εκατοντάδες στρέμματα τρισδιάστατου εδάφους, με λόφους, ποτάμια και δάση. Στο περιβάλλον επικρατούν κάθε φορά διαφορετικές καιρικές συνθήκες, ανάλογα με την περίσταση. Τα textures που απαρτίζουν τις μονάδες δεν είναι ιδιαίτερα λεπτομερή, αντιπαρερχόμενα τον μεγάλο αριθμό τους, στην γραφική επιβάρυνση της κάρτας σας. Τα καιρικά φαινόμενα είναι αρκετά ρεαλιστικά, ενώ την μεγαλοπρέπεια του περιβάλλοντος περιορίζει το fog of war, που υπάρχει για ευνόητους λόγους απόδοσης. Η ταχύτητα ανανέωσης των frames πτοείται μόνο σε περίπτωση που αυξήσετε στο τέρμα το speed slider και ταυτόχρονα η οθόνη σας είναι καλυμμένη με πολλές μονάδες. Σε περίπτωση αντιμετώπισης κάποιου προβλήματος απόδοσης, μπορείτε να μειώσετε το default unit size από την σχετική επιλογή στα options.



Ήχος Στο ηχητικό κομμάτι θα εντυπωσιαστείτε από τα παραδοσιακά κομμάτια που σχετίζονται με την συγκεκριμένη περίοδο. Το στοιχείο της ιαπωνικής κουλτούρας παρουσιάζεται έντονα, αφού ακόμα και οι ομιλίες μπορούν να αποδοθούν στα ιαπωνικά, εκτός από τα αγγλικά, μέσω της σχετικής επιλογής από τα options. Κατά την διάρκεια της μάχης ο ρυθμός της μουσικής είναι πιο ταχύς και έντονος, σε σχέση με τα πιο αργά θέματα του Campaign map. Αν και υπάρχει επανάληψη στα ακούσματα, δε θα είναι λίγες οι φορές που θα νιώσετε ότι ο στρατός σας κινείται στον ρυθμό των κρουστών της μουσικής, παρομοιάζοντας τα κομμάτια αυτά με τα τύμπανα του πολέμου.

Στο τέλος ξυρίζουν τον Shogun
Το Shogun: Total War είναι ένας τίτλος που θα κερδίσει κάθε fan της τακτικής και της στρατηγικής διοίκησης. Περιλαμβάνει οικονομική διαχείριση και διπλωματία (σ.σ. σε μικρό βαθμό), στρατιωτική ανάπτυξη αλλά και ένοπλες διαμάχες σε τρισδιάστατη απεικόνιση. Συνδυάζει “ψαγμένο” gameplay και πλούσιο γραφικό περιβάλλον, σε μια περίοδο που δεν έχει καλυφθεί στο παρελθόν. Το κυριότερο χαρακτηριστικό του δεν είναι άλλο από τις άπειρες μονάδες που βρίσκονται ανά πάσα ώρα και στιγμή στην οθόνη σας, κάτι που σίγουρα θα σας εντυπωσιάσει. Αν ενδιαφέρεστε για κάτι καινούργιο και θεωρείτε τον εαυτό σας μεγάλο “strategά”, τότε δείτε το πάση θυσία.

Θετικά:
- Συνδυασμός Real-Time Strategy και Turn-Based strategy
- Ατελείωτες μονάδες στο πεδίο της μάχης
- Μεγάλη ποικιλία τακτικών

Αρνητικά:
- Επαναλαμβανόμενη μουσική
- Δύσχρηστη κάμερα
- Περιορισμένο σύστημα οικονομίας

Βαθμολογία
Γραφικά: 8
Ήχος: 7.5
Gameplay: 8
Αντοχή: 9
Γενικά: 8.7

Απαραίτητο για την συλλογή κάθε strategy fan.

Σωτήρης Σωτηρόπουλος

NEWS   VIEW ALL

No News

User reviews

There are no user reviews for this listing.
To write a review please register or

Comments  

#1 Zaratoth (Level28) 21/02/2011 23:50
Strategy από τα λίγα. Υποκλίνομαι.
#2 rafor (Level18) 27/02/2011 11:07
Αν και ειμαι fan των strategy τιτλων, με ενοχλει που αρκουνται σε πολυ χαμηλα γραφικα.Τα requirments ειναι τοσο χαμηλα , που το παιζει ακομα και ο υπολογιστης μου (που ειναι του 2002 , καπου εκει).Σιγουρα θα μπορουσε να ηταν πολυ καλυτερο , εαν ειχε καλυτερα γραφικα.
#3 BigBoss (Level24) 27/02/2011 16:31
rafor, το παιχνιδι ειναι του 2000...
Score  8.7
8.38 User Score
(12  votes)
User Reviews 0
Genre: Strategy
Developer: Creative Assembly
Publisher: Electronic Arts
Διάθεση:
Players:
Requirements: 128MB RAM , Επεξεργαστής 350Μhz, Κάρτα γραφικών 16MB, Χώρος στο σκληρό δίσκο 2.2GB
Official Website: Κλικ εδώ
Release Date: 2000-06-16
Χρήστες που το θέλουν
Κανένας
Χρήστες που το έχουν (VIEW ALL)
thumb
Χρήστες που το είχαν (VIEW ALL)
thumb
Χρήστες που το έχουν στα αγαπημένα (VIEW ALL)
thumb
RELATED GAMES
No Games found.
VIDEOS
No Videos found.

Top reviews (τρέχον έτος)

Top Reviews (by user score)

Latest User Reviews

1.
User levels   (10.0)
2.
User levels   (10.0)
3.
User levels   (10.0)
4.
User levels   (10.0)
5.
User levels   (9.5)
8.
User levels   (10.0)
9.
User levels   (10.0)
10.
User levels   (10.0)