- Reviews
- Pirates! (Amstrad)
Pirates! (Amstrad)
HotΤο πειρατικό σαλπάρει για πρώτη φορά!
“Θέλω να γίνω πειρατής”
Αρκετοί από εσάς θα είχατε την τάση να ντυθείτε πειρατής στα παιδικά σας χρόνια. Αν όχι τότε σίγουρα θα θυμάστε ότι η αμφίεση του πειρατή έπαιζε σε μόνιμη βάση κάθε χρόνο. Οι “wanna be πειρατές” ήταν σαφώς επηρεασμένοι από καρτούν, βιβλία ή και παιχνίδια. Όταν ο Sid Meier αποφάσισε να βγάλει στην αγορά το πρώτο παιχνίδι με θέμα την εποχή των πειρατών δεν φανταζότανε ότι λίγα χρόνια αργότερα δεν θα υπήρχε gamer της εποχής που να μην το έχει πιάσει στα χέρια του. Σε ορισμένα θέματα αρκεί να είσαι πρωτοπόρος. Το μόνο που χρειάστηκε ο Sid Meier ήταν ο σχεδιασμός μιας απλής ιστορίας ενός νεαρού ναύτη που είχε ιερό σκοπό να βρει τα χαμένα μέλη της οικογένειάς του. Το Pirates! αφορά έναν καλό πειρατή που μάχεται για το δίκαιο. Κι επειδή όλοι μας θα θέλαμε να ζούμε στην εποχή των πειρατών, η ευκαιρία που μας δόθηκε τότε από την Microprose όχι μόνο δεν πήγε χαμένη αλλά πολύ απλά άφησε ιστορία σε όλους τους τομείς.

Το πίσω μέρος του κουτιού του Pirates!
Το χρονικό μιας μεγάλης επιτυχίας
Το 1982 ιδρύθηκε η εταιρεία MicroProse στην Βόρειο Αμερική. Οι ιδρυτές της ήταν ο Sid Meier και ο Bill Stealey. O Sid Meier ήταν ο μεγάλος εγκέφαλος της υπόθεσης ο οποίος όμως μέχρι το 1987 δεν είχε κάποια μεγάλη επιτυχία στο ενεργητικό του αφού ασχολούνταν με το (τότε) μη εμπορικό genre των στρατιωτικών simulators. Στα τέλη της δεκαετίας του ’80, η Microprose αρχίζει να αξιοποιεί τις πλατφόρμες των 16-bit και 32-bit και να επιχειρεί να δημιουργήσει προϊόν για τους τότε μεγάλους: Amiga, PC και Atari ST. Το 1987 ο Sid Meier έκανε το μεγάλο μπαμ στην αγορά των Games με το Pirates! Σε PC, Commodore 64 και Apple. Ένα χρόνο μετά ακολουθεί η ιστορική έκδοση στον Amstrad 6128 και το 1990 η τεχνολογικά μεταγενέστερη έκδοση της Amiga. Ο Sid Meier, του οποίου το όνομα ήταν μονίμως στο προσκήνιο λόγω του ότι προωθούνταν πάντοτε στο εξώφυλλο κάθε παιχνιδιού (“Sid Meier’s Pirates! στην προκειμένη περίπτωση”), εκμεταλλεύτηκε τον ντόρο που είχε γίνει γύρω από το όνομά του και παρέμεινε στα highlights για τα επόμενα χρόνια δημιουργώντας το Railroad Tycoon (1990) και το Civilization (1992), δύο strategy τα οποία έχουν πολλούς φανατικούς οπαδούς μέχρι και σήμερα. Η MicroProse δεν κατάφερε να παρακολουθήσει στενά την τεχνολογία των επόμενων χρόνων κι έτσι σταμάτησε να λειτουργεί το 2001 όταν η μαμά εταιρεία Hasbro Interactive εξαγοράστηκε και συγχωνεύτηκε με την Infogrames. Ακολούθως, η Infogrames μετονομάστηκε σε Atari το 2002, όταν οι μέτοχοί της εξαγόρασαν την τελευταία και θέλησαν να κρατήσουν το δυνατότερο brand ώστε να έχουν καλύτερη αποτελεσματικότητα για την συνέχεια. Το 2003 η Atari έκλεισε το στούντιο της MicroProse στο Hunt Valley του Maryland. Πριν ακόμη αρχίσουν τα οικονομικά προβλήματα της MicroProse, ο Sid Meier είχε ήδη αποφασίσει να ανοίξει το δικό του μαγαζί στην ίδια περιοχή, το 1996. Ακούει στο όνομα “Firaxis Games” και ειδικεύεται περισσότερο στα strategy παιχνίδια

Το Pirates στον Amstrad
O Sid Meier μπήκε στο Hall of Fame της Ακαδημίας Τεχνών και Επιστημών του Los Angeles, το 1999. Ήταν ο δεύτερος κατά σειρά μετά τον πρώτο νικητή του 1998, Shigeru Miyamoto κι αυτό δεν είναι τυχαίο. Ο πρώτος δημιούργησε τον Mario κι ο δεύτερος το Pirates! O Meier γεννήθηκε το 1954 και ήταν από τους πρώτους gamers αφού έπαιξε το Pong (1972) λίγο μετά την κυκλοφορία του. Η έμπνευσή του πηγάζει από την παιδική του ηλικία όταν ήταν πάντοτε οπαδός των πειρατών. Διάβασε βιβλία, έβλεπε ταινίες (όχι με τον Johnny Depp αλλά με τον Errol Flynn) και ήταν λάτρεις των δυναμικών παιχνιδιών της γενιάς του. Όλα αυτά και κυρίως το παιχνίδι “Seven Cities” του Commodore 64 (κι όχι το “Spanish Main” όπως πολλοί νόμιζαν), ενέπνευσαν το Sid Meier στο να δημιουργήσει το Pirates. Ιδιαίτερα οι ταινίες έπαιξαν πολύ σημαντικό ρόλο για το σενάριο και τα action sequences του παιχνιδιού κατά τα οποία ο χαρακτήρας συγκρούει τα δύο πλοία και ξεκινάει αμέσως την ξιφομαχία με τον αντίπαλο καπετάνιο.
Όταν άλλοι προγραμματιστές έφτιαχναν παιχνίδια με ιππότες, ο Sid Meier ήταν ο πρώτος που είχε την έμπνευση να δημιουργήσει ένα παιχνίδι με πειρατές. Μάλιστα, ο Bill Stealey που ήταν τότε συνέταιρός του στην MicroProse, είχε αρκετές ανησυχίες για το πώς θα προωθούνταν το παιχνίδι στην αγορά με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Αυτός ήταν που πρότεινε να μπει το όνομα του Sid Meier στο κουτί του παιχνιδιού, κι όπως φάνηκε στην πορεία αυτό το χαρακτηριστικό έμεινε όχι μόνο στο Pirates! αλλά και στο Civilization.
Το αριστουργηματικό θαύμα του Sid Meier!
Χαρακτηριστικό γνώρισμα του Pirates! είναι ότι μπορεί να είχε στην θεματολογία του τους πειρατές αλλά ήταν…κατά των πειρατών! Φυσικά αναφερόμαστε στο copy protection το οποίο είχαν όλες οι εκδόσεις του. Τα copy protections εκείνη την εποχή δεν αναγνώριζαν την original δισκέτα στο floppy drive αλλά ρωτούσαν τον χρήστη ερώτηση την οποία θα έπρεπε να απαντήσει σωστά εφόσον διέθετε το manual. Αν απαντούσε λάθος τότε το παιχνίδι δεν τον άφηνε να συνεχίσει. Αντιθέτως, το Pirates! σας άφηνε να ξεκινήσετε να παίζετε μόνο που στη διάθεσή σας είχατε μόλις 8 άντρες πλήρωμα κάτι που έκανε το έργο σας εξαιρετικά δύσκολο.
Σενάριο
Είστε το μικρότερο μέλος μιας οικογένειας η οποία ένα βράδυ δέχεται επίθεση από πειρατές. Το σπίτι σας διαλύεται και τα μέλη της οικογένειά σας πέφτουν θύμα απαγωγής. Εσείς καταφέρνετε να δραπετεύσετε και προκειμένου να επιβιώσετε αναγκάζεστε να δουλέψετε ως ναύτης σε μικρό πλοίο. Λίγο καιρό αφού ενηλικιωθείτε έρχεται η μεγάλη στιγμή της ζωής σας. Ο καπετάνιος του πλοίου φέρεται βάναυσα στους άντρες του. Το πλήρωμα συνωμοτεί για να πραγματοποιήσει επανάσταση. Εσείς βγάζετε το σπαθί σας και επιτίθεστε στον αντίπαλο καπετάνιο (η πρώτη μάχη του παιχνιδιού) ο οποίος παραδίνεται και η δικαιοδοσία του πλοίου περνάει σε εσάς! Το ταξίδι του ήρωά μας ξεκινάει. Από το μικρό αυτό πλοίο θα κερδίσει άλλους πειρατές άρα και μεγαλύτερα πλοία, χρυσάφι και αγαθά, ενώ παράλληλα θα αναζητήσει τα χαμένα μέλη της οικογένειάς του.

Το Pirates στον Amstrad
Gameplay
Τα σχόλια περιττεύουν για ένα τέτοιο παιχνίδι. Αν δεν έχετε ζήσει στα χρόνια που το Pirates! διακρίθηκε τότε είναι δύσκολο να καταλάβετε το στίγμα που άφησε το συγκεκριμένο παιχνίδι στην τότε κοινότητα των games. Ήταν από τα πρώτα παιχνίδια που ξεχώρισαν για το open-ended gameplay του. Οι συζητήσεις στα πηγαδάκια των τότε gamers δεν περιστρέφονταν γύρω από το World of Warcraft και το Football Manager αλλά γύρω από το Pirates! Οι κύριες κόντρες είχαν να κάνουν για τα κατορθώματα, τον στόλο του κάθε χρήστη, τον βαθμό με τον οποίο θα τελείωναν το παιχνίδι ή ακόμα και τις χρονιές που θα αντέχανε προτού τα “τινάξουν”. Ήταν πραγματικά ένα παιχνίδι χωρίς το τέλος και με μεγάλη διαφορά το μεγαλύτερο σε διάρκεια από τα αντίστοιχα της δεκαετίας του ’80. Άλλοι ολοκλήρωναν το Double Dragon σε μισή ώρα και το Super Mario Bros σε 15 λεπτά κι άλλοι ξημεροβραδιάζονταν προσπαθώντας να βρουν πειρατές, θησαυρούς και πλήρωμα για τον στόλο τους.
Το Pirates! συνδυάζει πολλά genres σε ένα. Είναι Action γιατί έχει μάχες σε πλοία και στεριά, Adventure γιατί έχει ψάξιμο, Strategy γιατί χρειάζεται στρατηγική στην διαχείριση των πλοίων στις μάχες και των χρημάτων στις αγοραπωλησίες αγαθών, ενώ παράλληλα θεωρείται και RPG διότι χειρίζεστε έναν χαρακτήρα ο οποίος αποκτά quests και αναβαθμίζει τον στόλο του όσο προχωράει στο παιχνίδι.
Τα πρώτα στοιχεία που συμπληρώνετε στο παιχνίδι αφορούν το προσωπικό σας προφίλ. Μπορείτε να επιλέξετε αν θα ξεκινήσετε μία δική σας καριέρα από το μηδέν ή αν θα ακολουθήσετε ένα σενάριο συγκεκριμένης εποχής. Υπάρχουν έξι διαφορετικές χρονολογίες για να επιλέξετε (από το 1560 όπου ξεκίνησε η δράση των πειρατών έως το 1680 όπου είχαμε την σταδιακή εξαφάνισή τους). Κάθε χρονολογία έχει και διαφορετική κατανομή των πόλεων όπως και των κρατών που ελέγχουν τις πόλεις. Κατόπιν, επιλέγετε την εθνικότητά σας ανάμεσα στις τέσσερις διαθέσιμες χώρες: Αγγλία, Γαλλία, Ολλανδία και Ισπανία. Στη συνέχεια πληκτρολογείτε το όνομά σας, το επιθυμητό επίπεδο δυσκολίας και την ειδικότητά σας η οποία θα σας δώσει ένα μικρό προβάδισμα στις μάχες. Για παράδειγμα υπάρχει ειδικότητα καπετάνιου που σας επιτρέπει να χειρίζεστε καλύτερα τα πλοία ακόμα και με μικρότερους ναύτες ή κόντρα άνεμο, ειδικότητα στην ξιφομαχία που σας βοηθάει πολύ στις μάχες με τους αντίπαλους καπετάνιους κ.ο.κ.

To Pirates! στον Macintosh SE
Η πρώτη σας μάχη δίνεται εναντίον του πειρατή-καπετάνιου και είναι καθαρά διαδικαστικού χαρακτήρα. Αφού τον νικήσετε αποκτάτε τον έλεγχο του πλοίου το οποίο είναι το κατώτερο στην πυραμίδα των πλοίων της τότε εποχής (συγκεκριμένα πρόκειται για το Sloop). H οθόνη που θα βλέπετε στο μεγαλύτερο διάστημα ασχολίας σας με το παιχνίδι είναι αυτή του πλοίου σας στην ανοικτή θάλασσα της Καραϊβικής η οποία περιλαμβάνει την ακτή της Νότιας Αμερικής, την Κεντρική Αμερική, τον Κόλπο του Μεξικού και τα διάφορα νησιά της Καραϊβικής (στο κουτί όλων των εκδόσεων υπήρχε κι ένας χάρτης του Pirates!). Ο κόσμος του παιχνιδιού περιλαμβάνει πόλεις τις οποίες μπορείτε απλά να επισκεφθείτε ή ακόμα και να τους επιτεθείτε ενώ όταν βρίσκεστε στην ανοικτή θάλασσα θα συναντήσετε πλοία με τα οποία σας δίνεται η ευκαιρία να εμπλακείτε σε μάχες. Κι επειδή όλα αυτά θα πρέπει να έχουν κι ένα σκοπό, ο Sid Meier δημιούργησε τα quests. Κάθε φορά που επισκέπτεστε πόλη σας δίνονται άμεσα quests (π.χ. σκότωσε τον τάδε πειρατή ή φρόντισε για την ασφαλή μεταφορά αυτού του εμπορεύματος) από τους κυβερνήτες των πόλεων ή και έμμεσα quests από χάρτες που αγοράζετε από περίεργους τύπους στις ταβέρνες και οι οποίοι περιέχουν πληροφορίες είτε για θησαυρούς είτε για χαμένα μέλη της οικογένειάς σας. Οι κυβερνήτες των πόλεων θα σας ανταμείψουν πλουσιοπάροχα δίνοντάς σας ανώτερο βαθμό, εκτάρια γης ή γνωρίζοντάς σας την κόρη τους. Κι όπως καταλαβαίνετε, όσο πιο όμορφη κόρη τόσο πιο πολλές θα είναι οι απαιτήσεις της σε βαθμούς και επιτυχίες. Απ’ την άλλη πλευρά, οι χάρτες θα σας βοηθήσουν ώστε να κερδίζετε μεγάλα χρηματικά ποσά και βέβαια να ξαναβρείτε τα χαμένα μέλη της οικογένειάς σας, κάτι που είναι και ο στόχος ζωής σας. Όλα αυτά τα γεγονότα διαδραματίζονται σε έναν απέραντο κόσμο, ο οποίος θα σας πάρει δεκάδες ώρες μέχρι να τον διανύσετε και να τον μάθετε καλά.
Κάθε πόλη ανήκει σε μία συγκεκριμένη χώρα από τις τέσσερις που αναφέραμε προηγουμένως. Αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία για εσάς αφού κι εσείς έχετε δηλώσει από την αρχή μία εθνικότητα, επομένως θα τύχετε καλύτερης αντιμετώπισης από τους κυβερνήτες των πόλεων της χώρας σας και με την βοήθειά τους θα καταφέρετε να ανεβείτε πιο εύκολα βαθμό. Για καθεμία από τις τέσσερις χώρες ο βαθμός διαφέρει. Αρχικά ξεκινάτε χωρίς βαθμούς αλλά στην πορεία οι κυβερνήτες κάθε χώρας σας αναβαθμίζουν το αξίωμά σας ανάλογα με την προσφορά σας στη χώρα τους. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι μπορεί για παράδειγμα να είστε Γάλλος, για την Ισπανία να είστε Colonel και για την Αγγλία να μην είστε απολύτως τίποτα. Η καλύτερη τεχνική είναι να τα έχετε καλά με όλους. Κι αυτό επιτυγχάνεται αν κυνηγάτε μόνο πειρατές ή smugglers και όχι πλοία χωρών ή τις ίδιες τις πόλεις. Αν δεν θέλετε να τα έχετε καλά με όλους τότε μπορείτε να επιτεθείτε σε πόλεις συγκεκριμένων χωρών, να τις λεηλατήσετε αποκτώντας χρυσάφι και όλα τους τα αγαθά, να τους αλλάξετε τον κυβερνήτη σε αυτόν της χώρας που επιθυμείτε και εν κατακλείδι να πάτε στον κυβερνήτη της νέας χώρας που ορίσατε και να εισπράξετε το αξίωμά σας! Αυτό πρακτικά δεν σημαίνει ότι θα καταφέρετε να αλλάξετε έτσι εύκολα τον χάρτη, αφού οι ισχυρές πόλεις δεν αλλάζουν εύκολα κυβερνήτες ενώ αν το κάνουν μπορούν άνετα μετά από λίγους μήνες να επανέλθουν στα χέρια της παλιάς τους χώρας λόγω της δύναμής τους.
Οι πόλεις που γνωρίσαμε μέσα από το Pirates! είναι οι εξής (κατά αλφαβητική σειρά): Antigua, Barbados, Belize, Bermuda, Borburata, Campeche, Caracas, Cartagena, Coro, Cumana, Curacao, Eleuthera, Florida Keys, Gibraltar, Gran Granada, Grand Bahama, Grenada, Guadeloupe, Havana, La Vega, Isabella, Leogane, Maracaibo, Margarita, Martinique, Montserrat, Nassau, Nevis, Nombre de Dios, Panama, Petit Goave, Port Royale, Port-de-Paix, Providence, Puerto Bello, Puerto Cabello, Puerto Principe, Rio de Hacha, San Juan, Santa Catalina, Santa Marta, Santiago, Santiago de la Vega, Santo Domingo, St. Augustine, St. Christophe, St. Eustatius, St. Kitts, St. Lucia, St. Martin, St. Thomé, Tortuga, Trinidad, Vera Cruz, Villa Hermosa, Yaguana. Ορισμένες από τις παραπάνω πόλεις (κυρίως αυτές που έχουν μικρό πληθυσμό) δεν εμφανίζονται σε όλες τις χρονολογίες του παιχνιδιού. Αυτό συμβαίνει γιατί η συντήρηση μιας πόλης εκείνη την εποχή ήταν ιδιαίτερα δύσκολη υπόθεση. Οι μικρές πόλεις που βρίσκονταν σε απόμακρα μέρη είχαν μεγάλο πρόβλημα με τις λεηλασίες των πειρατών και τα αγαθά, κι αυτό είχε ως συνέπεια να μην επιβιώνουν για πολύ μέχρι που “εξαφανίζονταν από τον χάρτη”. Άλλο ένα πολύ σημαντικό στοιχείο λοιπόν είναι ότι το παιχνίδι δεν είναι στατικό και ο χάρτης αλλάζει ανάλογα με την εποχή.

To Pirates! στην Amiga
Οι μάχες και τα είδη τους
Οι μάχες στο Pirates! χωρίζονται στα εξής είδη: πλοίο εναντίον πλοίου, πλοίο εναντίον πόλης, μάχες με σπαθιά και μάχες στην ξηρά. Ακολουθούν τα αναλυτικά προφίλ της κάθε μάχης:
Πλοίο εναντίον πλοίου: Είναι το πιο συνηθισμένο είδος μάχης. Από το ξεκίνημα του παιχνιδιού θα παρατηρήσετε ότι το μεγαλύτερο διάστημά σας θα το περνάτε πάνω στο πλοίο σας. Το μόνο που έχετε μπροστά σας είναι η απέραντη θάλασσα. Όταν έρθει η ώρα να συναντήσετε ένα πλοίο τότε η οθόνη αλλάξει και ο ναύτης που βρίσκεται στο κατάρτι φωνάζει “Sail Ho” ειδοποιώντας σας ότι ένα πλοίο πλησιάζει προς την κατεύθυνσή σας. Στις περισσότερες περιπτώσεις τα αντίπαλα πλοία εμφανίζονται κοντά σε πόλεις και μπορεί να ανήκουν είτε σε χώρες είτε σε πειρατές. Η αρχική σας επιλογή είναι η εξέταση ή όχι του πλοίου που σας πλησιάζει. Αν επιλέξετε την μη εξέταση τότε θα μπορέσετε να ξεφύγετε μακριά, κάτι ιδιαίτερα χρήσιμο όταν έχετε συγκεκριμένο στόχο τον οποίο θέλετε απαραίτητα να ολοκληρώσετε. Εξετάζοντας το πλοίο θα μπορέσετε να δείτε τι είδους πλοίο είναι αλλά και την σημαία του η οποία μπορεί να ανήκει σε ένα από τα τέσσερα κράτη ή σε κάποιον πειρατή. Στην δεύτερη περίπτωση αν σκεφτείτε να αποφύγετε το πλοίο αυτό τότε ενδέχεται ο συγκεκριμένος πειρατής σας πλησιάσει αρκετά και να μην καταφέρετε να αποφύγετε την μάχη.

To Pirates! στον Atari ST είχε τερματισμό
Μόλις ξεκινήσει η μάχη μεταξύ δύο πλοίων τότε η οθόνη θα αλλάξει και θα εστιάσει στα δύο πλοία που συμμετέχουν σε αυτή. Πρωταρχικό ρόλο στη μάχη -πέρα από το μέγεθος του κάθε πλοίου- παίζουν τα κανόνια που διαθέτει το κάθε πλοίο, ο αριθμός των αντρών (που εκτός από την μάχη παίζει ιδιαίτερο ρόλο στο ξαναγέμισμα των κανονιών) και τέλος ο αέρας που επηρεάζει την ταχύτητα των δύο αντιπάλων. Υπάρχουν δύο τακτικές μάχης που μπορείτε να ακολουθήσετε. Η μία είναι να στρίψετε προς το πλάι και να κανονιοβολήσετε το αντίπαλο πλοίο ώστε να του αφαιρέσετε τον μεγαλύτερο δυνατό αριθμό αντρών και η δεύτερη είναι να το πλησιάσετε κατευθείαν για μάχη. Φυσικά υπάρχει και συνδυασμός των δύο παραπάνω. Μπορείτε για παράδειγμα να κανονιοβολήσετε ένα πλοίο πολλές φορές και στη συνέχεια να το προσεγγίσετε αποδεκατισμένο ή και να το βουλιάξετε στις κανονιές αποκτώντας μόνο τα λάφυρά του. Αν πλησιάσετε ένα πλοίο πολύ κοντά και το αγγίξετε τότε ακολουθεί σύγκρουση μεταξύ των πλοίων και στη συνέχεια ξιφομαχία με τον αντίπαλο καπετάνιο. Αν κερδίσετε τη μάχη αυτή τότε μπορείτε να κρατήσετε το πλοίο το οποίο αν έχετε προηγουμένως κανονιοβολήσει τότε θα χρειάζεται επισκευή.

Το Pirates στον Commodore 64
Αξίζει να τονίσουμε ότι οι κανονιές σας θα πρέπει να είναι προς το σημείο όπου θα κατευθυνθεί το αντίπαλο πλοίο. Θα πρέπει δηλαδή να προβλέψετε την πορεία του αντίπαλου καπετάνιου. Το ίδιο ισχύει κι από την πλευρά του εχθρού σας. Το Α.Ι. των αντίπαλων καπετάνιων θα σας εκπλήξει αφού έχουν πλήρη κατανόηση των κινήσεών σας, όπως επίσης και των κινήσεων του αέρα. Αν ο εχθρός δει ότι δεν μπορεί να τα βγάλει πέρα απέναντί σας και κινδυνεύει να βυθιστεί τότε θα επιχειρήσει να απομακρυνθεί. Εκτός από την περίπτωση ύπαρξης νικητή, μία μάχη μπορεί να σταματήσει και στις περιπτώσεις όπου τα πλοία θα απομακρυνθούν πολύ μεταξύ τους ή αν περάσει αρκετή ώρα και ο ήλιος δύσει. Αν νικήσετε τον αντίπαλό σας τότε σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να σας πλησιάσουν κάποιοι από τους ναύτες του και να θελήσουν να έρθουν μαζί με το πλήρωμά σας. Επομένως όσο μεγαλύτερο σε αριθμό είναι το πλήρωμα του εχθρού τόσο περισσότερες είναι οι πιθανότητές σας να αυξήσετε τον αριθμό των αντρών σας.
Πλοίο εναντίον πόλης: Πλησιάζοντας μία πόλη μπορείτε να επιλέξετε αν θα σαλπάρετε ελεύθερα στο λιμάνι της, αν θα της επιτεθείτε ή αν θα την πλησιάσετε κρυφά. Σε περίπτωση που δεν διατηρείτε καλές σχέσεις με μία χώρα τότε το πρώτο ενδεχόμενο μπορεί να οδηγήσει στο δεύτερο. Η μάχη κόντρα σε μία πόλη έχει παρόμοιο στυλ με αυτή του πλοίου μόνο που η πόλη μένει…σταθερή στη θέση της και δεν κινείται (!) όπως επίσης διαθέτει και πολύ περισσότερους άντρες αν προσεγγιστεί. Διαθέτει και πολλά κανόνια τα οποία μπορούν με λιγότερα χτυπήματα να βουλιάξουν το σκάφος σας. Η απόφαση να επιτεθείτε σε μία πόλη θέλει ιδιαίτερη προσοχή. Οι μικρές πόλεις είναι πιο προσιτός στόχος αλλά δίνουν λιγότερα λάφυρα. Οι μεγάλες πόλεις δίνουν πολύ περισσότερα χρήματα και αγαθά ενώ αποτελούν μία πραγματική πρόκληση για εσάς. Για παράδειγμα, μετά από πολλά 24ωρα παιχνιδιού, οι άντρες που μπορεί να έχετε συλλέξει ενδέχεται να ξεπερνούν ακόμα και τους 250, αριθμός που βρίσκεται πολύ κοντά στον σύνολο αντρών των μεγάλων πόλεων.
Μάχες με σπαθιά: Οι μάχες με τα σπαθιά ξεκινούν όταν επιτίθεστε σε εχθρικό στόχο και πλησιάζετε ένα πλοίο ή το λιμάνι μίας πόλης. Πριν από την μάχη μπορείτε να επιλέξετε το επιθυμητό σπαθί που θα χρησιμοποιήσετε (Rapier, Longsword ή Cutlass). Αφού ξεκινήσει η μάχη, θα παρατηρήσετε ότι στα αριστερά της οθόνης βρίσκεται ο εχθρός και στα δεξιά της οθόνης ο χαρακτήρας σας. Σκοπός σας είναι να πετύχετε με το σπαθί τον εχθρό τόσες φορές όσες χρειάζονται για να νικηθεί, ανάλογα βέβαια και με τον στρατό που έχει από πίσω του. Κάθε χτύπημα μπορεί να είναι ψηλά, στην ευθεία ή χαμηλά ενώ υπάρχει το σύστημα μάχης περιλαμβάνει και άμυνα όπως επίσης και σύγκρουση μεταξύ των δύο σπαθιών κατά την επίθεση στην ίδια ευθεία. Αν ένα χτύπημα βρει στόχο τότε πέφτει και το morale του ανθρώπου που το δέχτηκε. Αν το morale του εχθρού έχει φτάσει στο κατώτερο σημείο τότε με το τελειωτικό σας χτύπημα θα κερδίσετε την ξιφομαχία

To Pirates! στην Amiga
Στο κάτω μέρος της οθόνης αναγράφεται το σύνολο αντρών από την κάθε πλευρά αλλά και το morale τους το οποίο καθορίζει και την εξέλιξη της μάχης. Όσο εσείς δίνετε τη μάχη σας τόσο αλλάζουν οι αριθμοί αυτοί αλλά και το morale. Αν για παράδειγμα οι στρατιώτες του εχθρού είναι δεκαπλάσιοι από τους δικούς σας τότε θα είναι απόλυτα λογικό το morale των δικών σας αντρών να είναι χαμηλό και οι άντρες σας να σκοτώνονται πολύ πιο γρήγορα από του εχθρού ενώ παράλληλα να πέφτει και το ηθικό τους. Όλα αυτά βέβαια ανατρέπονται όταν η ικανότητά σας στην ξιφασκία μπορεί να αποφέρει θαυματουργά αποτελέσματα. Ακόμα κι αν έχετε 8 άτομα πλήρωμα τα οποία μετά βίας συμπληρώνουν ένα πλοίο, αν δεν δεχτείτε ούτε ένα χτύπημα τότε μπορείτε να κερδίσετε τον αντίπαλο καπετάνιο και το κοντέρ του εχθρού να γράφει “300 άντρες”! Ακούγεται μη ρεαλιστικό αλλά στο Pirates! ακόμα και οι λίγοι μπορούν να κερδίσουν ολόκληρες στρατιές.
Μάχες στην ξηρά: Όταν το πλοίο σας πλησιάσει σε στεριά όπου δεν υπάρχει πόλη, τότε εμφανίζονται οι στρατιώτες σας. Αν πλησιάσετε μία πόλη τότε μπορείτε να της επιτεθείτε από την ξηρά. Το σύστημα μάχης της ξηράς γνώρισε πολλές αποδοκιμασίες γιατί ο παίκτης έπρεπε να ελέγξει δύο διαφορετικές ομάδες στρατιωτών εναλλάξ χωρίς να εξαρτάται από τον ίδιο το ποιος θα κερδίσει την μάχη. Ήταν απλώς ο μόνος σίγουρος τρόπος να καταλάβετε μία πόλη σε περίπτωση που ο στρατός σας ήταν υπέρογκος σε σχέση με αυτή.
Ship’s Log
Το ημερολόγιο του πλοίου σας αρκετές χρήσιμες πληροφορίες για τις πράξεις σας και τα γεγονότα της εποχής. Καταγράφει όλα όσα συμβαίνουν στον γύρω κόσμο. Για παράδειγμα αναφέρει τις περιπτώσεις όπου μία πόλη θα πέσει σε χέρια άλλης χώρας, τους πειρατές που έχουν συλληφθεί, τις χώρες που είναι σε πόλεμο μεταξύ τους ή υπογράφουν ειρήνη κ.ο.κ. Το ship’s log ανανεώνεται και σε ορισμένες περιπτώσεις κατά τις οποίες θα λάβετε πληροφορίες από κυβερνήτες πόλεων ή από τους ταβερνιάρηδες. Τα πάντα στο παιχνίδι έχουν μεταβλητές αφού μέχρι και ο πληθυσμός ή τα αγαθά μιας πόλης μπορεί να αλλάζει διαρκώς άλλοτε προς τα πάνω κι άλλοτε προς τα κάτω.
Περιβάλλον
Ο ρόλος του αέρα έχει πάντοτε έναν ιδιαίτερο ρόλο στο Pirates! Η φορά του αέρα και η δύναμή του εμφανίζεται μονίμως στο κάτω μέρος της οθόνης. Αν βρίσκεστε μόνος με το πλοίο σας και θέλετε να κατευθυνθείτε σε συγκεκριμένο σημείο του χάρτη από το οποίο ο αέρας έρχεται κόντρα, τότε θα πρέπει να κινηθείτε πλαγίως, διαφορετικά το πλοίο σας θα προχωράει με αρκετή καθυστέρηση. Αν ο αέρας είναι ευνοϊκός τότε θα μπορέσετε να κινηθείτε με μεγαλύτερη ταχύτητα. Εκτός από τον αέρα εμφανίζονται και ισχυρά σύννεφα τα οποία μπορούν να κατευθύνουν το πλοίο σας εκεί όπου επιθυμούν σε περίπτωση που μπείτε στην τροχιά τους. Αυτό είναι ιδιαίτερα επικίνδυνο όταν βρίσκεστε κοντά σε σκόπελους αφού αν τους πλησιάσετε τότε έχετε πολλές πιθανότητες να καταστρέψετε ένα από τα πλοία σας (κι αν είναι το τελευταίο σας τότε δυστυχώς χάσατε!)
Στις μάχες ο αέρας παίζει σημαντικό ρόλο αφού επηρεάζει άμεσα την ταχύτητα των πλοίων. Ένα πλοίο που έχει τον αέρα υπέρ του μπορεί να κινηθεί πιο γρήγορα κάτι που τον ευνοεί στο να κανονιοβολήσει ή να συγκρουστεί πιο εύκολα με τον αντίπαλο.
Ποτέ άλλοτε σε ένα παιχνίδι δεν είχαμε τέτοια αλληλεπίδραση από το περιβάλλον του. O Sid Meier πρέπει να είχε μεγάλη έμπνευση εκείνη την εποχή αφού κατάφερε να εφαρμόσει ένα ολοκληρωμένο μοντέλο λειτουργίας του περιβάλλοντος χωρίς καμία δόση υπερβολής, όσο κι αν αυτό καταντούσε εκνευριστικό για τους χρήστες που το έπαιζαν.

To Pirates! στον Atari ST
Μια βόλτα στην πόλη
Όταν κάνετε “Sneak into town” δεν αποφασίζετε απλά να πάτε για έναν υγιεινό περίπατο σε κάποια πόλη. Αυτή είναι μία τακτική κίνηση ανεφοδιασμού και όχι μόνο. Το πρώτο πράγμα που μπορείτε να κάνετε είναι να επισκεφτείτε τον κυβερνήτη της εκάστοτε πόλης. Θα σας πει τα νέα του (για παράδειγμα ο Ισπανός κυβερνήτης μπορεί να σας πει ότι η Ισπανία είναι σε πόλεμο με την Αγγλία), θα σας αναθέσει κάποιο quest ή θα σας γνωρίσει την κόρη του με απώτερο σκοπό τον γάμο! Όπως αναφέραμε και προηγουμένως, τα quests στο παιχνίδι ποικίλλουν. Για παράδειγμα μπορεί να σας ανατεθεί να σκοτώσετε έναν συγκεκριμένο πειρατή ο οποίος συχνάζει σε κάποια πόλη. Αν επισκεφθείτε την συγκεκριμένη πόλη και κάνετε μερικές γύρες στο λιμάνι της ή μπείτε στην πόλη και κάνετε βόλτες στην ταβέρνα της, τότε μπορεί να τον πετύχετε, να ξιφομαχήσετε μαζί του και στη συνέχεια να σας παραδοθεί. Σε άλλες περιπτώσεις οι κυβερνήτες μπορεί να σας δώσουν εντολή να συνοδέψετε ένα εμπόρευμα σε κάποια φιλική. Πηγαίνοντας στην συγκεκριμένη πόλη το εμπόρευμα αυτό ολοκληρώνετε το quest. Αφού ολοκληρώσετε το quest, επιστρέφοντας στον εκάστοτε κυβερνήτη θα πάρετε το αξίωμα που σας αρμόζει και το οποίο θα αφορά μόνο την συγκεκριμένη χώρα.
Εκτός από το ανάκτορο του κυβερνήτη υπάρχει ένας οικείος χώρος για εσάς που είναι η ταβέρνα. Στην ταβέρνα μπορεί να μάθετε χρήσιμες πληροφορίες από τον ταβερνιάρη, να κερδίσετε επιπλέον άντρες που ζητούν να έρθουν στο πλήρωμά σας ή να αγοράσετε χάρτες από πλανόδιους που σας τους πουλούν έναντι μιας αμοιβής. Οι χάρτες αυτοί αφορούν είτε θησαυρούς είτε μέλη της οικογένειάς σας. Κάθε χάρτης μπορεί να είναι ολοκληρωμένος ή και ελλιπής. Στις περισσότερες περιπτώσεις θα αναφέρεται και η πόλη κοντά στην οποία βρίσκεται το σημείο του χάρτη. Αν αντιμετωπίσετε δυσκολίες τότε σε άλλη πόλη ενδέχεται να συναντήσετε περιπλανόμενους που θα έχουν ένα άλλο κομμάτι του ίδιου χάρτη, κάτι που θα ενώσει ακόμη περισσότερο το παζλ.
Το Pirates! είναι το μεγαλύτερο σε διάρκεια παιχνίδι της δεκαετίας του κι ένα από τα μακροβιότερα games όλων των εποχών!
Εκτός από τον κυβερνήτη και την ταβέρνα, κάθε πόλη έχει και τον έμπορό της. Οι έμποροι μπορούν να επισκευάσουν πλοία και να ανταλλάξουν αγαθά, όπως φαγητό, ζάχαρη, tobacco ή και κανόνια. Το φαγητό και τα κανόνια είναι τα μόνα χρήσιμα αγαθά που χρειάζεστε. Όλα τα υπόλοιπα μπορείτε να τα ανταλλάξετε έναντι χρυσού. Κι ο χρυσός όπως θα διαπιστώσετε στη συνέχεια, είναι άκρως απαραίτητος για το θετικό morale των ναυτών σας.
Φαγητό
Τα τρόφιμα είναι ένας τομέας που χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή και διαχείριση. Όσο μεγαλύτερο είναι το πλήρωμά σας τόσο περισσότερες πρέπει να είναι οι ποσότητες του φαγητού ώστε να υπάρχει απόθεμα για να τρέφονται οι ναύτες σας για περισσότερες ημέρες. Αν χρειαστεί να διασχίσετε μεγάλες αποστάσεις ταξιδεύοντας για πολλές ημέρες τότε θα πρέπει να έχετε και το ανάλογο απόθεμα. Σε περίπτωση που μείνετε από φαγητό τότε θα έχετε σοβαρό πρόβλημα για την συνέχεια αφού οι ναύτες σας θα πεινάνε και θα εξεγερθούν εναντίον σας για τις δυσμενείς συνθήκες που αντιμετωπίζουν. Το φαγητό υπάρχει στα πλοία και στις πόλεις οπότε έχετε επιλογή ή να επιτεθείτε σε πλοίο ή να επισκεφθείτε τον έμπορο της πόλης ή ακόμα και να επιτεθείτε στην πόλη και να λεηλατήσετε τα αποθέματά της αν δείτε ότι οι ανάγκες σας είναι τεράστιες.

To Pirates! στον Amstrad
Ο χρυσός, το Morale και το επίπεδο δυσκολίας
Οι άντρες του πληρώματός σας συμμετέχουν στην προσπάθειά σας για ένα και μόνο λόγο. Για το χρήμα! Αν δεν μπορέσετε να φέρετε χρήματά στο πλήρωμά σας τότε το ηθικό τους θα είναι χαμηλό και δεν θα αργήσουν να έρθουν και οι εξεγέρσεις. Σε ορισμένα σημεία του παιχνιδιού θα πρέπει να επιλέξετε πότε θα μοιράσετε τον πλούτο ώστε κάθε ναύτης να πάρει το μερίδιό του και να επικρατήσει επιτέλους η γαλήνη. Αυτό μπορεί να γίνει σε οποιαδήποτε πόλη, μόνο που μετά την μοιρασιά οι άντρες θα σκορπίσουν για να χαρούν τα κέρδη τους και λίγοι από αυτούς θα έρθουν πίσω σε εσάς.
Το μεγαλύτερο κίνητρο για να συνεχίσετε να παίζετε το παιχνίδι είναι το περισσότερο χρυσάφι αλλά κυρίως η λεηλάτηση και η απόκτηση μεγαλύτερων και ισχυρότερων πλοίων. Ξεκινάτε με ένα sloop αλλά από τις πρώτες σας μάχες μπορείτε να επιτεθείτε άνετα σε Pinnace ή ακόμα και Merchantman. Η φρεγάτα (frigate) ανήκει στην πιο υψηλή τάξη ενώ στα ανώτερα στρώματα οι γαλέρες (galleon) και οι πολεμικές γαλέρες (War galleon) είναι τα τεράστια θωρηκτά τα οποία ήταν πάντοτε ο απώτερος στόχος κάθε παίκτη. Όσο μεγαλύτερο είναι το πλοίο τόσο περισσότερα κανόνια και πλήρωμα μπορεί να χωρέσει. Κι αυτό όπως αντιλαμβάνεστε σας δίνει ένα πολύ σημαντικό πλεονέκτημα σε μία μάχη.
Τα quests του παιχνιδιού, ακόμα και μετά από πολλές ημέρες ενασχόλησης δεν έχουν τελειωμό. Όσο ολοκληρώνετε quests και όσο κερδίζετε πλοία και ναύτες, τόσο το level του παιχνιδιού θα αυξάνει. Στο ενδιάμεσο μπορείτε να συνεχίσετε να προσλαμβάνετε άντρες από εχθρικά πλοία ή ταβέρνες όπως και να αυξάνετε τον στόλο σας (ο οποίος μπορεί να φτάσει μέχρι τα οκτώ πλοία). Αν μέσα στο παιχνίδι περάσουν αρκετά χρόνια ζωής και φτάσετε στο τέταρτο level τότε θα συμβεί το αναπάντεχο. Θα αρχίσουν να μειώνονται σταδιακά οι ναύτες που θα επιθυμούν να έρθουν στο πλήρωμά σας. Αυτό κάνει την συνέχεια του παιχνιδιού εξαιρετικά δύσκολη αφού δεν θα μπορείτε με τίποτα να αναπληρώσετε τους άντρες σας μετά από απώλειες μαχών. Ακόμα κι αν καταφέρνετε να κερδίζετε μάχες μόνος σας, στη συνέχεια δεν θα σας μένουν άντρες ώστε να ελέγξετε ούτε καν ένα μικρό πλοίο. Αυτή η υπερβολική αύξηση δυσκολίας έχει ως στόχο το απρόσμενο τέλος του παιχνιδιού. Σε αυτή τη δυσκολία πολλοί μπορεί να αντιστάθηκαν, απειροελάχιστοι όμως κατάφεραν να την ξεπεράσουν.

To Pirates! στον Amstrad
Όταν χάνετε μία μάχη με εχθρικό πλοίο ή πόλη τότε φυλακίζεστε. Το ίδιο συμβαίνει και στην περίπτωση που ο στόλος σας αποδεκατιστεί πλήρως. Αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα και το τέλος του παιχνιδιού. Αν δεν σας έχουν πάρει τα χρόνια τότε περνάτε κάποιους μήνες στη φυλακή και στη συνέχεια αφήνεστε ελεύθερος με ένα sloop για να συνεχίσετε το ταξίδι σας προς την αναζήτηση των συγγενών σας, των χαμένων θησαυρών και της δόξας. Αν όμως έχουν περάσει αρκετά χρόνια παιχνιδιού τότε φτάνει το οριστικό τέλος. Το παιχνίδι σταματάει οριστικά και το σύστημα σας ενημερώνει ποιος θα είναι ο τίτλος σας για την συνέχεια της ζωής σας. Ο χειρότερος δυνατός τίτλος είναι αυτός του ζητιάνου. Υπάρχουν ένα σωρό άλλοι τίτλοι (όπως ταβερνιάρηδες ή έμποροι) ενώ ο ανώτερος τίτλος που αναφέρεται στον σύμβουλο του βασιλιά (King’s Advisor) ήταν πάντοτε ο μεγάλος στόχος όσων έπαιξαν το παιχνίδι (ο υπογράφων ούρλιαζε από χαρά όταν στα οκτώ του χρόνια κατάφερε να τον κερδίσει). Κάπου εκεί έρχεται και η μοιραία επιστροφή στην πραγματικότητα.
Γραφικά
Ο πιο αδύναμος τομέας του Pirates! (σε σχέση με όλα τα υπόλοιπα που σχεδόν άγγιζαν το τέλειο) ήταν τα γραφικά του. Οι ανάγκες του παιχνιδιού δεν απαιτούσαν ισχυρά γραφικά αλλά το αποτέλεσμα στις περισσότερες πλατφόρμες θα μπορούσε να είναι πολύ καλύτερο. Στον Amstrad μπορεί να απολαύσαμε μία από τις καλύτερες εκδόσεις όλων των εποχών αλλά ο σχεδιασμός σε ορισμένα σημεία είχε αρκετές ελλείψης, όπως για παράδειγμα στους στρατούς ξηράς που συμβολίζονταν με ευθείες γραμμές, “S” και “Z”. Οι φωτογραφίες των πόλεων, των κυβερνητών και των πλοίων είχαν την καλύτερη δυνατή ποιότητα για τις προδιαγραφές του Amstrad ενώ τα πλοία για κακή μας τύχη δεν είχαν διαφορές μεταξύ τους. Είτε ελέγχατε φρεγάτα είτε γαλέρα ήταν ακριβώς το ίδιο πράγμα. Το μόνο που άλλαζε ήταν η ονομασία στο κάτω μέρος της οθόνης. Εσείς απλά αφήνατε την φαντασία σας να οργιάσει. Η ίδια στατικότητα επικρατούσε και στον σχεδιασμό των χαρακτήρων κατά την μάχη με τα σπαθιά, αφού εχθρός σας ήταν πάντοτε ένας τύπος με μούσια. Το φόντο άλλαζε πάντοτε ανάλογα με τη μάχη. Κι αυτό είχε την αίγλη του αφού υπήρχε ένα κλασικό φόντο μάχης πλοίου και διάφορες παραλλαγές φόντου για τις μάχες στις πόλεις.
Στις μετέπειτα εκδόσεις και ιδιαίτερα στην Amiga, τα γραφικά των χαρακτήρων βελτιώθηκαν αρκετά ενώ προστέθηκε και η κίνηση σε πολλές φωτογραφίες αλλά μέχρι εκεί. Μην ξεχνάμε άλλωστε ότι υπήρχαν και τρία χρόνια περιθώριο για τις όποιες βελτιώσεις.
Υπάρχουν όμως και ελαφρυντικά στο γιατί ο Sid Meier δεν έδωσε βάρος στα γραφικά. Πολύ απλά γιατί όλα αυτά δεν χωρούσαν σε δύο δισκέτες. Οι χρόνοι φόρτωσης ήταν σχετικά γρήγοροι και η οποιαδήποτε προσθήκη ποικιλίας γραφικών όχι μόνο θα καθυστερούσε αρκετά το παιχνίδι αλλά θα απαιτούσε περισσότερες δισκέτες. Κι αυτό σε μία μακροχρόνια ενασχόληση (κάτι το οποίο επιδίωξε η MicroProse) θα ήταν ότι χειρότερο.

To Pirates! στην Amiga
Ήχος
Τι καλύτερο θα μπορούσε να ζητήσει κανείς από ατμοσφαιρικά πειρατικά κομμάτια και ήχους σπαθιών και χτυπημάτων στην ξιφομαχία; Μα φυσικά σκαμπανεβάσματα στο άκουσμα του αέρα και ηχηρούς κρότους από κανονιές και τα χτυπήματα που αυτές προκαλούν. Ο Sid Meier κατάφερε να πάρει το 100% από την ποιότητα του Commodore, του Amstrad, του Atari ST, της Amiga. Δεν χρειάστηκε να προσθέσει περισσότερους ήχους γιατί όχι μόνο δεν χωράγανε στις δύο δισκέτες αλλά δεν θα φτιάχνανε την κατάλληλη ατμόσφαιρα. Γιατί όπως συμβαίνει σε ένα παιχνίδι manager, έτσι και στο Pirates!, ο ήχος πρέπει να παράγεται στα σημεία που χρειάζεται. Η υπόλοιπη διαδικασία που είναι το ζουμί της υπόθεσης θέλει ησυχία, σκέψη και περισυλλογή.

To Pirates! Gold στο PC

To Pirates! Gold στο PC

To Pirates! Gold στο PC
Επίλογος
Ότι και να πούμε για το συγκεκριμένο παιχνίδι θα είναι λίγο. Έθρεψε γενιές, μας έμαθε τι θα πει οκτάωρο, μας ξενύχτησε για πρώτη φορά χωρίς να μπορούμε να εξηγήσουμε την αιτία στους γονείς μας και μας έμαθε τι θα πει πραγματικός εθισμός! Το αυθεντικό Pirates! του Sid Meier ήταν πολύ πιο μπροστά για την εποχή του. Το Pirates Gold ήταν απλώς μία μέτρια έκδοση με καλύτερα γραφικά τα οποία όμως μπέρδευαν τον χρήστη και περίεργα κόλπα στον χειρισμό. Το Pirates του 2004 στο PC επανήλθε δυναμικά κι αν θέλετε να ασχοληθείτε σήμερα μαζί του τότε η συγκεκριμένη έκδοση αξίζει της προσοχής σας (στον τομέα των Reviews υπάρχει σχετική κριτική και για το σύγχρονο Pirates). Το παιχνίδι χαρακτηρίζεται ως ένα κλασικό αριστούργημα και δίκαια κέρδισε πριν από αρκετά χρόνια την 6η θέση στα καλύτερα games όλων των εποχών από το IGN.
Θετικά:
- Απίστευτα εθιστικό και με μεγάλη διάρκεια ζωής
- Quests πολλών ειδών που παρουσιάζουν μεγάλο ενδιαφέρον
- Διαφοροποίηση στο gameplay και στην εξέλιξη του παιχνιδιού ανάλογα με τις επιλογές σας
- Πολύ έξυπνο Α.Ι. στις μάχες με πλοία και πόλεις
- Στην αλληλεπίδραση του περιβάλλοντος συμμετέχει ο αέρας, τα σύννεφα και οι σκόπελοι
- Πλήρης διαχείριση του στόλου σας
- Αλλαγή του χάρτη ανάλογα με την εποχή
Αρνητικά:
- Τα γραφικά θα μπορούσαν να είναι πολύ καλύτερα.
Βαθμολογία
Γραφικά: 7
Ήχος: 8
Gameplay: 9.5
Αντοχή: 10
Γενικά: 9.2
Το θαύμα του Sid Meier και ένα από τα πιο ολοκληρωμένα games όλων των εποχών.
Μάνος Γρυπάρης
Comments
Στον Macintosh SE αν και ασπρόμαυρο είναι καλοσχεδιασμένο!!!!