Η Valve διαφωνεί με την στάση της εταιρείας πιστωτικών καρτών
Καθώς οι πλατφόρμες Steam και Itch.io συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν πίεση από εταιρείες πληρωμών για την αφαίρεση NSFW games (Not Safe For Work – περιεχόμενο για ενήλικες), η Mastercard προσπαθεί να αποστασιοποιηθεί από την όλη διαμάχη περί λογοκρισίας, υποστηρίζοντας ότι δεν έχει απαιτήσει περιορισμούς για κανένα video game.
Ωστόσο, η Valve
ισχυρίζεται
το αντίθετο, επικαλούμενη κανόνα της Mastercard που της δίνει το δικαίωμα να αρνηθεί συναλλαγές που “ρίχνουν αρνητική σκιά” στο brand της.
Τον περασμένο μήνα, η Valve εισήγαγε νέες, ασαφείς κατευθυντήριες γραμμές που απαγορεύουν τη διανομή “ορισμένων τύπων περιεχομένου για ενήλικες” στο Steam, και επιβεβαίωσε αργότερα ότι άρχισε να αποσύρει ορισμένα adult games που “ενδέχεται να παραβιάζουν τους κανόνες και τα πρότυπα των συνεργαζόμενων εταιρειών πληρωμών και των σχετικών τραπεζών τους”.
Λίγο αργότερα, η πλατφόρμα Itch.io ξεκίνησε να αποκαταχωρεί (deindex) όλα τα NSFW games της, ρίχνοντας την ευθύνη στην ομάδα κατά της πορνογραφίας Collective Shout που εδρεύει στην Αυστραλία και είχε προηγουμένως πιέσει Visa, Mastercard και PayPal να στοχεύσουν το Steam. Και στις δύο περιπτώσεις, τόσο η Itch.io όσο και η Valve τόνισαν ότι η υποστήριξη των payment processor είναι απαραίτητη για τη λειτουργία των πλατφορμών τους. Έκτοτε, συνέβησαν αρκετά: η Itch.io ξεκίνησε ξανά να καταχωρεί δωρεάν NSFW games και επιβεβαίωσε ότι αναζητά νέο συνεργάτη πληρωμών που να δέχεται περιεχόμενο για ενήλικες, ενώ άλλα κομμάτια της βιομηχανίας, όπως το GOG με την καμπάνια FreedomToBuy, έχουν εκφραστεί ενάντια στη λογοκρισία των games.
Μέσα σε όλα αυτά, η Mastercard προσπαθεί τώρα να αποστασιοποιηθεί από τις πρόσφατες εξελίξεις, αρνούμενη ότι άσκησε πίεση στις Valve και Itch.io για να αφαιρέσουν games από τις πλατφόρμες τους. Σε δήλωση που κοινοποίησε
στο site της
, η εταιρεία πιστωτικών καρτών τόνισε ότι "δεν έχει αξιολογήσει κανένα video game, ούτε έχει απαιτήσει περιορισμούς για καμία δραστηριότητα σε video game creator sites και πλατφόρμες, σε αντίθεση με όσα αναφέρονται στα μέσα. Το δίκτυο πληρωμών μας ακολουθεί πρότυπα βασισμένα στο κράτος δικαίου. Με απλά λόγια, επιτρέπουμε όλες τις νόμιμες αγορές στο δίκτυό μας. Ταυτόχρονα, απαιτούμε από τους εμπόρους να έχουν τους κατάλληλους ελέγχους ώστε να διασφαλίζουν ότι οι κάρτες Mastercard δεν χρησιμοποιούνται για παράνομες αγορές, περιλαμβανομένων των παράνομων υλικών για ενήλικες."
Ωστόσο, η Valve διαφωνεί, δηλώνοντας πως παρόλο που η Mastercard δεν επικοινώνησε απευθείας μαζί της, είχε επικοινωνία με τις εταιρείες πληρωμών και τις συνεργαζόμενες τράπεζές τους, οι οποίες στη συνέχεια επικοινώνησαν με τη Valve. Η Valve
δήλωσε
: "Η Mastercard δεν επικοινώνησε άμεσα με τη Valve, παρότι το ζητήσαμε. Η Mastercard επικοινώνησε με τις εταιρείες πληρωμών και τις τράπεζες τους, και αυτές με τη σειρά τους μετέφεραν το μήνυμα στη Valve. Εμείς απαντήσαμε παρουσιάζοντας την πολιτική του Steam από το 2018, η οποία προσπαθεί να διανέμει games που είναι νόμιμα προς διανομή. Οι πάροχοι πληρωμών απέρριψαν αυτή τη στάση, επικαλούμενοι συγκεκριμένα τον Κανόνα 5.12.7 της Mastercard και τον κίνδυνο για την εικόνα του brand Mastercard."
Ο
Κανόνας 5.12.7
της Mastercard απαγορεύει συναλλαγές που είναι παράνομες ή που, κατά την αποκλειστική κρίση της εταιρείας, μπορεί να βλάψουν τη φήμη ή τα σήματά της. Το πρώτο σκέλος είναι σαφές, η Mastercard αναφέρει ότι η πώληση "προϊόντων ή υπηρεσιών που δεν συμμορφώνονται πλήρως με τη νομοθεσία" αποτελεί παραβίαση. Το δεύτερο, όμως, είναι πολύ πιο υποκειμενικό, και επιτρέπει στη Mastercard ουσιαστικά απεριόριστη ελευθερία να καθορίζει τι θεωρεί αποδεκτό ή μη. Σε περιπτώσεις παραβίασης, η εταιρεία μπορεί να επιβάλει πρόστιμα, ελέγχους ή ακόμα και να διακόψει την υπηρεσία.
Αυτό το δεύτερο σκέλος απαγορεύει: "την πώληση προϊόντων ή υπηρεσιών, περιλαμβανομένων εικόνων, που είναι κατάφωρα προσβλητικές και στερούνται σοβαρής καλλιτεχνικής αξίας (όπως, ενδεικτικά, απεικονίσεις μη συναινετικής σεξουαλικής πράξης, σεξουαλικής εκμετάλλευσης ανηλίκου, ακρωτηριασμού ή κτηνοβασίας) και οποιοδήποτε άλλο υλικό θεωρήσει η εταιρεία μη αποδεκτό για πώληση σε συνδυασμό με το εμπορικό σήμα".
Καθώς τα γεγονότα στο Steam και το Itch.io συνεχίζουν να εξελίσσονται, πρόσωπα και οργανισμοί της βιομηχανίας έχουν εκφραστεί κατά της υπερβολικής παρέμβασης από τις εταιρείες πληρωμών. Η
International Game Developer Association
(IGDA) δήλωσε πρόσφατα την υποστήριξή της προς τα games που απεικονίζουν "συναινετικό περιεχόμενο για ενήλικες", εναντιούμενη στις οικονομικές εταιρείες που επηρεάζουν τις ιστορίες που μπορούν να ειπωθούν και να πουληθούν μέσω των games, με ελάχιστη διαφάνεια και χωρίς δημόσια λογοδοσία.