- Reviews
- Hohokum
Hohokum
Hot
Ένας διαδραστικός πίνακας ζωγραφικής.
Ένας διαδραστικός πίνακας ζωγραφικής.
Τελικά τα video games αποτελούν μορφή τέχνης; Αυτό το ερώτημα πλανάται χρόνια ανάμεσα σε gamers και μη. Προσωπική μου άποψη είναι ότι δεν μιλαμε απλά για μορφή τέχνης, αλλά για την πιο καθαρή και γεμάτη ανάσα που μπορούμε να πάρουμε από αυτήν. Τα video games είναι ο συνδυασμός του βιβλίου, του ραδιοφώνου και του κινηματογράφου με την προσθήκη του ατόμου μας. Είναι το μέσο στο οποίο οι καλλιτεχνικές ανησυχίες από μουσικούς, ζωγράφους, σεναριογράφους και προγραμματιστές παίρνουν σάρκα και οστά. Μια τέτοια ανησυχία του Βρετανού καλλιτέχνη Richard Hogg εξελίχθηκε στο Hohokum.
Το Hohokum είναι ένα από τα πιο παράξενα video games που έχω παίξει ποτέ και αν έπρεπε να το “χώσουμε” σε κάποια κατηγορία, αυτή θα ήταν τα Adventures. Κατά τα άλλα, το εν λόγω παιχνίδι έχει βασικό σκοπό του να μας καθηλώσει με τις εικόνες και τη μουσική του. Η ανάπτυξή του ξεκίνησε το μακρινό 2008 από τον Ricky Haggett της Honeyslug και τον Richard Hogg, ενώ στην ολοκλήρωσή του βοήθησε η Sony Santa Monica που έχει δουλέψει σε παρόμοια games όπως τα Journey και Sound Shapes. Οι developers παρομοιάζουν την ιδέα του Hohokum με το πέταγμα του χαρτατετού, ενώ η έμπνευση τους ήρθε από διάφορα μουσεία του Λονδίνου, το τουριστικό χωριό Portmeirion της Ουαλίας και αρχαίους ιθαγενείς λαούς. Μάλιστα το όνομα του παιχνιδιού είναι παραλλαγή της ινδιάνικης φυλής Hohokam.

Που πήγαν τα φιδάκια;
Ο χαρακτήρας σας είναι ένα πλάσμα που μοιάζει με φίδι και ονομάζεται “The Long Mover”, αν και αυτό δεν αναφέρεται πουθενά κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού. Το σενάριο θα το κατανοήσετε μόνο μέσα από πολύχρωμα κολάζ με animations που θα ξεδιπλώνονται μπροστά σας όταν πραγματοποιείτε πρόοδο, αφού δεν υπάρχουν διάλογοι ή κείμενα. Ο Long Mover ζει σε μια σκοτεινή διάσταση μαζί με άλλα 15 παρόμοια πλάσματα, μέχρι τη στιγμή που τα πράγματα στραβώνουν και οι φίλοι του σκορπίζονται στους 15 κόσμους του Hohokum.
Η αρχή γίνεται σε αυτόν τον σκοτεινό κόσμο, όπου μπορείτε να εξοικειωθείτε με τα controls και να πειραματιστείτε με τα χρώματα τριγύρω σας. Μάλιστα όταν βρίσκετε έναν χαμένο φίλο σας, θα διαπιστώνετε πως επιστρέφει εδώ πίσω. Μόλις χαθούν οι φίλοι σας, θα εμφανιστεί ενα portal το οποίο θα σας μεταφέρει στον επόμενο κόσμο. Ο νέος κόσμος είναι ο δεύτερος και τελευταίος που δεν περιλαμβάνει κάποιον φίλο σας, αλλά λειτουργεί περισσότερο ως hub για πρόσβαση στους υπόλοιπους κόσμους. Παρόλα αυτά, υπάρχουν αρκετά πράγματα να ανακαλύψετε και εδώ. Όπως και να έχει, είτε ψάξετε τριγύρω σας, είτε κάνετε ελεύθερη βόλτα, θα μείνετε ικανοποιημένοι από την ποικιλία σχεδίων και χρωμάτων που θα συναντήσετε.
Παίξτε όσο κι όπως θέλετε
Το Hohokum έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να το απολαύσετε όπως εσείς θέλετε. Αναφέρθηκε νωρίτερα ότι είναι ένα από τα πιο παράξενα video games που έχω παίξει, κι αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι είναι περισσότερο video game στα “χαρτιά” απ’ ότι στην πράξη. Δεν θα συναντήσετε κανένα tutorial, κανένα χρονικό περιθώριο, καμία ένδειξη στην οθόνη και κανένα σύστημα για score. Ακόμα, όλοι οι κόσμοι του παιχνιδιού είναι ανοιχτοί από την αρχή κι έτσι θα βρεθείτε ξαφνικά να τριγυρνάτε σε 17 διαφορετικά περιβάλλοντα, στα οποία μεταφέρεστε από portals.

Φυσικά, επειδή το μικρόβιο του gamer μέσα μας θέλει το κάτι παραπάνω, έχουν τοποθετηθεί μέσα στα περιβάλλοντα διάφορα κλειστά μάτια τα οποία ανοίγουν μόλις τα ακουμπήσετε. Αυτά αποτελούν και τη μοναδική μορφή από collectibles στο Hohokum και μπορείτε να δείτε ανά πάσα στιγμή πόσα έχετε στον κόσμο που βρίσκεστε, αλλά και συνολικά, από το Pause Menu. Προσωπικά, συγκέντρωσα 121 στα 146 αφιερώνοντας το πολύ μισή ώρα παραπάνω gameplay, αν και τα υπόλοιπα είναι προφανώς πιο δύσκολο να βρεθούν.
Ο φιδίσιος χαρακτήρας σας είναι συνεχώς σε κίνηση, οπότε εσείς απλά του δίνετε κατεύθυνση. Πέρα από αυτό, οι δυνατότητες που έχετε είναι ελάχιστες, αφού οι μόνες εντολές που μπορείτε να δώσετε είναι αυτές τις επιτάχυνσης και της επιβράδυνσης. Έχετε και την επιλογή να κλείσετε το μάτι του Long Mover πιέζοντας το τετράγωνο, κίνηση η οποία προσφέρει μόνο αισθητικά κι όχι ουσιαστικά. Κάθε φορά που αλλάζετε κατεύθυνση, ο χαρακτήρας σας θα αλλάζει χρώμα, ενώ το ίδιο θα γίνεται και με την Light Bar του Dualshock 4, γεμίζοντας με χρώματα τον χώρο σας. Με λίγα λόγια τα controls περιορίζονται στα βασικά κι απολύτως απαραίτητα και δεν θα σας δυσκολέψουν καθόλου. Η συνεχής αυτή κίνηση δίνει όντως την αίσθηση του χαρταετού που παλεύει με τους ανέμους, όπως ακριβώς είχαν οραματιστεί οι developers, όμως εκεί βρίσκεται η μισή ομορφιά του παιχνιδιού.
Μπορείτε να το απολαύσετε ακόμα και αν δεν ασχοληθείτε ενεργά με την ολοκλήρωση του.
Το μεγαλύτερο μυστικό του Hohokum βρίσκεται στους κόσμους του. Με την είσοδο σας σε κάθε κόσμο θα συναντήσετε έναν πραγματικό πίνακα ζωγραφικής. Χωρίς καμία ένδειξη για το τι πρέπει να κάνετε, θα συνειδητοποιήσετε μετά από μερικές βόλτες ότι τριγύρω σας αλλάζουν διάφορα πράγματα. Μπορεί να δείτε κατοίκους του κόσμου να ανεβαίνουν πάνω σας όταν περνάτε από δίπλα τους και να κατεβαίνουν σε άλλα σημεία ή να παρατηρήσετε χρώματα να γεμίζουν και φώτα να ανάβουν στα σημεία που περάσατε. Αυτά είναι λίγα από τα παραδείγματα του τι πρόκειται να συναντήσετε σε αυτούς τους πολύχρωμους κόσμους. Θα πειραματιστείτε τριγυρνώντας και αγγίζοντας μέχρι να φτάσετε στη λύση του γρίφου του εκάστοτε κόσμου και να σώσετε τον φιδίσιο φίλο σας. Παρεμπιπτόντως, όλοι οι φίλοι σας έχουν κανονικά ονόματα όπως Cecil, Hector και Eli, σε αντίθεση με εσάς που ονομάζεστε απλώς The Long Mover.

Η απόλυτη ελευθερία που σας δίνει το Hohokum είναι παράλληλα κι ένα από τα μειoνεκτήματα του. Όταν αποφασίσετε να κυνηγήσετε κανονικά την λύση κάθε κόσμου, θα δείτε ότι η μετακίνηση από τον έναν στον άλλον θα σας αποπροσανατολίσει ιδιαίτερα. Η έλλειψη χάρτη σημαίνει ότι θα πρέπει να σχεδιάσετε στο μυαλό σας τα πιθανά μονοπάτια. Βέβαια από την στιγμή που επισκεφθείτε για πρώτη φορά έναν κόσμο, θα ενεργοποιηθεί ένα portal προς αυτόν στον αρχικό σκοτεινό κόσμο που θα σας γλυτώσει από χάσιμο χρόνου. Οι γρίφοι είναι διασκεδαστικοί και σε γενικές γραμμές απλοί με εξαίρεση δύο τρεις που θα σας κρατήσουν λίγο παραπάνω. Το δικό μου playthrough διήρκησε λίγο παραπάνω από πέντε ώρες, όμως αυτό ισχύει για την πρώτη φορά. Αν αποφασίσετε να το ξαναπαίξετε, ο χρόνος μειώνεται αισθητά.
Έργο τέχνης
Μπορεί να άκουσα τον Richard Hogg πρώτη φορά λόγω του Hohokum, αλλά πλέον δηλώνω θαυμαστής του. Τα πλάσματα που έχει σχεδιάσει και γεμίζουν τους κόσμους του παιχνιδιού “φωνάζουν” να παίξετε μαζί τους και να τα παρατηρήσετε από πάνω μέχρι κάτω. Από το παιδάκι που παίζει βιολί μέχρι τον ελέφαντα που κουβαλάει τον σουλτάνο, το Hohokum σφύζει από ζωή. Σχεδόν σε κάθε κόσμο που έμπαινα, έπιανα μετά από λίγα λεπτά τον εαυτό μου να χαμογελάει με την φρεσκάδα και την έκρηξη χρωμάτων που αντίκριζα. Ακόμα, η πινελιά της συνεχούς ενναλλαγής χρωμάτων στο Dualshock 4 είναι καθηλωτική.

Στην δημιουργία αυτής της μοναδικής ατμόσφαιρας συνεισφέρει και η σκληρή δουλειά που έχει γίνει στον ηχητικό τομέα. Το soundtrack φέρει την υπογραφή καλλιτεχνών από την Ghostly International, μιας ανεξάρτητης δισκογραφικής εταιρίας που ειδικεύεται στον χώρο της Electronic και Techno μουσικής. Αποτελείται από περισσότερα από 30 μουσικά κομμάτια, από τα οποία μερικά ανήκουν στους καλλιτέχνες της δισκογραφικής εταιρίας και μερικά είναι ολοκαίνουργιες συνθέσεις. Οι ηλεκτρονικοί ήχοι δένουν ιδανικά με την συνεχή κίνηση του Long Mover. Υπάρχει και voice acting σε ορισμένα πλάσματα κι ενώ δεν θα καταλάβετε τι λένε, σίγουρα θα χαμογελάσετε από τον τρόπο που το κάνουν.
Χαλαρώστε κι αφεθείτε
Το Hohokum είναι από εκείνα τα games που θα φάνταζαν ιδανικά για άτομα με ιδιαίτερα προβλήματα άγχους και στρες. Καμία πίεση και free roaming σε πολύχρωμες εικόνες με χαλαρωτική μουσική. Μπορεί να μην υπάρχει ικανοποιητικό βάθος στο gameplay για τους σκληροπυρηνικούς gamers, όμως η αίσθηση που θα σας δώσει ο συγκερασμός χρωμάτων και ήχων από τη στιγμή που θα ξεκινήσετε το ταξίδι σας μέχρι και το τέλος του, αξίζουν και με το παραπάνω τον χρόνο σας και τα 13 ευρώ που απαιτούνται για την αγορά του.
Θετικά:
- Πανέμορφο artwork
- Διασκεδαστικό soundtrack
- Ελευθερία στον τρόπο προόδου
- Ορισμένοι δύσκολοι γρίφοι
Αρνητικά:
- Απουσία χάρτη
- Ελάχιστες επιλογές στο gameplay
- Μικρή διάρκεια
- Ελάχιστα collectibles
Βαθμολογία
Γραφικά: 7.5
Ήχος: 8.5
Gameplay: 6.5
Αντοχή: 5
Γενικά: 7
Μια ματιά σε έναν παράξενο, πολύχρωμο κόσμο.
Μάνος Μαρίνος
Comments