- Reviews
- Shutshimi
Shutshimi
Hot
Αναταραχές στο βυθό της θάλασσας.
Αναταραχές στο βυθό της θάλασσας.
Η Choice Provisions έχει συνηθίσει να μας εκπλήσσει με τα πιο παράξενα, περίεργα και αλλοπρόσαλλα games. Άξιο θαυμασμού είναι όμως το γεγονός ότι τα περισσότερα από αυτά τα games αποπνέουν μια ποιότητα που θα ζήλευαν πολλοί ανεξάρτητοι developers. Να σημειώσουμε βέβαια ότι το Shutshimi αναπτύχθηκε από την Neon Deity Games και η Choice Provisions ανέλαβε χρέη εκδότη. Αν το όνομα Choice Provisions δεν σας λέει κάτι, τότε σας ενημερώνουμε ότι η εν λόγω εταιρεία ονομαζόταν Gaijin Games μέχρι το 2014. Η Gaijin Games έγινε γνωστή μέσω της Rhythm/Platform σειράς Bit.Trip που κυκλοφόρησε αρχικά στο Wii. Άλλες δημιουργίες της πρώην Gaijin περιλαμβάνουν τα Woah Dave!, Laserlife, Tharsis, καθώς και το Shutshimi με το οποίο θα ασχοληθούμε σήμερα.
Το Shutshimi αποτελεί μια ωδή στα κλασσικά Arcade Shoot ‘em Up και καταφέρνει να συνδυάσει καταιγιστική δράση, γρήγορο gameplay και μπόλικο χιούμορ. Αργά ή γρήγορα θα διαπιστώσετε την εμφανή έμπνευση της Neon Deity Games από τα retro Arcades. Αυτή η έμπνευση είναι εμφανής τόσο στον οπτικό τομέα, όσο και στο αυξανόμενο επίπεδο δυσκολίας. Ακόμα και οι μικρότεροι σε ηλικία όμως, δεν θα καταφέρετε να μην σκάσετε ένα πλατύ χαμόγελο σε ένα από τα πολλαπλά κωμικά σημεία του παιχνιδιού.
The Expenbubbles
Οι σεναριογράφοι του Shutshimi προσπάθησαν στην αρχή (και μόνο στην αρχή) να είναι ρεαλιστές με το σενάριο. Για αυτόν το λόγο, τα ψάρια που πρωταγωνιστούν έχουν μνήμη 10 δευτερολέπτων, όπως υποτίθεται ότι ισχύει και στην πραγματικότητα για τα χρυσόψαρα. Στην συνέχεια βέβαια, οι ίδιοι σεναριογράφοι αποφάσισαν να σχεδιάσουν αυτά τα ψάρια μπρατσωμένα α λα Sylvester Stallone, με shotgun στο χέρι στα χνάρια του Arnold Schwarzenegger στο Terminator 2 και με πούρο στο στόμα (αν και κάτω από το νερό) θυμίζοντας μας τον Al Pacino στο Scarface. Αυτοί οι φουσκωτοί ήρωες λοιπόν, που πάσχουν όμως από σοβαρά προβλήματα μνήμης, αναλαμβάνουν να λυτρώσουν τις επτά θάλασσες από το κακό.
Τσακ μπαμ
Η μνήμη του ψαριού σας διάρκειας 10 δευτερολέπτων είναι ο άξονας γύρω από τον οποίο περιστρέφονται τα πάντα στο Shutshimi. Στο βασικό mode θα βρεθείτε αντιμέτωποι με δεκάδες κύματα υδρόβιων εχθρών σε μάχες που διαρκούν μόλις 10 δευτερόλεπτα. Στο τέλος του χρόνου σας παρουσιάζεται μια οθόνη όπου σας δίνεται η επιλογή ενός upgrade ανάμεσα σε τρία. Ποιά είναι η παγίδα; Τα upgrades δεν είναι πάντα καλά και κυρίως δεν αναφέρεται ξεκάθαρα τι είναι το καθένα, αλλά με πλάγιο χιουμοριστικό τρόπο. Η διαστροφή όμως έρχεται και πάλι από την χρονική διάρκεια που σας επιτρέπεται να επιλέξετε upgrade και η οποία είναι φυσικά... 10 δευτερόλεπτα. Με λίγα λόγια, μέσα σε ένα λεπτό θα έχετε περάσει τρία κύματα εχθρών και τρεις οθόνες επιλογής αναβάθμισης. Χάος.
Κάθε πέντε γύρους θα σας εμφανίζεται ένα boss. Αν δεν προλάβετε να το εξοντώσετε απευθείας, τότε θα πρέπει να περάσετε άλλους πέντε γύρους για να συνεχίσετε την μάχη από το σημείο που είχατε μείνει. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι κάποιο boss μπορεί να σας πάρει και 10 ή 15 γύρους για να εξοντωθεί. Ο αριθμός των διαφορετικών εχθρών είναι ικανοποιητικός και ο καθένας έχει ξεχωριστό τρόπο επίθεσης, αλλά σίγουρα θα χωρούσε ελαφρώς μεγαλύτερη ποικιλία. Το μόνο σίγουρο είναι ότι δεν θα σταματήσετε να γελάτε, αφού πέρα από τους καρχαρίες με τα γυαλιά ηλίου και τις μέδουσες που θα περιμένατε να συναντήσετε σε έναν βυθό, θα βρεθείτε αντιμέτωποι με αρκούδες που στριφογυρίζουν, γάτες και... οπίσθια!
Τα upgrades που παίρνετε μετά από κάθε κύμα μπορεί να διαρκέσουν μέχρι να τα χάσετε ή μόνο για έναν γύρο. Η ποικιλία αυτών των αναβαθμίσεων είναι τρομερή και ουσιαστική, αφού καταφέρνει να αλλάξει το gameplay σε κάθε γύρο. Για παράδειγμα μπορεί απλώς να αλλάξετε όπλο, μπορεί να αυξήσετε ή να μειώσετε την ταχύτητα του παιχνιδιού, να κερδίσετε προστατευτικούς μηχανισμούς, να παίξετε τον επόμενο γύρο με ανάποδα την οθόνη ή να προσπεράσετε τελείως τον επόμενο γύρο και να χοροπηδάτε για 10 δευτερόλεπτα σε ένα τραμπολίνο παρέα με οπίσθια που φοράνε γυαλία ηλίου. Τόσο απλά. Αν και τα upgrades είναι πολλά (πάνω από 40), κάποια στιγμή θα καταφέρετε να ξεχωρίζετε μερικά από αυτά που έχουν θετική επίδραση κι έτσι θα προστεθεί και το στοιχείο της στρατηγικής στο παιχνίδι σας.
Η φρενήρης εναλλαγή ανάμεσα σε μάχες και επιλογές αντικειμένων θυμίζει games όπως τα Rhythm Paradise και WarioWare. Παρόλα αυτά, τα controls έχουν πλήρη ανταπόκριση και όποια εντολή δίνετε μεταφράζεται αψεγάδιαστα στην οθόνη μπροστά σας. Ουσιαστικά, ακόμα και με το χάος που επικρατεί θα καταφέρετε να γλυτώσετε αν είστε αρκετά ικανοί. Σε αυτό το σημείο να αναφέρουμε ότι το επίπεδο δυσκολίας αυξάνεται εκθετικά και ότι σαν ένα παλιό Arcade σε ουφάδικο δεν υπάρχουν checkpoints. Αν χάσετε ξεκινάτε τα πάντα από την αρχή. Το μόνο που μένει είναι τα καπέλα που μαζεύετε, τα οποία αριθμούν σε πάνω από 30 και αποθηκεύονται στη συλλογή σας. Ορισμένα μάλιστα έχουν και ιδιότητες, ενώ άλλα είναι καθαρά διακοσμητικά. Προσωπικό αγαπημένο το καπέλο με τα χρυσά καρφάκια μαλλιά που μετέτρεπε το ψάρι σε “Super Salmon”, μια καθαρή νύξη στον κόσμο του Dragon Ball.
Πέρα από το κλασσικό mode, υπάρχει και το Boss mode, το οποίο ξεκλειδώνεται μετά τον τερματισμό και σας βομβαρδίζει με όλα τα bosses συνεχόμενα. Αν δυσκολεύεστε μπορείτε να επιλέξετε το Guppy mode, ενώ για επιπλέον δυσκολία μπορείτε να παίξετε στο Heartless mode όπου οι εχθροί είναι ταχύτεροι κι εσείς έχετε μόλις μια ζωή αντί για τρεις. Η διάρκεια του παιχνιδιού δεν είναι μεγάλη αφού μιλάμε για Arcade χωρίς checkpoints, όμως η αντοχή του είναι αρκετλα μεγαλύτερη. Αρχικά αποκλείεται να το τερματίσετε με την πρώτη προσπάθεια και πιθανότατα να μην το καταφέρετε ούτε με την δέκατη. Με αυτά τα στοιχεία κατά νου, ο απλός τερματισμός θα σας απασχολήσει για περίπου τρεις ώρες, τα υπόλοιπα modes θα σας πάνε στις πέντε και η συλλογή όλων των καπέλων θα σας φάει πάνω από 10 ώρες. Σημασία έχει όμως ότι η παράνοια που προσφέρει απλόχερα το Shutshimi και η δυνατότητα σύντομης ενασχόλησης μαζί του, θα σας κρατήσουν για πολύ παραπάνω από έναν απλό τερματισμό.
Τώρα ξέρετε που πηγαίνει το χρυσόψαρό σας κάθε βράδυ.
Ψαροκροκέτες για όλη την παρέα
Αν για κάποιον λόγο δεν σας έφτανε ο χαμός που αντικρίσατε μόνοι σας, τότε μπορείτε να φωνάξετε και την παρέα σας. Το Shutshimi υποστηρίζει offline co-op εώς τεσσάρων παικτών και δίνει νέες διαστάσεις στο gameplay του. Πέρα από τον προφανώς μεγαλύτερο αριθμό χαρακτήρων στην οθόνη, η επαφή ανάμεσα στους παίκτες μπορεί να αποδειχθεί μοιραία. Κάθε φορά που αγγίζετε συμπαίκτη σας, θα εκτοξεύεστε σε αντίθετες κατευθύνσεις με ότι συνεπάγεται αυτό. Το αν θα το κάνετε για να σκοτώσετε τον συμπαίκτη σας και να πάρετε μεγαλύτερο score ή για να τον σώσετε και να συνεργαστείτε με κοινό στόχο τον τερματισμό είναι δική σας επιλογή.
Η επαφή ανάμεσα στους παίκτες δεν είναι η μόνη διαφορά από την single player εμπειρία. Στο co-op προστίθενται και νέα αντικείμενα, κυρίως με αρνητική επίδραση. Για παράδειγμα μπορεί να ξεκινήσετε έναν γύρο δεμένοι με τους συμπαίκτες σας και να μην μπορείτε να απομακρυνθείτε όσο θέλετε ή κάθε άγγιγμα με συμπαίκτη να σας εκτοξέυει ακόμη πιο μακριά από το προβλεπόμενο. Σε περίπτωση πάντως που κάποιος παίκτης χάσει και υπάρχει άλλος που κουβαλάει στις πλάτες του την μάχη, τότε ο χαμένος μετατρέπεται σε φάντασμα και μπορεί να καθυστερεί την κίνηση των εχθρών, βοηθώντας τον ζωντανό συμπαίκτη του. Μάλιστα μετά από ορισμένους γύρους, ο χαμένος δύναται να επιστρέψει στο παιχνίδι.
Μάτια ψάρια
Στον τεχνικό τομέα το Shutshimi δεν απογοητεύει, αφού οι developers έκαναν τα αυτονόητα ούτως ώστε να αναδείξουν το μοναδικό gameplay του. Πιο συγκεκριμένα, ακολουθείται μια retro αισθητική που στέφεται με επιτυχία στον οπτικό τομέα, με μοναδικό μελανό σημείο το pixel art ορισμένων οθονών στις οποίες γίνεται μονότονη χρήση χρωμάτων. Κατά τ’ άλλα, ο σχεδιασμός των εχθρών και των χαρακτήρων είναι αρκετά λεπτομερής και θα διαπιστώσετε ότι δεν θα χάσετε οπτική επαφή με τον χαρακτήρα σας καμία στιγμή μέσα σε όλον τον πανικό. Η μουσική υπόκρουση κυμαίνεται στα όρια της παράνοιας και προσδίδει ένταση στην ήδη τεταμένη ατμόσφαιρα. Το ίδιο ισχύει και για τα ηχητικά εφέ, τα οποία προσθέτουν πόντους και στην retro αισθητική.
Κλασσικά υδατογραφημένα
Το Shutshimi διατίθεται στην τιμή των 10 ευρώ στο PS Store και είναι cross-buy ανάμεσα σε PS4 και PS Vita, ενώ είχε υπάρξει στο παρελθόν ως ένα από τα δωρεάν games της υπηρεσίας PS Plus. Πρόκειται για την κατάλληλη μείξη ενός κλασσικού Shoot ‘em Up με στοιχεία από Party games και άφθονο γέλιο. Για το σκληροπυρηνικό του gameplay και μόνο, οι λάτρεις των Arcades μπορείτε να αφεθείτε σε ένα από τα πιο παρδαλά ταξίδια στην λεωφόρο των αναμνήσεων. Αρκεί να μην προσπαθήσετε να βάλετε κέρμα στο PS4 μετά το πρώτο game over.
Θετικά:
- Φρενήρης ρυθμός
- Μεγάλος αριθμός αντικειμένων
- Μπόλικο χιούμορ
- Διασκεδαστικό co-op
Αρνητικά:
- Σχετικά μικρή ποικιλία εχθρών
- Απουσία των checkpoints
- Ορισμένα σημεία του pixel art
Βαθμολογία
Γραφικά: 6
Ήχος: 8
Gameplay: 8
Αντοχή: 6
Γενικά: 7
Η έννοια του χαμένου διαμαντιού.
Μάνος Μαρίνος
Comments