«Ζωντανές» ετικέτες που θα αλλάζουν χρώμα και θα ειδοποιούν τους καταναλωτές για την πραγματική ημερομηνία λήξης των τροφίμων ανακάλυψαν Ελληνες επιστήμονες. Η ημερομηνία λήξης είναι το πρώτο – και με διαφορά - στοιχείο στις συσκευασίες των τροφίμων που εξετάζουν οι καταναλωτές, σε ποσοστό κοντά στο 70%, δεν είναι όμως βέβαιο ότι η πληροφορία που παίρνουν είναι σωστή: Υπάρχουν πολλές πιθανότητες ένα τρόφιμο να έχει λήξει πριν από την ημερομηνία που αναγράφεται στη συσκευασία του ή αντίστροφα ο καταναλωτής να πετάξει φαγητά που εξακολουθούν να είναι ασφαλή, αν και έχει παρέλθει η ημερομηνία λήξης.
Αιτία του προβλήματος, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν στην ημερίδα με θέμα «Ασφάλεια – Ποιότητα – Διατροφή» που διοργάνωσε ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ) είναι το γεγονός ότι η βιομηχανία υπολογίζει την ημερομηνία λήξης με ένα «μέσο» ή «απαισιόδοξο» σενάριο ως προς τις συνθήκες μεταφοράς και συντήρησης των τροφίμων.
Οι θερμοκρασίες όμως στην πλειοψηφία των περιπτώσεων, κυρίως στα ψυγεία των σπιτιών, σύμφωνα με τις έρευνες που έχουν γίνει στη χώρα μας, είναι χειρότερες και από ό,τι στο πιο απαισιόδοξο σενάριο: ένα στα τρία οικιακά ψυγεία έχει θερμοκρασία πάνω από 8 βαθμούς Κελσίου, ενώ η κανονική τιμή είναι κάτω από 5 βαθμούς. Από την άλλη, ένα στα δέκα ψυγεία έχει θερμοκρασία κάτω από 4 βαθμούς.
Η λύση που παρουσίασε ο κ. Π. Ταούκης, αναπληρωτής καθηγητής στο ΕΜΠ είναι οι «ζωντανές ετικέτες», οι οποίες παρακολουθούν το ιστορικό θερμοκρασίας του τροφίμου και ειδοποιούν τον καταναλωτή με αλλαγή χρώματος: το κανονικό τρόφιμο έχει πράσινη ετικέτα, όσο πλησιάζει η ημερομηνία λήξης γίνεται κίτρινη και στο τέλος κόκκινη. Το σύστημα αναπτύχθηκε με κοινοτική χρηματοδότηση από επτά ερευνητικά ινστιτούτα με συντονιστή το ΕΜΠ. Λειτουργεί είτε με φωτοχημικές αντιδράσεις στο υλικό από το οποίο είναι κατασκευασμένη η ετικέτα είτε με ετικέτες στις οποίες έχουν προστεθεί μικρόβια ίδια με εκείνα που υπάρχουν στα τρόφιμα.
«Η ημερομηνία ανάλωσης δίνει συνήθως μια ενδιάμεση ένδειξη, με αποτέλεσμα, στις περιπτώσεις ορθής συντήρησης, την απόρριψη καλών προϊόντων λόγω “λήξης” τους και, σε κάποιες περιπτώσεις κακής συντήρησης, προϊόντα ποιοτικά υποβαθμισμένα πριν από την ημερομηνία ανάλωσης», τόνισε ο κ. Ταούκης.
Πρόσθεσε ακόμη ότι οι πρώτες έρευνες έδειξαν πως οι καταναλωτές σε συντριπτικό ποσοστό (86 %) ήταν θετικοί στο νέο σύστημα και το 98 % τάχθηκε υπέρ της υποχρεωτικής χρήσης του από τις βιομηχανίες.
πηγή: e-tipos