- Reviews
- Anno 117: Pax Romana
Anno 117: Pax Romana
NewΗ Ρώμη μπορεί να χτιστεί σε μια ημέρα αφοσιωμένου gaming!
Η Ρώμη μπορεί να χτιστεί σε μια ημέρα αφοσιωμένου gaming!
Η χαρά της δημιουργίας βρίσκεται στην καρδιά των βιντεοπαιχνιδιών που απαρτίζουν την αγαπημένη σειρά Anno η οποία κοντεύει ολοταχώς να σβήσει τριάντα κεράκια στην “τούρτα γενεθλίων” της ζωής της. Από τον πρώτο της τίτλο, το Anno 1602, μας καλεί να φτιάξουμε έναν δικό μας κόσμο μέσα στα πλαίσια των ιστορικών περιόδων που τοποθετείται το κάθε παιχνίδι, με κάποια από αυτά να διαδραματίζονται και στο κοντινό μέλλον της τρέχουσας ή της επόμενης εκατονταετηρίδας, επιτρέποντας οραματισμούς και πειραματισμούς με τεχνολογίες και προκλήσεις του μέλλοντος.
Στο νέο πόνημα της αγαπημένης μας Ubisoft που τιτλοφορείται Anno 117: Pax Romana, βλέπουμε μια χρονική οπισθοδρόμηση σε πολύ παλαιότερη εποχή από αυτές που μας συνήθισε η σειρά, στο πλούσιο πολιτιστικά και ιστορικά πλαίσιο της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, την περίοδο που απολάμβανε εσωτερική ειρήνη και μπορούσε να διαθέσει τους πόρους της για την βελτίωση των πολιτών της και την επέκταση της τεράστιας επικράτειας που είχε κατακτήσει.

Κυβερνήτης με το... ζόρι
Το Anno 117: Pax Romana καλύπτει τις ανάγκες των νεοφερμένων αλλά και των βετεράνων της σειράς. Οι πρώτοι καταφεύγουν στο story mode, ένα καλοδομημένο σενάριο χωρισμένο σε αποστολές οι οποίες μας μαθαίνουν συστηματικά το gameplay του παιχνιδιού. Υπό την συστηματική καθοδήγηση των αποστολών η εκμάθηση του interface και των επιλογών μας μετατρέπεται σε περίπατο. Στο σενάριο, θα υποδυθούμε τα παιδιά του τυρρανικού κυβερνήτη της Αιγύπτου τα οποία, έμμεσα ή άμεσα, καλούνται να συνεχίσουν την δουλειά του πατέρα τους, αναλαμβάνοντας την διακυβέρνηση ρωμαϊκών και κελτικών εδαφών. Οι αποστολές ξεδιπλώνουν την ζωή των χαρακτήρων μας στους νέους ρόλους τους, συστήνουν μια γκάμα ενδιαφέροντων προσωπικοτήτων και μας αποκαλύπτουν ένα σωρό ίντριγκες και μυστικά τα οποία πήγαιναν πακέτο στην εκάστοτε βασιλική ή αυτοκρατορική αυλή.
Αρχικά όλη η δράση επικεντρώνεται στο χτίσιμο της πόλης μας, στην προσέλκυση πληθυσμού και στην σταδιακή οικοδόμηση αλυσίδων παραγωγής οι οποίες θα καλύπτουν με τα αγαθά τους τις ανάγκες των κατοίκων. Αρκετές ώρες μετά και ενώ η πόλη μας έχει ήδη βλέψεις για εξάπλωση σε παρακείμενα νησιά, αρχίζουν να μαζεύονται τα σύννεφα του πολέμου με κάτι... συμπαθείς κέλτες να θέλουν να μας εξαφανίσουν από το πρόσωπο της γης. Είναι η στιγμή όπου προστίθενται στο gameplay δύο νέες δραστηριότητες, ο πόλεμος και η διπλωματία. Προτού καταφύγουμε αλλά και αν θέλουμε να αποφύγουμε τελικά την ένοπλη σύγκρουση πρέπει να μελετούμε τις υπόλοιπες δυνάμεις που δρουν στον κόσμο του παιχνιδιού και να πηγαίνουμε “με τα νερά τους”, προσέχοντας τι τους αρέσει και τι όχι. Η τέχνη της διπλωματίας είναι εύκολη, ξεκάθαρη και γνωρίζουμε ανά πάσα στιγμή τι πρέπει να κάνουμε για να αποκτήσουμε σταδιακά καλές σχέσεις με όλους. Ξεχωριστή νότα στο διπλωματικό πεδίο οι σχέσεις με τον αυτοκράτορα οι οποίες προσφέρουν σημαντικά bonuses όταν είναι θετικές και αρκετά προβλήματα όταν είναι αρνητικές.
Κάντε Pax, όχι πόλεμο
Ο πόλεμος στο Anno 117: Pax Romana δεν είναι σε καμία περίπτωση Total War, διεξάγεται όμως σε πραγματικό χρόνο, το πεδίο της μάχης είναι η επιφάνεια των πόλεών μας, οι τακτικές εξαρτώνται από το είδος των μονάδων και την δυναμικότητά τους με την κλασική λογική του πέτρα – ψαλίδι – χαρτί (το ιππικό νικάει το πεζικό, το πεζικό νικάει τους λογχοφόρους, οι λογχοφόροι νικούν το ιππικό) και η παρουσία του μηχανισμού του ηθικού κάνει τις μάχες πολύ πιο δραματικές και ρεαλιστικές. Οι ναυμαχίες έχουν γούστο και επιτρέπουν διάφορες μανούβρες και σχηματισμούς όπως συμβαίνει και με τις μάχες στην ξηρά.
Η έλλειψη απέραντων εκτάσεων για να χτίσουμε την κοινωνία μας και ο αναγκαστικός διασκορπισμός της κοινωνίας μας σε σύμπλεγμα νησιών και σε δύο εντελώς διαφορετικές περιοχές μας αναγκάζει να γίνουμε εξπέρ στον καταμερισμό εργασίας αλλά και το εμπόριο. Ανάλογα με τις κλιματικές συνθήκες και την μορφολογία του εδάφους κάθε νησιού και περιοχής, επιλέγουμε αλλού να χτίσουμε τα στρατόπεδά μας, αλλού τα ορυχεία μας και αλλού τις κατοικίες και τις επιχειρήσεις μας. Η συνέργεια μεταξύ επιχειρήσεων και κατοικιών αποτελεί βασικό γνώμονα για το που θα χτιστεί το καθετί και είναι τόσες πολλές οι παράμετροι που πρέπει να ληφθούν υπόψη ώστε η διαχείριση πόρων να μετατρέπεται σε μια μεγαλειώδη σπαζοκεφαλιά που προπονεί γερά το μυαλό μας.
Το εμπόριο έχει την τιμητική του και η διαχείριση του εμπορικού δικτύου ώστε να καλύπτονται οι ανάγκες της κάθε επιμέρους κοινότητας που έχουμε χτίσει αποκαλύπτει ένα άρτιο σύστημα αλληπεπίδρασης μεταξύ των περιοχών. Ο καταμερισμός της εργασίας είναι τεράστιος και καθόλου ενοχλητικός, τουναντίον εντελώς απολαυστικός χαρις στο υπέροχο interface. Η πληθώρα των εικονιδιών που χρειάζονται για το χτίσιμο της ρωμαϊκο - κέλτικης ουτοπίας μας είναι γρήγορα προσβάσιμη και μας επιτρέπει να διαχειριστούμε πανεύκολα όλες τις δραστηριότητες του κράτους μας καθώς, πέραν του ότι κάθε εικονίδιο είναι φανερό σε τι χρησιμεύει, το σενάριο του Anno 117: Pax Romana λειτουργεί σαν πολύωρο tutorial, επεξηγώντας συστηματικά το κάθε game mechanic και feature που έχουμε στην διαθεσή μας.

Άρτια υλοποίηση ολόκληρης περιόδου
Η ποιότητα της εξομείωσης της χρονικής περιόδου στην οποία εδράζεται το Anno 117: Pax Romana είναι και ο σπουδαιότερος λόγος για να αγοράσετε το παιχνίδι, ακόμα και στην “τσουχτερή” τιμή των 60 ευρώ στην οποία διατίθεται προς το παρόν. Πάθαμε πραγματικό πολιτισμικό σοκ όταν οι πολίτες της επικράτειας ζήτησαν να τιμήσουν τους θεούς σε ένα φεστιβάλ και τους δώσαμε μετά χαράς την άδεια.
Με έκπληξη μεγεθύναμε την τεράστια πομπή που ξεκίνησε από την κυβερνητική βίλα, απολαμβάνοντας μια ανθρώπινη “σαρανταποδαρούσα” με άτομα να χορεύουν, να προσεύχονται, να χοροπηδάνε, να διασκεδάζουν και να μεταφέρουν στολισμένη την εικόνα του εορτάζοντος θεού σαν επιτάφιος. Σε αντίθεση με άλλα city building παιχνίδια, στο Anno 117: Pax Romana αξίζει πραγματικά να σπαταλήσουμε άφθονο χρόνο από το παιχνίδι μας για να παρατηρήσουμε τις αντιδράσεις και τον τρόπο ζωής των πολιτών μας, πως εργάζονται, πως κινούνται και πως διασκεδάζουν. Είναι φανερό από τα προαναφερθέντα ότι το A.I. στο παιχνίδι είναι κορυφαίας ποιότητας και μας προσφέρει μια τέλεια απεικόνιση της κοινωνίας που χτίζουμε σταδιακά, μεγαλώνοντας ασταμάτητα το συναισθηματικό μας δέσιμο με τους πολίτες που την απαρτίζουν.

Δουλειά ή δουλεία;
Ήμαστε καθ’όλα σύμφωνοι με την απόφαση των developers να μην ασχοληθούν καθόλου με το μείζων ζήτημα της δουλείας πάνω στην οποία βασίστηκε σε τεράστιο βαθμό η ρωμαική οικονομία. Σκοπός του Anno και του κάθε video game είναι να μας διασκεδάσει, να μας εκπαιδεύσει σε κάποια skills και να υλοποιήσει ενίοτε τα ονειρά μας. Κατά συνέπεια, χίλιες φορές προτιμούμε οι πολίτες της πόλης μας στο Anno να ονομάζονται απελεύθεροι, πληβείοι, ισότιμοι ή πατρίκιοι και να έρχονται σε εμάς με την θέλησή τους παρά να μας δώσουν ένα πλήθος από σκλάβους τους οποίους θα σκοτώσουμε στην δουλειά για να φτιάξουμε το κράτος μας.
Όσον αφορά το απεχθές θέμα της δουλείας, αποτελεί τμήμα του σεναριακού υφαντού της περιπέτειας, με τον πιστό μας συνεργάτη να ανήκει στην κατηγορία των σκλάβων και διάφορες υψηλόβαθμες φιγούρες του ρωμαϊκού κράτους να ασχολούνται με την απεχθή αυτή δραστηριότητα, δικαιολογώντας τα όποια μέτρα λάβουμε εναντίον τους.
Ενώ η μουσική επένδυση και το voice acting είναι πρωτοκλασάτα σε όλη την διάρκεια του Anno 117: Pax Romana, στα cinematics παρατηρούμε συχνά προβλήματα με τον συγχρονισμό των χειλιών. Στην πλειονότητα των διαλόγων, φαίνεται να ξεστομίζουν κάτι άλλο από τις λέξεις που χρησιμοποιούν οι ηθοποιοί και αυτό πλήττει τον ρεαλισμό και την ομορφιά του παιχνιδιού. Ευτυχώς τα μοντέλα των χαρακτήρων είναι πειστικότατα όσον αφορά την κίνηση και τις εκφράσεις τους με αποτέλεσμα να φωτίζουν μια σειρά από αξιοπρόσεκτους χαρακτήρες οι οποίοι διανθίζουν και δίνουν μεγαλύτερο βάρος στην ιστορία.
χαρακτήρων είναι πειστικότατα όσον αφορά την κίνηση και τις εκφράσεις τους με αποτέλεσμα να φωτίζουν μια σειρά από αξιοπρόσεκτους χαρακτήρες οι οποίοι διανθίζουν και δίνουν μεγαλύτερο βάρος στην ιστορία.
Μόνο Anno–ητος δεν θα το αγαπήσει
Η σωστή προσέγγιση του Anno 117: Pax Romana είναι ο τερματισμός του βασικού σεναρίου σε κανένα 15ωρο μέχρι να κατέχουμε καλά τα βασικά χαρακτηριστικά του gameplay και στην συνέχεια η ενασχόληση με το endless mode. Η εμπειρία του παιχνιδιού είναι εντελώς διαφορετική στο Endless με τις επιλογές που κάνουμε σχετικά με τους αντιπάλους μας, την περιοχή που δραστηριοποιούμαστε και το επίπεδο δυσκολίας. Το Co - Op αποτελεί σκέτη απόλαυση όταν οι συμπαίκτες μας είναι γνωστοί και φίλοι ώστε να ήμαστε βέβαιοι για τον αρμονικό συνδυασμό των δραστηριοτήτων μας. Οι multiplayer συγκρούσεις σε τεράστιους χάρτες με 15 αντιπάλους οδηγούν σε επικά σκηνικά αλλά έχουν νόημα μόνο αν έχουμε κλείσει δεκάδες ώρες στα υπόλοιπα modes.
Είναι φανερό ότι η πραγματική διάρκεια του Anno 117: Pax Romana είναι τεράστια έως ότου απολαύσουμε στο έπακρο όσα έχει να προσφέρει συνεπώς η τιμή των 60 ευρώ ήταν αναμενόμενη. Μην ξεχνούμε ότι μιλάμε για ένα τίτλο που πιάνει σχεδόν 200 GB στον σκληρό δίσκο, ένας όγκος δεδομένων που αποκαλύπτει την τρομακτική δουλειά που έχει γίνει σε όλα τα επίπεδα της εξομοίωσης.
Θετικά:
- Πανέμορφα γραφικά με απίστευτη προσοχή στις λεπτομέρειες
- Συναρπαστικό σενάριο που λειτουργεί σαν tutorial
- Εξωπραγματικό A.I. που ζωντανεύει τα πάντα στο παιχνίδι
- Άπειρες ευκαιρίες εξέλιξης στο Endless mode
- Multiplayer mode για πολύ εξελιγμένους παίκτες
- Εύχρηστο interface
Αρνητικά:
- Κακό lip synching
- Μικρή διάρκεια του Story mode
Βαθμολογία
Γραφικά: 8
Ήχος: 7
Gameplay: 8.5
Σενάριο: 7
Αντοχή: 8.5
Γενικά: 8.3
Ένα sequel που εμπλουτίζει σημαντικά την αγαπημένη σειρά των Anno.
Γιάννης Μοσχονάς

NEWS