- Reviews
- Fran Bow
Fran Bow

Ταξίδι στα άδυτα μιας ταραγμένης παιδικής ψυχής.
Ταξίδι στα άδυτα μιας ταραγμένης παιδικής ψυχής.
To 2015, το Σουηδικό ανεξάρτητο studio των Killmonday Games έκανε την εμφάνισή του με μια κυκλοφορία που έμελλε να αποτελέσει ορόσημο στην σύγχρονη Point and Click σκηνή, ξεχωρίζοντας με την ιδιάζουσα μακάβρια γραφή της και τον σουρεαλισμό της. Ο λόγος για το Fran Bow, ένα Adventure που υπόσχεται μια ιστορία ψυχολογικού τρόμου και διασκεδαστικούς γρίφους λογικής και συνδυασμού αντικειμένων. Αξίζει να σημειωθεί, πως απόπειρα μίμησης της ίδιας φόρμας ακολούθησε το studio και λίγα χρόνια αργότερα, με το Little Misfortune, χωρίς όμως παρόμοια επιτυχία. Αν ληφθεί υπόψη κι ότι ο συγκεκριμένος παρθενικός τους τίτλος ξεχώρισε ως Indie game της χρονιάς από φορείς όπως το Indie DB και τους Haogamers, δίνεται η αίσθηση μιας εξαίρετης δουλειάς. Κατά πόσον όμως το τελικό αποτέλεσμα ανταποκρίνεται στις προσδοκίες;
Σε αναζήτηση μιας γάτας κι ενός ζεστού σπιτικού
Η ιστορία επικεντρώνεται στην εντεκάχρονη Fran Bow, τρόφιμο ψυχιατρείου μετά από ένα τραυματικό συμβάν που φαίνεται να κόστισε την ζωή των γονιών της. Θα την ακολουθήσετε καθώς επιχειρεί να αποδράσει προς αναζήτηση της γάτας της καιμιας ζεστής υποδοχής από την θεία της. Όμως οι παραισθήσεις που την βασανίζουν συνέχεια θα αναμειγνύονται με την πραγματικότητα γύρω της και θα την διαστρεβλώνουν, χωρίς ποτέ να αποσαφηνίζεται τι είναι αληθινό και τι όχι.
Με γραφή που συνδυάζει ψυχολογικό τρόμο με σουρεαλιστικά στοιχεία και μακάβριο χιούμορ, ο παρών τίτλος επιχειρεί να προσεγγίσει το πραγματικά ευαίσθητο θέμα της παιδικής σχιζοφρένειας. Κι ενώ η θεματική αυτή μπορεί να αποθαρρύνει πολλούς, που ίσως βιαστούν να θεωρήσουν πως την χρησιμοποιεί για εύκολο σοκ, όποιος επιμείνει μέχρι το τέλος θα ανταμειφθεί με τροφή για προβληματισμό ενώ κάθαρση θα του προσφέρει το ισορροπημένο φινάλε. Η μικρή ηρωίδα θα τον παρασύρει, σαν μια νέα « Αλίκη στην χώρα των θαυμάτων», σε ένα χαοτικό σύμπαν φαντασίας με τους δικούς του κανόνες, κάποιες φορές εφιαλτικό αλλά ενίοτε και μαγευτικής ομορφιάς.
Γρίφοι λογικής και παράλληλες πραγματικότητες
Το gameplay κατά γενικό κανόνα βασίζεται στην φόρμα των παραδοσιακών Point-and-Click Adventures. Θα έχετε inventory όπου θα μπορείτε να συλλέγετε αντικείμενα από το περιβάλλον, να τα εξετάζετε, να τα συνδυάζετε και να τα χρησιμοποιείτε για να προχωρήσετε την πλοκή. Θα πρέπει μερικές φορές να βρείτε και κωδικούς και να φέρετε σε πέρας και γρίφους λογικής. Ο βαθμός δυσκολίας παραμένει, βέβαια, σε αντίθεση με παλιότερες κυκλοφορίες του είδους, διαχειρίσιμος, και παρά το σουρεαλιστικό σύμπαν, υπάρχει μια λογική σε όσα θα χρειαστεί να κάνετε.
Η ειδοποιός διαφορά, σε σχέση με πιο τυπικά Adventures του είδους, έρχεται με την προσθήκη ενός mechanic μεταμόρφωσης της πραγματικότητας. Στα περισσότερα κεφάλαια, θα έχετε στην διάθεση σας ψυχοφάρμακα, κάτω δεξιά στην οθόνη, και με ένα κλικ παίρνοντάς τα θα μπορείτε να μεταβάλλετε την φύση της πραγματικότητας. Θα μπορείτε με ένα δεύτερο κλικ πάνω τους να επιστρέφετε στην αρχική πραγματικότητα, έπειτα, ανά πάσα στιγμή.
Προκύπτουν δύο κόσμοι, που θα πρέπει να εξερευνήσετε αμφότερους επαρκώς. Αντικείμενα που δεν θα βρίσκετε στην μία εκδοχή της πραγματικότητας ή κομβικά NPCs, μπορεί να κρύβονται στην άλλη. Και συχνά αντικείμενα από την μία εκδοχή, μπορεί να βοηθούν στην προσπέλαση εμποδίων σε κάποιο μέρος της άλλης πραγματικότητας. Οπότε, σίγουρα, καλείστε να σκέφτεστε συνδυαστικά.
Το συγκεκριμένο mechanic καλά κρατεί σε όλη την διάρκεια σχεδόν της ιστορίας, απλά στο τρίτο κεφάλαιο για λίγο λαμβάνει διαφορετική μορφή. Προσωρινά έχετε χάσει τα ψυχοφάρμακα, κι έχετε μεταφερθεί σε ένα βασίλειο ανθρωπόμορφων λαχανικών, όπου ο χρόνος λειτουργεί διαφορετικά κι όλες οι εποχές είναι διαθέσιμες ανά πάσα στιγμή, κι επιλέξιμες με την βοήθεια ενός μοχλού στο δέντρο του χρόνου. Αφού επισκευάσετε το δέντρο του χρόνου, λοιπόν, θα μπορείτε να κινείστε με την βοήθεια των μηχανισμών του ευέλικτα μεταξύ των εποχών, κι όπως προηγουμένως κινούσασταν μεταξύ δύο πραγματικοτήτων, τώρα θα έχετε τέσσερις, τις τέσσερις εποχές. Η κατάσταση γίνεται, επομένως, κάπως πιο σύνθετη αφού θα χρειάζεται πλέον να εξερευνείτε τέσσερις κόσμους και μεταξύ αυτών να συνδυάζετε όσα βρίσκετε.
Πέραν των προαναφερθέντων, το gameplay εμπλουτίζει και μια πληθώρα διάσπαρτων προκλήσεων με την μορφή διαφόρων mini-games. Θα περάσετε ένα ποτάμι καβάλα σε έναν βάτραχο σε στυλ του παλιού Arcade Frogger, θα τρέξετε ενώ σας κυνηγάνε και θα υπερπηδήσετε εμπόδια σε στυλ 2d Platformer, θα πρέπει να βρείτε τον δρόμο σας σε σκοτεινό λαβύρινθο, αποφεύγοντας με stealth απειλητικές φιγούρες, θα παίξετε τρίλιζα, και πολλά άλλα. Ακόμα και κάποια προαιρετικά Arcades υπάρχουν, όπως ένα τύπου Space Invaders στο τέταρτο κεφάλαιο.
Η διάρκεια, γύρω στις εφτά ώρες, κρίνεται ικανοποιητική για το είδος. Όμως το replayability είναι πρακτικά ανύπαρκτο, αφού ούτε διακλαδώσεις στην ιστορία υπάρχουν, ούτε περιθώριο πειραματισμού. Σε διαλόγους περιστασιακά δίνεται η δυνατότητα επιλογής στην απόκριση, όμως απουσιάζει πραγματικό αντίκτυπο. Παρόλα αυτά, θα έχετε μια πλούσια εμπειρία αν αποφασίσετε να ασχοληθείτε, που θα σας γεμίσει το σαββατοκύριακο.
Σουρεαλισμός και ψυχολογικός τρόμος συνδυάζονται με πλούσιο gameplay σε μια από τις indie εκπλήξεις του 2015.
Ψυχεδέλεια και κάτι από Tim Burton
Ο τομέας που ίσως μαρτυρά πρώτος την ιδιαίτερη ταυτότητα του έργου, είναι ο εικαστικός. Φωτεινά χρώματα και μια σχετική πολυχρωμία συναντάνε μια αίσθηση απειλής και ανοίκειου, μέσα από την παρουσία πιο σκοτεινών αποχρώσεων αλλά κι άφθονου κραυγαλέου και κόκκινου gore. Το αποτέλεσμα εγείρει αντιστοιχίες με την ιδιάζουσα, μακάβρια αλλά και χιουμοριστική, αισθητική των ταινιών του Tim Burton. Το σουρεαλιστικό στοιχείο, επίσης, που αποκαλύπτεται τόσο μέσα από αδύνατους χώρους όσο και την παράθεση παράταιρων στοιχείων, φέρει κάτι από το σύμπαν του Lewis Carroll.
Κι ενώ πάντα προτιμώνται 2d γραφικά, υπάρχουν μικρές παραλλαγές στην οπτική γωνία κυρίως, κατά την διάρκεια κάποιων μίνι προκλήσεων. Στο mini-game τύπου Frogger, λόγου χάρη, έχετε αναμενόμενα, για λόγους πιστότητας στο πρωτότυπο, top-down οπτική. Επίσης κάποια arcades, όπως αυτό σε στυλ Space Invaders, έχουν γραφικά βγαλμένα από τα Arcades των 80s, πάλι για λόγους πιστότητας στο πρωτότυπο. Υπάρχουν, τέλος, μινιμαλιστικές ασπρόμαυρες κόμικ αισθητικής cutscenes.
Απόκοσμα μουσικά χαλιά
Ο ηχητικός τομέας, ούτε εντυπωσιάζει, ούτε όμως απογοητεύει. Ένα διαρκές ηχητικό χαλί δίνει ατμόσφαιρα, άλλοτε αργόσυρτο και μελωδικό, με μια αίσθηση απειλής να υποβόσκει, άλλοτε λιγότερο ατμοσφαιρικό, πάντα παρόν. Μουσικά κομμάτια πέραν αυτού δεν παρατηρήθηκαν, ενώ δεν κυκλοφορεί κάποιο συνοδευτικό soundtrack στο steam. Ηχητικά εφέ, οπωσδήποτε, χρησιμοποιούνται, συμβάλλοντας σε περαιτέρω εμβύθιση στον εικονικό κόσμο και στην δημιουργία της απαιτούμενης ατμόσφαιρας, χωρίς όμως κάτι αξιομνημόνευτο. Τέλος, απουσιάζουν voice-overs για τους χαρακτήρες, γεγονός που όμως μπορεί να συγχωρεθεί, δεδομένου ότι έχετε να κάνετε με μικρή indie κυκλοφορία.
Ψυχεδέλεια, τρόμος και κάθαρση
Το Point-and-Click Adventure των Killmonday Games AB, προτείνεται σε λάτρεις τόσο των Point-and-Click Adventures του παρελθόντος, όσο και σε όσους αγαπάνε τα Horror games με έμφαση στο ψυχολογικό στοιχείο. Η πρώτη μερίδα παικτών θα διασκεδάσει ενδεχομένως από τον σουρεαλισμό, που συνηθίζονταν και σε παλιές κυκλοφορίες του είδους, ενώ η σχετικά χαμηλή δυσκολία θα προσελκύσει και νέο κοινό που θα αποθαρρύνονταν ειδάλλως. Οι λάτρεις του ψυχολογικού τρόμου, θα μείνουν έκπληκτοι από την τολμηρή αλλά και με ευαισθησία, εντέλει, προσέγγιση ενός τόσο ταμπού θέματος, όπως η παιδική σχιζοφρένεια. Κι ακόμα κι αν είναι σκεπτικοί αρχικά, πως ο τίτλος απλά αποσκοπεί στο φτηνό σοκ και σε ευκολίες, όπως δυστυχώς πολλοί Horror τίτλοι με παρόμοιες θεματικές γύρω από την ψυχική ασθένεια, το φινάλε, ισορροπημένο κι ελπιδοφόρο, θα τους αποστομώσει.
Θετικά:
- Δυνατή ιστορία με μήνυμα.
- Εικαστικός τομέας που γοητεύει.
- Πλούσιο και προσιτό gameplay.
- Ικανοποιητική διάρκεια.
-Το σουρεαλιστικό στοιχείο θα γοητεύσει λάτρεις των παλιών κυκλοφοριών του είδους,
Αρνητικά:
- Το βαρύ θέμα θα αποθαρρύνει μερίδα του κοινού.
- Αδιάφορος ηχητικός τομέας.
- Ανύπαρκτο replayability.
Βαθμολογία
Γραφικά: 7.5
Ήχος: 6
Gameplay: 7
Σενάριο: 7
Αντοχή: 6.5
Γενικά: 6.8
Ψυχολογικός τρόμος, που προσεγγίζει δύσκολα θέματα αποφεύγοντας τις ευκολίες, και το φθηνό σοκ.
Μιχάλης Διαμάντης