- Reviews
- Metaphor: ReFantazio
Metaphor: ReFantazio
Hot
Θα ξεπεράσετε τα εμπόδια της φαντασίας ή θα παραδοθείτε στην πραγματικότητα;
Θα ξεπεράσετε τα εμπόδια της φαντασίας ή θα παραδοθείτε στην πραγματικότητα;
Μετά την κυκλοφορία του Persona 5 στην Ιαπωνία τον Σεπτέμβριο του 2016, ο director Katsura Hashino και το δεύτερο Creative Production Department των Persona αποφάσισαν ότι αποχωρούν από το development της σειράς για να ξεκινήσουν νέα projects. Τον Δεκέμβριο του 2016, η Ιαπωνική εταιρεία Atlus αποκάλυψε ότι η νέα εταιρεία ανάπτυξης του Hashino είχε το όνομα Studio Zero, η οποία ανήκει στην Atlus και το πρώτο τους video game είναι το Project Re:Fantasy. Το νέο project περιείχε άτομα σε μεγάλες θέσεις που έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη του Persona 5. Το Project Re:Fantasy ήταν ένα video game μιας ολοκαίνουργιας σειράς για την Atlus και ο σκοπός της για τη δημιουργία της Studio Zero ήταν να πετύχουν υψηλότερους στόχους με projects ξεχωριστά από τις σειρές Megami Tensei και Persona. Κάθε χρόνο κυκλοφορούσαν concept videos και συνεντεύξεις για αυτό το project, δείχνοντας ότι η εταιρεία ενδιαφέρεται να φτιάξει ένα RPG, σε ένα φανταστικό μέρος, που θα προσπαθούσε κάπως να δείξει τις διαφορές ενός φανταστικού κόσμου με τον πραγματικό κόσμο, στον οποίο ζούμε, με ένα σενάριο που έχει μερικές επιρροές από κοινωνικά θέματα.
Το Project Re:Fantasy τελικά μετονομάστηκε σε Metaphor: ReFantazio, το οποίο αποκαλύφθηκε στο Xbox Games Showcase της Microsoft τον Ιούνιο του 2023. Το τρέιλερ στο showcase έδειχνε ότι το Metaphor: ReFantazio θα κυκλοφορήσει σε PC και Xbox Series X, αλλά αργότερα αποκαλύφθηκε σε ένα άλλο livestream η κυκλοφορία του σε PlayStation 5 και PlayStation 4. Το δεύτερο τρέιλερ παρουσιάστηκε στο pre-show των The Game Awards τον Δεκέμβριο του 2023. Περισσότερα τρέιλερ παρουσιάστηκαν φέτος σε live streams της Atlus. To Metaphor: ReFantazio κυκλοφόρησε στις 11 Οκτωβρίου σε PC, PlayStation 5, Xbox Series X και PlayStation 4 και έλαβε αρκετή αναγνώριση, καθώς έχει υψηλές βαθμολογίες και βραβεία. Φέτος, στα Golden Joystick ήταν υποψήφιο στις κατηγορίες Ultimate Game of the Year και Best Visual Design αλλά δεν κέρδισε. Στα The Game Awards, το Metaphor: ReFantazio κατάφερε να κερδίσει τα βραβεία Best Narrative, Best Art Direction και Best Role-Playing Game και ήταν επίσης υποψήφιο στις κατηγορίες Game of the Year, Best Game Direction και Best Score and Music.
Το χάος σε ένα βασίλειο με δολοφονημένο βασιλιά και καταραμένο πρίγκιπα
Το Metaphor: ReFantazio μας ταξιδεύει σε έναν φανταστικό κόσμο, το United Kingdom of Euchronia, ένα βασίλειο όπου ζουν διάφορες φυλές (Tribes), αλλά κάποιες από αυτές, επειδή ο πληθυσμός τους είναι μειωμένος και δεν εμφανίζονται συχνά, αντιμετωπίζουν διακρίσεις. Ο χαρακτήρας μας ανήκει σε αυτές τις φυλές, είναι ένας elda και παίρνει το όνομα που θα του δώσετε εσείς (αν δεν του δώσετε, ονομάζεται Will). Το σενάριο ξεκινάει την 1η Ιουνίου, αφού ο Louis δολοφόνησε εν ψυχρό τον βασιλιά Hythlodaeus τον πέμπτο στα βαθιά του γεράματα ενώ ήταν ξαπλωμένος στο κρεβάτι. Η Αντίσταση έχει ήδη ξεκινήσει τα σχέδιά της να σκοτώσουν τον Louis, ενώ μετά την δολοφονία του βασιλιά επικρατεί ένα χάος στη Euchronia γεμάτο με πολιτικές και θρησκευτικές εντάσεις, έλλειψη στρατιωτών και την απειλή τρομακτικών πλασμάτων που λέγονται humans. Παράλληλα, δεν υπάρχει διάδοχος για τον θρόνο, διότι κάποιος (πιθανότατα ο Louis, σύμφωνα με φήμες) του έχει ρίξει μια υπερβολικά δυνατή κατάρα και η Αντίσταση πιστεύει ότι ο μόνος τρόπος να σπάσουν την κατάρα είναι να σκοτώσουν τον Louis. Η δολοφονία του Louis δεν είναι κάτι απλό, διότι η μαγεία έχει φέρει πολλά εμπόδια που πρέπει να ξεπεράσετε.
Ο πρωταγωνιστής (Will) έχει μία νεράιδα, την Gallica για να σας οδηγήσει και η ομάδα σας μεγαλώσει όσο γνωρίζετε χαρακτήρες που είναι πρόθυμοι να θυσιάσουν τη ζωή τους για ένα καλύτερο μέλλον. Ο Will είναι πιστός στον στόχο του, διότι ο πρίγκιπας ήταν παιδικός του φίλος και από τότε που τον έχουν καταραστεί, δεν μπορεί να ξυπνήσει. Οι χαρακτήρες σας θα ξεκλειδώνουν μαγικές δυνάμεις που λέγονται Archetypes, βρίσκοντας μέσα τους μια εσωτερική αλήθεια. Επιπλέον, ο πρωταγωνιστής κρατάει μαζί του ένα βιβλίο που δείχνει έναν άλλον φανταστικό κόσμο, όπου δεν υπάρχει ανάγκη για μαγεία, υπάρχει παντού ασφάλεια ακόμα και τη νύχτα, ο λαός αποφασίζει ποιος θα κυβερνάει (δημοκρατία), ο καθένας έχει ίσες ευκαιρίες και γενικά προσπαθεί να παρουσιάσει τον όμορφο «πραγματικό κόσμο» (όπου ζούμε, αλλά δεν είναι ακριβώς έτσι τα πράγματα για εμάς) και ονομάζεται utopia. Αυτό το βιβλίο το έχει γράψει ο More, ο οποίος παίζει έναν σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη της ιστορίας, όπου στη βιβλιοθήκη του μπορείτε να ξεκλειδώσετε τα Archetypes. Ο Louis από την άλλη είναι ένας πολύ badass villain που δεν δείχνει κανένα έλεος για τα άτομα, είναι πρόθυμος να αφήσει να πεθάνει αθώος κόσμος για τα δικά του σχέδια και πάντα δύο βήματα μπροστά.
Το σενάριο είναι πολύ ωραίο, απολαυστικό και τεράστιο. Θα βρεθείτε αρκετές φορές κοντά στη δολοφονία του Louis χωρίς να πετύχετε τον σκοπό σας (επιβράδυνση), ενώ οι ανατροπές στο σενάριο (plot twists) θα αυξήσουν τη δραματικότητα. Σε κάποια σημεία γίνεται παύση της ιστορίας, αλλά μπορείτε να εκμεταλλευτείτε αυτή την παύση για να κάνετε side quests που θα σας βοηθήσουν πολύ για τα επόμενα σημεία όπου υπάρχει κορύφωση της ιστορίας. Το Metaphor: ReFantazio έχει μεγάλο lore, αλλά ξεχωρίζονται οι σημαντικοί διάλογοι από τους μη σημαντικούς, επειδή στους σημαντικούς διαλόγους ακούγεται και η φωνή του χαρακτήρα, ενώ στους λίγο πιο ασήμαντους υπάρχει μόνο κείμενο. Τα cutscenes συνήθως είναι 3D, αλλά υπάρχουν και μερικά anime cutscenes. Συνεχώς, το σενάριο έχει κάτι δικό του να προσφέρει σε κάθε σημείο, ενώ όταν σταματήσετε ένα πρόβλημα, ξεδιπλώνεται ένα άλλο από πίσω και παράλληλα έχετε στο νου σας ότι ο τελικός σας στόχος είναι να σπάσετε την κατάρα. Υπάρχουν τέσσερα endings, από τα οποία τα τρία είναι κακά και υπάρχει μόνο ένα καλό τέλος, αν επιλέξετε σωστά τα λόγια σας και φτάσετε μέχρι την τελική μάχη.
«Η φαντασία είναι απλά ένα μυθιστόρημα. Δεν είναι;»
Το Metaphor: ReFantazio είναι ένα Fantasy JRPG με turn-based μάχες. Αυτό που κάνει το εν λόγω RPG να ξεχωρίζει σε αυτήν την κατηγορία φέτος είναι το καταπληκτικό του σενάριο μαζί με το turn-based combat από την σειρά Persona, τον όμορφο κόσμο και τη μεγάλη διάρκειά του. Τα Archetypes αποτελούν την βάση του συστήματος μάχης, τα οποία περιέχουν skills για επίθεση/άμυνα. Η εξερεύνηση των dungeons, η βελτίωση των σχέσεων σας με τους NPCs και τα royal virtues είναι επίσης πράγματα που θα σας βοηθήσουν στο ταξίδι σας.
Ο χειρισμός του Metaphor: ReFantazio είναι εύκολος και γρήγορα κατανοητός. Δεν χρειάζεται να έχετε παίξει τα games της σειράς Persona για να μάθετε τον χειρισμό, αλλά το combat θα ξεκινήσει με λίγα mechanics και σταδιακά θα ξεδιπλώνονται τα υπόλοιπα mechanics και θα μπορέσετε να τα μάθετε αμέσως. Αυτά τα mechanics θα πρέπει να τα μάθετε μαζί για τα χαρακτηριστικά που έχει το κάθε είδος εχθρών (π.χ. να προτιμάτε επιθέσεις πάγου σε εχθρούς που βασίζονται στη φωτιά). Στο ταξίδι σας θα αντιμετωπίσετε τέρατα, humans (πολύ δυνατά τέρατα με ανθρώπινα χαρακτηριστικά) και άτομα (που αναφέρονται ως «people» και όχι «humans»). Υπάρχουν ακόμα και κάποιες μαγικές μπάλες που θα υποχωρήσουν κατευθείαν από τη μάχη όταν έρθει η σειρά τους. Οι εχθροί θα σας επιτεθούν όταν σας εντοπίσουν και ή θα τους χτυπήσετε για να ξεκινήσει η μάχη με δικό σας πλεονέκτημα ή θα σας χτυπήσουν και θα ξεκινήσει η μάχη με τη σειρά τους πρώτα ή θα τους αποφύγετε. Στα difficulty levels έχουμε τα κλασσικά modes: Easy, Normal, Hard. Στο Easy mode πέφτει η άμυνα του εχθρού και αυξάνεται η δική σας άμυνα, στο Hard mode είναι ακριβώς το αντίθετο από το Easy και στο Normal είναι όλα standard. Υπάρχουν επιπλέον άλλες δύο δυσκολίες, το Regicide mode, στο οποίο ο εχθρός έχει υψηλή άμυνα και είναι δυσκολότερο από το Hard, και το Storyteller mode, στο οποίο έχει πολύ χαμηλή άμυνα ο εχθρός και έχετε παραπάνω MAG και XP, δηλαδή είναι ευκολότερο από το Easy. Στο Storyteller θα κάνουν revive όλα τα μέλη της ομάδας όταν πεθάνουν.
Οι αποστολές έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον, ακόμα και τα side quests, καθώς όλες θα παίξουν σημαντικό ρόλο στην επιτυχία του τελικού σας στόχου. Η βασική αποστολή σας ξεκινάει στην πρωτεύουσα, το Grand Trad και με την εξέλιξη της ιστορίας θα περάσετε από όλα τα σημαντικά μέρη της Euchronia και μέσω των side quests θα βρεθείτε και σε πολλά dungeons στις γύρω περιοχές των σημαντικών πόλεων. Κάθε main quest θα σας φέρνει ένα βήμα πιο κοντά στον τελικό στόχο και τα side quests θα σας δίνουν περισσότερη δύναμη. Μάλιστα, το story έχει παύσεις σε αρκετά σημεία δίνοντάς σας χρόνο να κάνετε side quests. Τα είδη των side quests περιλαμβάνουν favors, bounties, hunts και investigations και ολοκληρώνοντάς τα αυξάνονται τα royal virtues και τα χρήματά σας. Κάποια side quests έχουν προθεσμία και αν δεν τα ολοκληρώσετε, θα χαθούν. Το Metaphor: ReFantazio έχει και ένα ημερολογιακό σύστημα, το οποίο περιέχει 7 μέρες την εβδομάδα με διαφορετικά ονόματα και 30 μέρες τον μήνα. Το σενάριο ξεκινάει από την 1η Ιουνίου του 735 και τελειώνει στο Day of the Hero, την ημέρα της στέψης του νέου βασιλιά. Υπάρχουν και main quests με deadline, τα οποία αν αποτύχετε θα συμβεί κάτι φρικτό και θα πρέπει να επιστρέψετε στην μέρα που ξεκίνησε αυτή η προθεσμία.
Όσο προχωράτε και ολοκληρώνετε quests θα μαζεύετε MAG και gold, τα οποία θα βοηθήσουν στην αναβάθμιση του εξοπλισμού σας. Το gold θα το αποκτήσετε από quests και μάχες και θα το χρειαστείτε σε πολλά shops. Από το κάθε είδος shop αγοράζεται συγκεκριμένα πράγματα, π.χ. ένα shop πουλάει όπλα (όπως τα igniters), άλλο shop πουλάει armor, υπάρχουν επίσης άνθρωποι που μόνοι αποτελούν ένα shop και ένας μπορεί να πουλάει πληροφορίες, άλλος μπορεί να πουλάει υλικά μαγειρικής. Η armor και τα όπλα σας δεν χαλάνε ποτέ και σε κάποια από αυτά μπορείτε να τους δώσετε δύναμη πηγαίνοντας σε εκκλησίες. Τα usable items περιλαμβάνουν healings που σας δίνουν HP και MP και σας θεραπεύουν από status ailments, items που κάνουν damage στους εχθρούς ή τους δίνουν μειονεκτήματα. Η μαγειρική είναι σαν ένα crafting system, διότι με κάποια υλικά μπορείτε να φτιάξετε ισχυρά healings. Υπάρχουν και πράγματα που θα μπορείτε να τα πουλήσετε για να πάρετε gold. Επιπλέον, από τα interactions με τους NPCs και τις μάχες μαζεύετε MAG, το οποίο χρησιμοποιείται στο ξεκλείδωμα των Archetypes. Για να κάνετε αυτές τις αναβαθμίσεις θα πρέπει να βρείτε το φάντασμα του More στην είσοδο κάθε dungeon και σε συγκεκριμένα σημεία σε κάθε σημαντική πόλη ή την γάτα του πριν τα boss fights για να μεταφερθείτε στην Akademia. Εκεί θα χρησιμοποιείτε το MAG σας για να ξεκλειδώνετε τα Archetypes, τα οποία περιέχουν συγκεκριμένα skills που βοηθούν στην άμυνα και στην επίθεση. Σε κάθε χαρακτήρα μπορείτε να κάνετε channel ένα Archetype, αλλά ξεκλειδώνοντας περισσότερα θα μπορείτε να κάνετε inherit τα skills τους, δίνοντας επιπλέον MAG. Σχεδόν όλα τα Archetypes ανήκουν σε μια συγκεκριμένη κατηγορία στο Tree και ξεκλειδώνετε τα ανώτερα στην κάθε κατηγορία απλά τερματίζοντας το rank στα αρχικά και ανεβάζοντας το rank στις σχέσεις με τους companions σας.
Το turn-based combat αγγίζει την τελειότητα και παρόλο που δεν προτιμάται από τους περισσότερους gamers, σίγουρα θα σας ικανοποιήσει, αλλά υπάρχουν και κάποια πράγματα που θα μπορούσαν να αλλάξουν. Σε κάθε μάχη έχετε τόσα turn icons όσοι είναι και οι χαρακτήρες σας στο squad. Για κάθε επίθεση ή πράγμα που κάνετε σβήνεται ένα turn icon, αλλά αν χτυπήσετε τον αντίπαλο σε weakness ή του κάνετε critical hit, τότε θα σβηστεί μισό turn icon. Αν ο αντίπαλος μπλοκάρει την επίθεση ή αστοχήσετε, τότε θα σβηστούν δύο turn icons. Τα διπλάσια θα σβηστούν αν χρησιμοποιήσετε synthesis skills (τα οποία χρειάζονται 2 άτομα). Σχεδόν όλα τα skills των Archetypes απαιτούν MP και άμα ξεμείνετε από αυτό, δεν θα μπορείτε να κάνετε άλλες επιθέσεις με Archetypes μέχρι να ξεκουραστείτε. Αν χάσετε το HP σας, τότε ο χαρακτήρας θα φάει KO (Knock Out) και πρέπει με ένα συγκεκριμένο item να τον κάνετε revive. Αν όλοι οι χαρακτήρες είναι KOed τότε «Fantasy is dead», δηλαδή πεθάνατε. Ορισμένες επιθέσεις αντιπάλων μπορούν να προκαλέσουν status ailments, όπως δηλητήριο, κάψιμο, ζαλάδα, ύπνο κλπ. Βασικό παράπονο από το turn-based combat είναι ότι πρέπει να έχετε έως 4 χαρακτήρες στο squad και όχι όλους, ενώ κάποιοι αντίπαλοι έχουν παραπάνω turn icons είτε λόγω της φύσης τους, είτε από την ικανότητα Soul Scream και ίσως αυτό σας κάνει να νιώσετε λίγο αδικημένοι. Για να αντικαταστήσετε έναν χαρακτήρα την ώρα της μάχης θα χρειαστείτε μισό turn-icon και δεν μπορείτε να τους αλλάξετε σε status ailments όπως KO και rage. Δεν μπορείτε να βγάλετε τον πρωταγωνιστή. Αν νιώθετε ότι δεν μπορείτε να σκοτώσετε τους αντιπάλους σας ή δεν θέλετε να χαλάσετε το MP σας, τότε έχετε ευκαιρίες να κάνετε escape από την μάχη, εκτός και αν είστε σε boss fight ή σε άλλη κατάσταση που δεν έχετε τέτοιες επιλογές. Αν δεν θέλετε να ασχοληθείτε καθόλου με την μάχη, απλά βάλτε auto-battle για κάνει μόνο του ότι θέλει το AI. Υπάρχουν ακόμα και εχθροί που μπορείτε να τους σκοτώσετε χωρίς turn-based combat.
Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που θα επηρεάσουν την πορεία του gameplay. Τα royal virtues διακρίνονται σε Courage, Wisdom, Tolerance, Eloquence και Imagination, τα οποία μπορείτε να τα ανεβάσετε μέχρι το level 5 κάνοντας διάφορες δραστηριότητες και σας δίνουν πρόσβαση σε περισσότερα side quests και περισσότερες ευκαιρίες να ανεβάσετε τις σχέσεις σας με τους NPCs. Ορισμένοι NPCs ακόμα και οι companions, κάνοντας interact μαζί τους θα ξεκλειδώσετε ένα bond το οποίο μπορεί να ανέβει μέχρι rank 8 και ανεβαίνοντας rank ξεκλειδώνετε πλεονεκτήματα και αγορές των Archetypes. Υπάρχει επίσης και το mechanic του popularity, δηλαδή πόσο διάσημοι είστε. Το ταξίδι στον κόσμο θα γίνεται πιο σύντομο και πιο εύκολο όσο προχωράει το story, διότι θα ανακαλύπτετε συνεχώς νέους τρόπους οι οποίοι δεν θα αναφερθούν εδώ για λόγους spoilers. Τις μέρες που δεν κάνετε τίποτα που αφορά το main story, αν έχετε κάνει τα διαθέσιμα side quests, τότε χρησιμοποιήστε τον χρόνο σας για βελτίωση των σχέσεων με τους NPCs και των royal virtues. Κάθε μέρα τον παίκτη σας τον ελέγχετε το μεσημέρι και το βράδυ.
Το Metaphor: ReFantazio θα σας ικανοποιήσει και στον τομέα της ποσότητας του content. Ένας μέσος gamer θα χρειαστεί 65 ώρες κατά μέσο όρο, μόνο για την ολοκλήρωση του βασικού story. Τα side quests φτάνουν τη διάρκεια στις 84,5 ώρες, ενώ για τον ολόκληρο τερματισμό χρειάζονται 102 ώρες. Για να γραφτεί αυτό το review, το gameplay έχει ξεκινήσει από τις 3 Δεκεμβρίου και παίζοντας τουλάχιστον 2 έως 4 ώρες την ημέρα, το story τερματίστηκε τα Χριστούγεννα. Επιπλέον, χρειάστηκαν πολύ λιγότερες από 65 ώρες, δηλαδή το story τερματίστηκε σε 58 ώρες, έχοντας παραλείψει τους μη σημαντικούς διαλόγους και αποφεύγοντας μάχες ή ξεφεύγοντας από αυτές στα dungeons (εκτός από τα bosses). Παρόλο που είναι τόσο μεγάλη η διάρκεια, το story, οι μάχες, ο κόσμος και γενικά όλο το content, θα σας κρατήσουν για πολλές ώρες και συνεχώς σε εγρήγορση, δηλαδή ο μόνος λόγος για να σταματήσετε να παίζετε είναι είτε λόγω το προγράμματος είτε λόγω κούρασης μετά από τόσες ώρες στο PC ή στην κονσόλα σας. Φροντίστε να κάνετε συχνά save όποτε έχετε ευκαιρία, σε ασφαλή μέρη όπως πόλεις, εισόδους των dungeons και magla hollows, και όποτε βρίσκετε την γάτα του More. Το Metaphor: ReFantazio το έχουν φροντίσει τόσο καλά οι developers που στο playthrough σας δεν θα αντιμετωπίσετε ποτέ bugs και glitches.
Ο χρόνος κυλά…και η εποχή ενός νέου βασιλιά έρχεται πιο κοντά
Φανταστική ομορφιά
Η Studio Zero έχει φροντίσει να κρατήσει την ομορφιά των games της Atlus ακόμα και σε αυτή τη νέα σειρά, αλλά αν είστε απαιτητικοί στην ποιότητα, τότε θα βρείτε κάποια κενά. Για τους περισσότερους, τα frames και η ανάλυση θα σας φανούν normal, αλλά αν είστε quality nerds σε κονσόλα, τότε θα σας δημιουργηθούν διλήμματα. Στις κονσόλες Xbox, το Series S φτάνει κάτω στα 30 fps, ενώ το Series X φτάνει στα 60. Το PS5 φτάνει επίσης στα 60 fps, αλλά και το Xbox Series X και το PS5 δεν έχουν σταθερό framerate και κυμαίνεται από 40 έως 60 fps, ενώ το PS5 Pro φτάνει σε σταθερό ρυθμό στα 60 fps. Αν θέλετε σταθερό ρυθμό στα 60 fps και στο βασικό PS5, τότε μπορείτε να κατεβάσετε την PS4 έκδοση με backward compatibility. Το Metaphor: ReFantazio έχει δημιουργηθεί με μια updated έκδοση της GFD engine, η οποία είχε χρησιμοποιηθεί στην ανάπτυξη του Persona 5. Οι απαιτήσεις των γραφικών έχουν προχωρήσει από τότε, γι’ αυτό είναι λογικό και τα γραφικά να έχουν εξελιχθεί, για τη συμβατότητα στο PS5. Στις PlayStation κονσόλες, το Persona 5 ήταν διαθέσιμο σε PS3 και PS4, ενώ το Metaphor: ReFantazio είναι διαθέσιμο σε PS4 και PS5. Τα textures είναι φροντισμένα σε κάθε λεπτομέρεια, ο φωτισμός ταιριάζει κατάλληλα με όλα τα καιρικά φαινόμενα και τις ώρες της ημέρας, αλλά μερικές διαφορές που έχουν τα anime cutscenes με τα real-time cutscenes και το gameplay τα κάνουν να μην έχουν πάντα την ίδια αίσθηση. Τα designs των NPCs με τους οποίους έχετε επαφή μαζί τους συνεχώς είναι όμορφα, αλλά στους υπόλοιπους NPCs υπάρχει μια μονοτονία στην οποία κυριαρχεί το γκρι. Τα real-time cutscenes με το κείμενο στο κάτω μέρος της οθόνης δεν δίνουν αρκετή έμφαση στα facial expressions. Ο χαρακτήρας σας όποιο συναίσθημα και να έχει δεν φαίνεται πολύ καλά, αλλά στο κάτω αριστερό μέρος της οθόνης που δείχνει το προφίλ του χαρακτήρα σας, οι εκφράσεις προσώπου είναι λίγο άκυρες (π.χ. ένας χαρακτήρας μπορεί να κλαίει, αλλά ακόμα τον δείχνει να μιλάει) και είναι λίγο cringe.
Βουδιστής μοναχός ψάλει σε γλώσσα… Esperanto
Στον ηχητικό τομέα θα μείνετε πλήρως ικανοποιημένοι. Το επικό soundtrack στις μάχες ταιριάζει με το σκηνικό του Metaphor: ReFantazio, αλλά είναι και χαλαρωτικό όταν πρέπει. O συνθέτης ήταν ο Shoji Meguro, ο οποίος έφτιαξε και το soundtrack της σειράς Persona. Οι στίχοι γράφτηκαν στη γλώσσα Esperanto και τους έψαλλε ένας βουδιστής μοναχός, αλλά όσο περίεργο κι αν ακούγεται αυτό, το soundtrack είναι εκπληκτικό και η φωνή του βουδιστή βοηθάει αρκετά στην ωραιότητα του soundtrack. Ο κάθε χαρακτήρας από τους συντρόφους σας και από αυτούς που μιλάτε συχνά έχει μοναδική φωνή και κάποιοι έχουν τη δική τους διάλεκτο (π.χ. κάποιοι λένε ‘tis αντί για this), αλλά οι υπόλοιποι έχουν περίπου ίδιες φωνές (αν και όλοι αυτοί απλά θα πουν μια φράση μέσω της φωνής τους και τα υπόλοιπα θα είναι κείμενα). Ο αφηγητής ακούγεται σαν να αφηγείται ένα παραμύθι, αλλά και η μουσική που ακούγεται όταν αφηγείται ιστορίες ταιριάζει με τέτοια είδους αφήγηση. Παρόλο που οι εκφράσεις προσώπου δεν ταιριάζουν με τα συναισθήματα, η μουσική ταιριάζει με αυτά. Το κάθε στοιχείο (αέρα, πάγος, φωτιά κλπ.) και όπλο (σπαθί, igniter κλπ.) έχουν τους δικούς τους μοναδικούς ήχους.
Μια τίμια επιστροφή των developers της σειράς Persona
Οκτώ χρόνια μετά την κυκλοφορία του Persona 5, η Studio Zero της Atlus δείχνει ότι χρόνια σκληρής δουλειάς μπορούν να αποδώσουν. Μετά από αυτό το review δεν χρειάζεται να υπάρχει η απορία γιατί το Metaphor: ReFantazio βραβεύτηκε για το σενάριο και διακρίθηκε στο είδος των RPGs το 2024, χωρίς να σημαίνει ότι πρέπει να είναι για όλους εμάς το καλύτερο RPG του 2024. Παρόλο που αγγίζει την τελειότητα, δεν είναι ακριβώς τέλειο. Άλλο ένα πράγμα που μας έδειξαν αυτοί οι developers, είναι ότι μερικές φορές αξίζουν τα ρίσκα, έχοντας μεταβεί από ένα μοντέρνο fantasy σκηνικό στον πραγματικό κόσμο με μαθητές λυκείου σε ένα μεσαιωνικό fantasy σκηνικό στον κόσμο ανάμεσα στην φαντασία και στην πραγματικότητα με νεαρούς ήρωες. Η τιμή είναι όπως στα μεγάλα γνωστά games, δηλαδή 70€, αλλά έχει να σας προσφέρει άφθονο content, έχοντας γύρω στις 65 ώρες διάρκεια για τον μέσο gamer. Μετά το βασικό story, μπορείτε να κάνετε όλα τα side quests και να βρείτε όλα τα collectibles, αλλά θα είναι λίγο δύσκολο να ασχοληθείτε ξανά με το main story, διότι δεν κάθεται κάποιος εύκολα να δει ξανά την ίδια ιστορία για 60 έως 70 ώρες, αλλά στο πρώτο playthrough θα σας κρατήσει σίγουρα για πολλές ώρες ακόμα και σε όλη αυτή την αφθονία του content. Συν τοις άλλοις, δεν θα αντιμετωπίσετε ποτέ bugs και glitches, δείχνοντας ότι μέσα σε αυτά τα οκτώ χρόνια οι developers έδωσαν προσοχή σε κάθε λεπτομέρεια.
Θετικά:
- Καταπληκτικό σενάριο
- Άφθονο content
- Καθόλου bugs
- Καλοφτιαγμένο turn-based combat
- Επικό soundtrack
- Η ομορφιά του κόσμου
Αρνητικά:
- Το turn-based combat ίσως χρειάζεται αλλαγές
- Cringe συνδυασμοί των συναισθημάτων με των εκφράσεων προσώπου
Βαθμολογία
Γραφικά: 7.5
Ήχος: 9.5
Gameplay: 9
Σενάριο: 10
Αντοχή: 10
Γενικά: 9.2
Ένα από τα καλύτερα RPGs του 2024
Κωνσταντίνος Λάζος
NEWS
VIEW ALL
Metaphor: ReFantazio
[Αρχική δημοσίευση: 13/6/23] Κατά τη διάρκεια του πρόσφατου Xbox Games Showcase, η Atlus, δημιουργός της σειράς Persona, ανακοίνωσε το νέο RPG Metaphor: ReFantazio. Στο τρέιλερ παρουσιάστηκε το Tur...Posted (09 Dec 2023)