- Reviews
- Total War: Attila – Age of Charlemagne
Total War: Attila – Age of Charlemagne
Hot
Ποιος φιλοδοξεί να γίνει μεγάλος και τρανός πολέμαρχος;
Ποιος φιλοδοξεί να γίνει μεγάλος και τρανός πολέμαρχος;
Οι ιστορικοί θυμίζουν ορισμένες φορές μικρά παιδιά που στέκονται με απέραντο θαυμασμό αντικρίζοντας το άστρο ενός ηγεμόνα και παραγνωρίζουν τις εγκληματικές του ενέργειες προς χάρη του ιστορικού του «μεγαλείου». Ο Κάρολος ο Μέγας είναι μια τέτοια προσωπικότητα, ο πρώτος μονάρχης που ένωσε το μεγαλύτερο τμήμα της δυτικής Ευρώπης σε μια ενιαία αυτοκρατορία μετά την πτώση της Ρώμης, δολοφονώντας φυσικά πολλές χιλιάδες άτομα μέχρι να το επιτύχει.
Την ιστορική του πορεία διάλεξε να μας περιγράψει η εταιρεία ανάπτυξης The Creative Assembly στο πιο πρόσφατο DLC που κυκλοφόρησε για το Total War: Attila. Το Age of Charlemagne διατέθηκε στα τέλη Δεκεμβρίου του 2015 μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας του Steam και, παρότι δηλώνω φανατικός των Total War, μου ξέφυγε για αρκετούς μήνες λόγω φόρτου εργασίας. Μάλιστα φίλοι μου, ίσως να μην είχα ποτέ την ευκαιρία να γίνω Καρλομάγνος αν δεν υπήρχε ο Καρλο…Μάνος Γρυπάρης να μου το αναθέσει! Περνώντας αρκετές ώρες στον ψηφιακό του χάρτη είμαι πλέον σε θέση να σας αναλύσω τα προτερήματα και τα ελαττώματα του.

Εισαγωγή στους σκοτεινούς αιώνες
Το έτος 768 Μ.Χ. η ευρωπαϊκή ήπειρος θύμιζε ακόμα λαβωμένο θηρίο που γλύφει τις αμέτρητες πληγές στο κορμί του, πληγές που του άφησε η εισβολή των νομαδικών λαών που διαχειριστήκαμε σαν αφεντικά των factions του Total War: Attila. Η κατάρρευση της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας τρείς αιώνες πριν δημιούργησε ένα κενό ισχύος και σταθερότητας στην Ευρώπη που φιλοδοξεί να καλύψει ο Κάρολος ο Πρώτος, ηγεμόνας του μεγαλύτερου κράτους της εποχής, του φραγκικού.
Η εισδοχή σας στα ευρωπαϊκά παιχνίδια εξουσίας γίνεται σε ένα κομβικό σημείο της ζωής του Καρόλου, το έτος που συνδιοικεί το τεράστιο κράτος των Φράγκων με τον αδερφό του, τον Καρλομάνο τον Πρώτο. Ένα σωρό προβλήματα θα σας βασανίσουν στην προσπάθεια σας να οδηγήσετε τον Κάρολο στο μεγαλείο: η ενοποίηση του φραγκικού λαού υπό τις διαταγές του, η αντιμετώπιση των σκληροτράχηλων Σαξόνων και των Λομβαρδών που λιγουρεύονται τις περιοχές σας, ο μουσουλμανικός κίνδυνος που αναδύεται από την Ιβηρική χερσόνησο, η προέλαση σλαβικών φυλών εξ’ ανατολών.
Το Age of Charlemagne σας δίνει το ελεύθερο να παίξετε ταυτόχρονα τον διπλό ρόλο του ιστοριογράφου και του πρωταγωνιστή των ιστορικών εξελίξεων, διοικώντας όποιο από τα οκτώ διαθέσιμα factions επιλέξετε. Ο χρόνος της τιτάνιας σύγκρουσης στην οποία προσκαλείστε είναι οι πρώτοι αιώνες του Μεσαίωνα και ο χάρτης όπου θα διεξαχθεί ο αγώνας αγκαλιάζει ένα τμήμα της Μεσογείου και όλη την κεντρική και δυτική Ευρώπη. Πριν στραβομουτσουνιάσετε με την μείωση του μεγέθους του χάρτη σε σχέση με το Attila πρέπει να γνωρίζετε ότι οι επαρχίες και τα non playable factions είναι τόσα πολλά που δεν θα νοιώσετε ποτέ στενότητα χώρου.
Τι είσαι, Φίλος ή Εχθρός;
Τα επίπεδα δυσκολίας πράγματι θα δυσκολέψουν αρκετά την ζωή σας αν επιλέξετε τα υψηλότερα εξ’ αυτών αλλά η πραγματική δυσκολία σχετίζεται με το γεωπολιτικό status του faction και τις στρατηγικές επιλογές σας. Ας υποθέσουμε ότι επιλέγετε να διοικήσετε το Kingdom of Mercia σε normal difficulty και τρίβετε τα χέρια σας γιατί βλέπετε ότι το παιχνίδι θεωρεί τo συγκεκριμένο campaign εύκολο. Αντικρίζετε το ευπορότερο τμήμα της Αγγλίας μπογιατισμένο με το χρώμα του faction σας και οραματίζεστε ήδη την ενοποίηση της Μεγάλης Βρετανίας σε μερικούς γύρους.

Άξαφνα οι εκπλήξεις διαδέχονται η μια την άλλη. Τα περισσότερα factions που συνορεύουν μαζί σας είναι εχθρικά διακείμενα έτσι αποκλείεται αμέσως η γνωστή τακτική του trade agreement που έμπασε άφθονο χρήμα στα ταμεία σας στο Attila. Την ώρα που προπονείτε κόσμο για να γεμίσετε τον αρχικό στρατό σας, ένας στρατός από το Kingdom of Gwynedd την πέφτει σε παραλιακή πόλη σας και την παίρνει. Μέχρι να την επανακτήσετε και να αντιληφθείτε ότι το Gwynedd δεν μπορεί να ηττηθεί μόνο με ένα στρατό, τα Kent και Powys μπουκάρουν διαδοχικά στις περιοχές σας. Το Λονδίνο καίγεται, το ηθικό των υπηκόων σας έχει πιάσει πάτο και ο αντιπρόσωπος σας στο παιχνίδι συντρίβεται μαζί με τον στρατό του σε μια επική μάχη.
Ανάλογα είναι τα προβλήματα και οι προκλήσεις που θα αντιμετωπίσετε με όποιο faction και αν επιλέξετε αντιλαμβανόμενοι έτσι ότι οι game designers έχουν συντονίσει τέλεια το επίπεδο δυσκολίας ώστε να κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον σας και να τελειοποιεί τις στρατηγικές σας ικανότητες, τιμωρώντας αμείλικτα και το παραμικρό ολίσθημα. Το καθένα από τα factions προσφέρει ένα μεγάλο αριθμό από πιθανές πολεμικές ιστορίες που θα ζήσετε και θα κουβεντιάζετε κατόπιν με τους φίλους σας που λατρεύουν τα strategy. Θα σας παραθέσω εν συντομία λίγες από τις δικές μου πολεμικές αναμνήσεις από το Age of Charlemagne για να καταλάβετε την αφηγηματική ποικιλία που σας περιμένει.

Διοικώντας το Emirate of Cordoba συμμάχησα με τους θρησκευτικούς μου εχθρούς, το χριστιανικό βασίλειο της Asturias και πέρασα από φωτιά και τσεκούρι τα μουσουλμανικά κρατίδια χωρίς δισταγμό. Με το Kingdom of Asturias, απελευθέρωσα ένα μουσουλμανικό faction από τα δεσμά της Cordoba και τους μετέτρεψα σε αιώνιους συμμάχους μου. Όταν αποφάσισα να συμμορφωθώ με τις εντολές του Πάπα και, με μισή καρδιά, έσπασα την συμμαχία μας και επιτέθηκα στο φιλικό faction, το πλήρωσα ακριβά. Ο κουρασμένος μου στρατός έγινε βορά των ορδών της Cordoba και το όνειρο μιας χριστιανικής Ισπανίας έσβησε στα ερείπια των πόλεων μου.
”Το Κράτος είμαι Εγώ”
Η σωστά χρονισμένη δυσκολία και η δυναμική αφήγηση των γεγονότων συμπληρώνεται από το πιο εύπλαστο A.I. που έχω συναντήσει σε Total War. Τα factions που χειρίζεται η τεχνητή νοημοσύνη ακολουθούν μακιαβελικές τακτικές, αιφνιδιάζοντας σας μονίμως με τις πολιτικές μανούβρες τους. Την μια στιγμή σας παριστάνουν τους φίλους και εσείς, επαναπαυόμενοι στην κοινή σας θρησκεία και την καλή τους διάθεση, στρέφετε τους στρατούς σας προς τα factions της αντίπαλης θρησκείας. Λίγες turns μετά, οι πρώην φίλοι σας μαχαιρώνουν πισώπλατα επειδή βλέπουν το κράτος σας να επεκτείνεται και ανησυχούν για την δική τους θέση στην ευρωπαϊκή σκακιέρα. Θα δείτε factions να εκστρατεύουν από το άλλο μέρος του χάρτη και να έρχονται να σας την πέσουν επειδή δεν γουστάρουν τον θεό που πιστεύετε. Φίλοι και εχθροί αλλάζουν συνεχώς στρατόπεδα και έτσι το A.I. θα σας εκπλήσσει αδιάκοπα, παρέχοντας φρέσκιες εμπειρίες σε κάθε playthrough.
Η μεγάλη απόλαυση που μας προσφέρουν τα Total War πηγάζει σε σημαντικό βαθμό από την συμπεριφορά του κρατικού μηχανισμού που ελέγχουμε ο οποίος λειτουργεί ακριβώς σαν βιολογικός οργανισμός. Αποτελείται από πολλά τμήματα που δρουν αυτόνομα και συνεισφέρουν όλα μαζί στην διατήρηση της ομοιόστασης, της τέλειας ισορροπίας του κράτους. Στο Age of Charlemagne εισάγεται ένας νέος παράγοντας αποσταθεροποίησης της αυτοκρατορίας σας που ακούει στο όνομα war weariness.

Ο πόλεμος και οι καταστροφές που προκαλεί στοιχίζουν πολύ ακριβά στην ψυχοσύνθεση των υπηκόων σας και το war weariness αντικατοπτρίζει την δυσαρέσκεια που τους προκαλεί. Όσο αυξάνεται το war weariness τόσο οι υπήκοοι σας αρχίζουν να αμφιβάλλουν για τις ικανότητες σας να τους κυβερνήσετε και το ενδεχόμενο μιας εξέγερσης με καταστροφικές συνέπειες ζυγώνει ταχύτατα. Στοιχηματίζω ότι παίζοντας το Age of Charlemagne θα εγκρίνετε την εισαγωγή του war weariness που λειτουργεί αποτρεπτικά για τους πολεμοκάπηλους και σας αναγκάζει να προσέχετε περισσότερο την διαχείριση των κρατικών υποθέσεων.
Ανανέωση στο gameplay του Attila
Εκτός από το war weariness, τα νέα factions, τον χάρτη και τα ιστορικά γεγονότα, τρείς ακόμα διαφορές σε σχέση με το Attila έρχονται στο προσκήνιο. Η πρώτη είναι οι στρατιωτικές μονάδες που θα εκπαιδεύσετε για να στείλετε στον πόλεμο. Με μια πρώτη ματιά θα νοιώσετε ότι οι περισσότερες μοιάζουν μεταξύ τους και αποτελούν απλές παραλλαγές των μονάδων του Attila. Σπαθοφόροι, λογχοφόροι, ιππικό και τοξότες βγαίνουν σε πολλά μοντέλα με ποικίλα στατιστικά. Πριν ξενερώσετε από την ομοιομορφία τους πρέπει να έχετε στο νου σας ότι τα Total War αναπαριστούν ιστορικά γεγονότα έτσι οι μονάδες που θα χειριστείτε είναι οι πραγματικές μονάδες των φατριών που αντιμάχονται. Αν περιμένατε να δείτε σαμουράι, νίντζα, στρατιώτες με μυδράλια ή εξωγήινους σε λάθος παιχνίδι μπήκατε.
Μια δεύτερη και, ομολογουμένως, ευχάριστη αλλαγή στο gameplay είναι η προσβασιμότητα όλων των κρατικών αξιωμάτων από τους αξιωματούχους σας. Από το πρώτο κιόλας rank, μπορείτε να τους τοποθετήσετε σε όλες τις θέσεις της κοινωνικής ιεραρχίας, αρκεί να έχουν καλό influence. Με την αλλαγή αυτή, από εκεί που σας έβγαινε η γλώσσα μέχρι να γεμίσετε τις κρατικές θέσεις, μπορείτε πλέον να τις επανδρώσετε γρήγορα, γεγονός που μεταφράζεται σε σημαντικά bonuses για όλο το κράτος σας.

Τα κτίρια και οι τεχνολογίες έχουν ανακατασκευαστεί για να ταιριάζουν με τα μεσαιωνικά πρότυπα αλλά δεν πρόκειται να σας μπερδέψει αυτό. Τα κτίρια χρωματίζονται ανάλογα με την λειτουργία τους, ένα συνολικό technology και building tree είναι άμεσα διαθέσιμο για να ξέρετε τι πρέπει να κατασκευάσετε στην συνέχεια και η διαχείριση όλων των πόρων σας εξακολουθεί να χαρίζει μεγάλη ευχαρίστηση.
Η υψηλή εθιστικότητα του Age of Charlemagne, κληρονομημένη από όλα τα προηγούμενα Total War, θα σας αναγκάσει να ξοδέψετε δεκάδες ώρες μέχρι να το τερματίσετε με όλα τα προσφερόμενα factions. Αφού το πράξετε και γνωρίζετε απ’ έξω και ανακατωτά τα κόλπα του, σας περιμένει το multiplayer mode για μερικές από τις θεαματικότερες ψηφιακές συγκρούσεις που έχουν πραγματοποιηθεί ποτέ.
Τσακωθείτε και πάλι με ολόκληρη την Ευρώπη και πρωταγωνιστήστε στις μαζικότερες μάχες της ψηφιακής ιστορίας.
Ολοκληρωτικός πόλεμος
Θα σας ζωγραφίσω με λέξεις μια εικόνα που είναι υπεραρκετή για να περιγράψει το απίστευτο μεγαλείο που διαθέτει το multiplayer mode στο Age of Charlemagne, πλήρως εναρμονισμένο με όλα τα Total War. Μια παραλιακή πόλη με πανύψηλα τείχη γίνεται το μήλον της έριδος για οκτώ στρατούς που μάχονται μέχρις εσχάτων. Οι τέσσερεις επιχειρούν να την προστατέψουν και οι άλλοι τέσσερεις να την ισοπεδώσουν. Οι αμυνόμενοι έχουν γεμίσει τις επάλξεις του κάστρου με τοξότες και μια θύελλα από βέλη σκεπάζουν τον ήλιο από τα μάτια των επιτιθέμενων ορδών που έχουν αρχίσει να προελαύνουν προς την κεντρική πύλη.

Μια τεράστια ανθρώπινη μάζα αποσπάται από το επιτιθέμενο μπουλούκι και επιχειρεί να εισβάλλει από μια στενή ανηφόρα στα δεξιά της πολιορκημένης πόλης. Την ίδια στιγμή, ένα σώμα στρατού των επιτιθέμενων αποβιβάζεται από καράβια στα μετόπισθεν του αμυνόμενου στρατοπέδου. Οι αμυνόμενοι αντιδρούν. Ισχυρές μονάδες από έφιππους ιππότες κατηφορίζουν την ανηφόρα και θερίζουν σαν τα στάχυα το μπουλούκι που ανέβαινε. Η θάλασσα φλέγεται από την άγρια ναυμαχία μεταξύ επιτιθέμενων και αμυνόμενων, καράβια κόβονται στην μέση, άλλα καίγονται από τα φλεγόμενα βέλη που πέφτουν βροχή, δεκάδες πνίγονται μέσα στον χαλασμό.
Αυτές είναι οι εμπειρίες που σας αναμένουν στο 4x4 multiplayer mode με τους ιδιαίτερους χάρτες του και την μεγάλη ποικιλία μονάδων από όλα τα factions. Η multiplayer μάχη δημιουργεί ψυχολογικές συνθήκες πραγματικού πολέμου με τους συμπαίκτες να ουρλιάζουν ο ένας στον άλλο με σκοπό την παροχή βοήθειας ή στην προσπάθεια τους να συντονίσουν τις δυνάμεις τους. Η κατεργαριά αποτελεί μεγάλη αρετή αν δεν την πάρουν μυρωδιά οι εχθροί σας και οι ύπουλες επιχειρήσεις στα νώτα τους θα στεφθούν με επιτυχία.
Μεσαιωνική τέχνη
Το Age of Charlemagne εισέρχεται χρονολογικά στον μεσαίωνα συνεπώς η παρουσίαση του όφειλε να έχει χαρακτηριστικά της τέχνης της εποχής. Τα πορτραίτα των μονάδων έχουν υποστεί γερό φρεσκάρισμα ώστε να μοιάζουν με περίτεχνα μεσαιωνικά υαλογραφήματα και εικόνες ζωγραφισμένες πάνω σε χειρόγραφα που πιθανόν να έχετε δει σε σχετικά βιβλία και ταινίες. Το animation των στρατιωτών και του εξοπλισμού τους είναι εκπληκτικό όπως μας έχουν συνηθίσει ήδη τα Total War. Παίζοντας με διαφορετικά factions θα βρεθείτε μπροστά σε ένα σοβαρό «φάουλ» του παιχνιδιού, την αναπαραγωγή του ίδιου εναρκτήριου cinematic.

Η λεπτομέρεια παίζει σημαντικό ρόλο σε ένα αριστουργηματικό strategy και σε όλα τα επίπεδα του. Θα συγχωρήσετε εύκολα το ότι το voice acting χρησιμοποιεί τις ίδιες φωνές με το Attila και η μουσική ακολουθεί τον ίδιο δρόμο; Ασήμαντες λεπτομέρειες ή μια αβλεψία των game designers που θεώρησαν ότι δεν θα την προσέξει κανείς, αγνοώντας προφανώς τους παθιασμένους οπαδούς της σειράς; Μόνο στα ηχητικά εφέ η ομοιομορφία δεν λογίζεται σαν πρόβλημα διότι οι πολεμικές κραυγές και ο ήχος των αντικειμένων που σκορπίζουν τον θάνατο δεν άλλαξε στα 400 χρόνια που χωρίζουν το Attila από το Age of Charlemagne.
Η εποχή του Καρλομάγνου σας ανήκει
Έχετε συνηθίσει στην εικόνα προχειροφτιαγμένων DLC που περιέχουν ελάχιστο επιπλέον περιεχόμενο για να ενισχύσουν το πρωτότυπο παιχνίδι και λειτουργούν περισσότερο σαν «αρπαχτές». Το Age of Charlemagne ανήκει στην κατηγορία των DLC που έχουν λόγο ύπαρξης, που επεκτείνουν τον κόσμο ενός τίτλου με άφθονο υλικό, που σας σπρώχνουν σε πληθώρα ευχάριστων εμπειριών. Τα factions του είναι αρκετά και το καθένα θέλει συγκεκριμένη στρατηγική για να επιβιώσει από τους εχθρούς του. Νέες τεχνολογίες, κτήρια και μικρές ρυθμίσεις στο gameplay βοηθούν στην απορρόφηση σας από τον κόσμο του. Ευχόμαστε μαζί με τους εκατομμύρια οπαδούς των Total War, το Age of Charlemagne να αποτελέσει την γέφυρα που θα μας οδηγήσει σε ένα Medieval ΙΙΙ και τα 15 ευρώ που κοστίζει είναι μικρό τίμημα για όσα έχει να σας δώσει.
Θετικά:
- Εξαιρετικό animation και γραφικά υψηλής ποιότητας
- Οκτώ καινούργια factions με πολλές ιστορικές φιγούρες και νέες μονάδες για να διοικήσετε
- Το καλύτερο multiplayer mode σε RTS που υπάρχει
- A.I. που προσαρμόζεται στις ενέργειες σας
- Νέες τεχνολογίες και κτίρια
- Το war weariness που δοκιμάζει περισσότερο τις στρατηγικές σας ικανότητες.
Αρνητικά:
- Μικρός αριθμός από missions
- Μικρότερος χάρτης από το Attila
- Ο ηχητικός τομέας έχει παραμείνει αναλλοίωτος
- Το ίδιο εισαγωγικό interactive για όλα τα factions
Βαθμολογία
Γραφικά: 8
Ήχος: 7
Gameplay: 9
Αντοχή: 7
Γενικά: 7.5
Συνεχίζει επάξια την τεράστια κληρονομιά της σειράς στην οποία ανήκει.
Γιάννης Μοσχονάς
Comments