- Reviews
- Space Run Galaxy
Space Run Galaxy
Hot
Διαστημικές υπηρεσίες ταχυμεταφορών.
Διαστημικές υπηρεσίες ταχυμεταφορών.
Τα tower defense αποτελούν ένα εξαιρετικά ιδιαίτερο είδος. Παρόλο που η παρουσία τους στο χώρο μετράει αρκετά χρόνια, ο αριθμός των σημαντικών αυτόνομων κυκλοφοριών που ανήκουν στο συγκεκριμένο ιδίωμα είναι αρκετά μικρός και περιορίζεται συνήθως σε πιο casual, πολλές φορές mobile κυκλοφορίες, καθώς επίσης και σε mods άλλων παιχνιδιών. Με την εξαίρεση του εκπληκτικού Defense Grid -καθώς και του sequel αυτού- δεν έχουμε δει κάποια αμιγώς tower defense κυκλοφορία που να στέκεται στο ύψος των περιστάσεων ενώ ταυτόχρονα να αποτελεί πλήρη και ολοκληρωμένη gaming εμπειρία. Αντίθετα πολλές φορές βλέπουμε tower defense στοιχεία να εμφανίζονται σε άλλα είδη όπως σε FPS -π.χ. Sanctum και Sanctum 2- και σε Action -π.χ. Orcs Must Die!.
Το Space Run -ο κάπως άγνωστος προκάτοχος του Space Run Galaxy- κυκλοφόρησε το 2014 και αποτέλεσε μια προσπάθεια να καλυφθεί αυτό το φαινόμενικο κενό στην αγορά όντας ένα πέρα για πέρα καθαρόαιμο tower defense που έχει όμως τα δικά του μοναδικά χαρακτηριστικά. Δύο χρόνια μετά η εταιρία ανάπτυξης πίσω από αυτό, Passtech Games, αποφάσισε να παραδώσει στο κοινό ένα sequel που αποσκοπεί να προσφέρει μια πιο πλήρη εμπειρία και ένα πιο ικανοποιητικό συνολικό πακέτο. Ως εκ τούτου έχουμε στα χέρια μας το Space Run Galaxy, μια αρκετά πιο πλήρη κυκλοφορία από το αρχικό Spacr Run, η οποία φαίνεται να αποτελεί πραγμάτωση του αρχικού οράματος που είχαν οι δημιουργοί για το πρώτο παιχνίδι. Ας δούμε αναλυτικά κατά πόσο αξίζει τη προσοχή μας η συγκεκριμένη προσπάθεια.

Διαστημική μεταφορά αγαθών
Στο αρχικό Space Run αναλαμβάνατε τον ρόλο του Buck Mann, ενός φιλόδοξου πιλότου και διαστημικού courier που αναλάμβανε μεταφορές αγαθών από διάφορους πελάτες σε μία σειρά προκαθορισμένων αποστολών. Στο Space Run Galaxy έχετε τον ρόλο ενός νέου πιλότου, οποίος αποτελεί μέλος της νεοσυσταθείσας εταιρίας ταχυμεταφορών του Buck Mann μέσω της οποίας έρχεται σε επαφή με πλήθος πελατών και αποστολών σε ολόκληρο το γαλαξία -ο οποίος αποτελείται βέβαια από μόνο τέσσερα ηλιακά συστήματα. Λόγω της αλλαγής πρωταγωνιστή και setting το gameplay επίσης αλλάζει ρυθμό και ροή και από μία γραμμική σειρά προκαθορισμένων αποστολών που ήταν στο Space Run μεταφέρεται σε έναν open-world διαστημικό χάρτη τον οποίο ανακαλύπτετε σιγά και σιγά και στον οποίον βρίσκετε πλήθος αποστολών για να αναλάβετε.
Οι διάφοροι χαρακτήρες του παιχνιδιού είναι πλήρως voice acted και συμμετέχουν σε διάφορους διαλόγους πριν και μετά από σημαντικές αποστολές. Το ύφος των διαλόγων αποσκοπεί να είναι κάπως χιουμοριστικό αλλά κατά κανόνα αποτυγχάνει μιας και περιορίζεται σε χαρακτήρες καρικατούρες που επαναλαμβάνουν τα ίδια σαχλά λογοπαίγνια -για παράδειγμα ένα από τους σταθερούς σας πελάτες θα είναι ένας επιστήμονας πίθηκος που δεν μπορεί να ολοκληρώσει πρόταση χωρίς να αναφέρει τη λέξη μπανάνα. Οι διάλογοι αυτοί σπανίως δημιουργούν κάποια αίσθηση συνεκτικής αφήγησης και υπάρχουν κατά βάση για να δημιουργούν ένα πλαίσιο για το gameplay και να το τοποθετούν σε ένα κάπως πιο ζωντανό περιβάλλον. Για τον λόγο αυτό η προσθήκη τους είναι καλοδεχούμενη αλλά δεν προσφέρει κάτι ουσιώδες και δεν καταφέρνει να εξυψώσει αφηγηματικά ή χιουμοριστικά την όλη εμπειρία.
Ο μικρότερος γαλαξίας του σύμπαντος
Όπως προαναφέρθηκε -καθώς επίσης και όπως αφήνει ο τίτλος να εννοηθεί- το Space Run Galaxy διαδραματίζεται σε έναν ολόκληρο γαλαξία τον οποίον καλείστε να εξερευνήσετε επισκεπτόμενοι συνέχεια καινούριους πλανήτες με νέους εμπόρους που θα σας προμηθεύσουν με εξοπλισμό για τις αποστολές σας και νέους πελάτες που θα σας αναθέσουν τις αποστολές αυτές. Έτσι το gameplay ξεφεύγει της γραμμικότητας που συναντάμε συνήθως στο είδος μιας και μπορείτε μόνοι σας να αποφασίζετε ποιες αποστολές θα αναλάβετε, πως θα διαχειριστείτε τους πόρους σας κ.ο.κ. Έτσι υπάρχει ένας εμφανής αέρας sandbox στο Space Run Galaxy ο οποίος όμως λειτουργεί σαν δίκοπο μαχαίρι.
Από τη μία η όλη ιδέα είναι αρκετά πρωτότυπη και φρέσκια μιας και τουλάχιστον από όσο προσωπικά γνωρίζω δεν υπάρχει κάτι αντίστοιχο στην αγορά. Οι tower defense αποστολές πλαισιώνονται και συνοδεύονται από ένα δεύτερο άξονα gameplay, ένα sandbox γαλαξία που λειτουργεί σαν γιγαντιαίο hub area. Κάθε καινούριος πλανήτης έχει διαφορετικούς εμπόρους και πιθανούς πελάτες ενώ ταυτόχρονα η μη-γραμμική δομή του gameplay αυξάνει σημαντικά την διάρκεια του παιχνιδιού και παρά τα μόνο τέσσερα συστήματα που μπορείτε να επισκεφθείτε στον γαλαξία, θα χρειαστείτε τουλάχιστον 20 με 25 ώρες για να φτάσετε στο τέλος του παιχνιδιού.

Από την άλλη όμως ο σχεδιασμός του gameplay πάσχει σε πολλά σημεία ακριβώς λόγω της μετάβασης σε open-world περιβάλλον. Για τις αποστολές που ολοκληρώνετε λαμβάνετε χρήματα, με τα οποία μπορείτε να αγοράσετε νέα διαστημόπλοια και υλικά αναβάθμισης καθώς και πόρους που χρησιμοποιούνται για να αποκτήσετε νέα όπλα και μονάδες. Οι πόροι αυτοί μένουν στον πλανήτη από τους οποίους τους έχετε αποκτήσει εκτός και αν αποφασίσετε χειροκίνητα να τους μεταφέρετε σε άλλον.
Το πρόβλημα είναι πως δεν υπάρχει πραγματικό κίνητρο για να το κάνετε ενώ το γεγονός πως το πλήθος των πλανητών είναι αρκετά μεγάλο κάνει την διαδικασία του να μεταφέρετε όλα σας τα αποκτήματα σε ένα πλανήτη για να κάνετε μαζικές αγορές από τον έμπορο της επιλογής σας, αποτελεί απίστευτα χρονοβόρα και εξαιρετικά κοπιώδη διαδικασία. Συνεπώς θα αρκεστείτε στο να ξοδεύετε ότι βγάζετε άμεσα στον πρώτο πλανήτη για να αποφεύγετε την όλη αυτή διαδικασία. Ως εκ τούτου περιορίζεται σημαντικά το βάθος και η στρατηγική πίσω από την αγορά αναβαθμίσεων και όπλων διότι είναι πολύ πιο εύκολο και βολικό να αγοράζετε ότι σας είναι εύκαιρο και βολικό χωρίς κανέναν προγραμματισμό και σκέψη. Το όλο σύστημα θα λειτουργούσε απείρως καλύτερα αν οι πόροι που κερδίζατε τοποθετούνταν σε inventory στο οποίο θα υπήρχε πρόσβαση από όλους τους πλανήτες.

Επιπλέον πολλές κυρίως αποστολές -που είναι απαραίτητες για τη συνέχιση του παιχνιδιού- εμφανίζουν εξοργιστικά spikes δυσκολίας που θα σας αναγκάσουν να μπείτε σε μια λογική grinding για να μαζέψετε αρκετούς πόρους για να συνεχίσετε. Αυτό σε συνδυασμό με το γεγονός πως για να κάνετε την καλύτερη δυνατή χρήση των πόρων σας πρέπει να τους μεταφέρετε χειροκίνητα πάνω στο διαστημόπλοιό σας από πλανήτη σε πλανήτη, δημιουργεί ένα λογιστικό χάος που παρά το γεγονός ότι συμβάλλει στη διόγκωση της διάρκειας, δημιουργεί την αίσθηση πως κάνετε αγγαρείες τον περισσότερο χρόνο. Σνυεπώς παρά την υψηλή διάρκεια του Space Run Galaxy δεν μεταφράζεται άμεσα σε υψηλή αντοχή και υψηλή πυκνότητα ωφέλιμου περιεχομένου.
Μεταφορά εμπορευμάτων και διαστημικές μάχες σε ένα πακέτο.
Καμπριολέ διαστημόπλοια με όπλα
Το κυρίως πιάτο του gameplay είναι οι αποστολές, τα runs από πλανήτη σε πλανήτη. Κάθε φορά που επιλέγετε να μεταφερθείτε από έναν πλανήτη σε κάποιον γειτονικό του πρέπει να πρέπει να ολοκληρώσετε ένα run, μεταφέροντας κάποιο εμπόρευμα που πρέπει να προστατεύσετε. Αν έχετε αναλάβει κάποια αποστολή προηγουμένως το εμπόρευμα αυτό θα ανήκει σε κάποιον πελάτη που απαιτεί τη μεταφορά του. Αντίθετα αν δεν έχετε αναλάβει κάποια αποστολή μπορείτε να μεταφέρετε τα δικά σας αγαθά -τους πόρους για τις αναβαθμίσεις- από πλανήτη σε πλανήτη.

Προτού ξεκινήσετε ένα run καλείστε να τοποθετήσετε στρατηγικά το εμπόρευμα σε κάποιο σημείο του διαστημοπλοίου -το οποίο για ανεξήγητους λόγους είναι τελείως ανοιχτό, σαν κάμπριο. Αφού το κάνετε αυτό ξεκινάτε το ταξίδι σας, στο οποίο θα συναντήσετε βροχές μετεωριτών, διαστημικούς πειρατές, εχθρικά drones και φυσικά άλλους ταχυμεταφορείς, τους οποίους μπορείτε να σαμποτάρετε και λεηλατήσετε για προσωπικό σας όφελος. Οι εχθροί αυτοί εμφανίζονται -όπως σε όλα τα tower defense- σε κύματα και επιτίθενται από μια εκ των οκτώ αξονικών κατευθύνσεων. Αφού λάβετε μια προειδοποίηση για το είδος του εχθρού και την κατεύθυνση από την οποία πλησιάζει έχετε κάποιο χρόνο στη διάθεση σας να προετοιμαστείτε χτίζοντας τα κατάλληλα units στις κατάλληλες θέσεις.
Σε κάθε run θα αντιμετωπίσετε αρκετούς αντιπάλους που θα επιτεθούν από διάφορες πλευρές. Για το λόγο αυτό δεν αρκεί να χτίσετε τα σωστά όπλα και units αλλά και να τα τοποθετήσετε στις σωστές θέσεις με τη σωστή κατεύθυνση ενώ ταυτόχρονα κάνετε τη καλύτερη δυνατή χρήση του περιορισμένο χώρου που έχετε στο διαστημόπλοιό σας. Ως εκ τούτου -και όπως άλλωστε συμβαίνει στα περισσότερα καλά tower defense- η στρατηγική έγκειται τόσο στην χρήση των σωστών όπλων όσο και στη σωστή διάταξη αυτών. Δυστυχώς όμως το γεγονός πως κάθε run είναι πλήρης τυχαίο όσον αφορά το τι θα συναντήσετε, δε μπορείτε ποτέ να είστε προετοιμασμένοι για αυτό και θα πρέπει να παίζετε συνέχεια αντιδρώντας και όχι προνοώντας.

Η τυχαιότητα των runs υπάρχει διότι αναγκαστικά θα πρέπει να κάνετε τις ίδιες διαδρομές πολλές φορές -για τους λόγους που έχουν ήδη αναφερθεί. Έτσι αν ήταν κάθε φορά ίδια, η διαδικασία ολοκλήρωσης τους θα ήταν απίστευτα κουραστική και μονότονη ενώ τώρα είναι συνέχεια κάπως διαφορετική και φρέσκια. Στον αντίποδα του επιχειρήματος αυτού όμως μπορούμε να πούμε -και προσωπικά αυτή είναι η θέση μου- πως το όλο σύστημα λειτουργεί αρνητικά για το παιχνίδι και η τυχαιότητα των runs είναι ένα αναγκαίο κακό που πρέπει να υποστούμε για να μην καταρρεύσει η όλη εμπειρία υπό το βάρος των υπέρμετρων φιλοδοξιών της. Δεν υπάρχει λόγος για όλο αυτό το μπέρδεμα με τις χειροκίνητες μεταφορές και τις συνεχείς επαναλήψεις των ίδιων διαδρομών και τον open-world γαλαξία.
Το μόνο που χρειάζεται είναι ένα ικανοποιητικό σύστημα gameplay, πλήθος εχθρών και μονάδων και ένα καλοδεχούμενο επίπεδο πρόκλησης. Όλα αυτά υπάρχουν και παρόλο που αμαυρώνονται κάπως από τις λάθος επιλογές σχεδιασμού που έχουν γίνει καταφέρνουν να δημιουργήσουν ένα συνολικά ικανοποιητικό αποτέλεσμα. Όμως όλα αυτά υπήρχαν και στο πρώτο Space Run και στο Space Run Galaxy δεν έχει γίνει καμία προσπάθεια επέκτασης του κυρίως πυρήνα του gameplay. Όλα τα όπλα, οι εχθροί και τα διαστημόπλοια έχουν μεταφερθεί αυτούσια στο sequel με ελάχιστες νέες προσθήκες. Επιπλέον το γεγονός πως το πρωτότυπο Space Run έχει προκαθορισμένα και προγραμματισμένα runs το κάνει πιο ελκυστική στρατηγική εμπειρία σε αντίθεση με τη πλήρη τυχαιότητα του Galaxy.
Χρώματα και μελωδίες
Τα γραφικά του Space Run Galaxy είναι απολύτως βασικά και απλοϊκά. Δεν προσφέρουν κάποια ιδιαίτερη οπτική εμπειρία αλλά είναι πολύχρωμα και ικανοποιητικά στο μάτι. Ο σχεδιασμός των μονάδων κάνει εύκολη τη χρήση τους μιας και με μια γρήγορη ματιά θα ξέρε που είναι τι χωρίς να μπερδεύεστε. Από άποψη peroformance υπάρχουν αδικαιολόγητες πτώσεις στο frame rates οι οποίες παρόλο που λόγω είδους δεν επηρεάζουν άμεσα το gameplay παραμένουν ενοχλητικές και μαρτυρούν κακό optimsation.
Στον ηχητικό τομέα έχει γίνει αρκετά καλή δουλειά με το soundtrack να ξεχωρίζει. Οι ορχηστρικές συνθέσεις θυμίζουν ταινία επιστημονικής φαντασίας και συνοδεύουν ευχάριστα τις διαστημικές μάχες που προσφέρει το gameplay. Τα ηχητικά εφέ των διαφόρων όπλων είναι αρκετά καλοφτιαγμένα και παρόλο που δεν εντυπωσιάζουν κάνουν τη δουλειά τους χωρίς να προκαλούν κακοφωνία. Τέλος η ποιότητα του voice acting κυμαίνεται από ικανοποιητική σε φτωχή ανάλογα τον χαρακτήρα και τους εκάστοτε διαλόγους. Συνολικά οι εντυπώσεις από τον ηχητικό τομέα όμως είναι θετικές.

Προτείνεται με επιφύλαξη
Συνολικά το Space Run Galaxy προσφέρει έναν ικανοποιητικό tower defense πυρήνα gameplay και το γεγονός πως αυτό δεν είναι κάτι που συναντάμε συχνά αποτελεί τεράστιο ατού για την εν λόγω κυκλοφορία. Παρόλα αυτά πολλές σχεδιαστικές επιλογές που έχουν γίνει με κάπως μεγαλομανή και μαξιμαλιστική λογική μειώνουν την απολαυστικότητα της όλης εμπειρίας. Μεγάλο κομμάτι του gameplay θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως grinding ενώ οι στιγμές που το παιχνίδι λάμπει πολλές φορές χάνονται στη γενικότερη μετριοπάθεια. Σε περίπτωση που θέλετε να ασχοληθείτε με τον εν λόγω τίτλο θα σας πρότεινα να κοιτάξετε πρώτα το πρωτότυπο Space Run μιας και η πιο γραμμική και απλή λογική σχεδίασής του αναδεικνύει πιο άμεσα και αποτελεσματικά το gameplay του. Αν στη συνέχεια αυτό δεν τέρψει τον πόθο σας για tower defense μπορείτε να ασχοληθείτε και με το Galaxy.
Θετικά:
- Έξυπνο twist στο tower defense genre
- Καλοσχεδιασμένος πυρήνας gameplay με εστίαση στη σωστή τοποθέτηση μονάδων
- Υψηλή διάρκεια με χαμηλή τιμή
- Open-world γαλαξίας με πλήθος πλανητών και αποστολών
- Ευχάριστο soundtrack
Αρνητικά:
- Η μεταφορά σε open-word συνοδεύεται από ατυχείς σχεδιαστικές επιλογές
- Η τυχαιότητα των runs μειώνει το στρατηγικό τους βάθος
- Δεν αποτελεί ικανοποιητική βελτίωση έναντι του προκατόχου του
- Αρκετό grinding
- Αδιάφορα γραφικά με πτώσεις στο frame rate
Βαθμολογία
Γραφικά: 6.5
Ήχος: 7.5
Gameplay: 7
Αντοχή: 7
Γενικά: 7
Αν και προσφέρει μια ικανοποιητική εμπειρία σε ένα αρκετά παραμελημένο είδος πάσχει από ατυχείς σχεδιαστικές επιλογές.
Σωτήρης Τζατζάκης
Comments