- Reviews
- Sniper Elite V2 (PC, PS3, Xbox 360)
Sniper Elite V2 (PC, PS3, Xbox 360)
Hot
Sniper Elite V2
Η αναγέννηση του Sniper Elite.
Περίπου έξι χρόνια μετά την κυκλοφορία του Sniper Elite, τον Απρίλιο του 2011, η Rebellion μας ετοίμασε την επικείμενη κυκλοφορία της συνέχειας, που φέρει την ονομασία Sniper Elite V2. Αν και αρχικά το παιχνίδι ανακοινώθηκε ως sequel, το Sniper Elite V2 ουσιαστικά σχεδιάστηκε ως ένα reboot του πρώτου παιχνιδιού. Σχεδιασμένο από την αρχή, χωρίς καμία διασύνδεση με τον πρώτο τίτλο, η Rebellion επιχείρησε να παρουσιάσει μια ανανεωμένη έκδοση, βελτιώνοντας παράλληλα αρκετά σημεία στα οποία το πρώτο δημιούργημα της σειράς απέτυχε να εντυπωσιάσει το 2005.
Αρχικά η προγραμματιστική εταιρία είχε ανακοινώσει την κυκλοφορία του παιχνιδιού μόνο στις κονσόλες Playstation 3 και Xbox 360, γεγονός που -όπως αναμενόταν- εξόργισε τους οπαδούς του προηγούμενου τίτλου. Ευτυχώς, λίγους μήνες αργότερα, η Rebellion ανακοίνωσε πως “λόγω της εντυπωσιακής ανταπόκρισης των gamers” (ακολούθησε κράξιμο όπως καταλαβαίνετε) θα χρηματοδοτήσει από μόνη της και θα εκδώσει το Sniper Elite V2 και για PC. Η εταιρία μάλιστα ξεκαθάρισε πως δεν θα καταφύγει στην τακτική της έκδοσης ενός console port. Σύμφωνα με τον διευθύνων σύμβουλο της Rebellion, Jason Kingsley, η συγκεκριμένη έκδοση επανασχεδιάστηκε αποκλειστικά για υπολογιστές.
Κάτι μου θυμίζει…
Το παιχνίδι ξεκινά στην Μάχη του Βερολίνου, την τελευταία μεγάλη μάχη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, η οποία έλαβε χώρα τον Απρίλιο του 1945. Με τους Γερμανούς να χάνουν έδαφος κάθε μέρα και τη λήξη του πολέμου να είναι προ των πυλών. Σκοπός των Αμερικανών είναι να δολοφονήσουν ή να αιχμαλωτίσουν τους Γερμανούς επιστήμονες που εμπλέκονται στο πυραυλικό πρόγραμμα της Γερμανίας. Θέλησαν με αυτό τον τρόπο να αποκτήσουν πρόσβαση στην συγκεκριμένη τεχνολογία, αλλά και να αποτρέψουν τους Ρώσους από το να κάνουν το ίδιο.
Οι πύραυλοι V2, από τους οποίους πήρε και το όνομά του το παιχνίδι, ήταν οι πρώτοι βαλλιστικοί πύραυλοι μεγάλου βεληνεκούς, ικανοί να χτυπήσουν πόλεις από χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά. Είχαν μάλιστα χρησιμοποιηθεί με απόλυτη επιτυχία εναντίον μακρινών συμμαχικών στόχων, όπως το Λονδίνο και η Αμβέρσα. Στα σχέδια των Γερμανών ήταν η χρήση τους ως χημικά ή ακόμα και βιολογικά όπλα, σχέδια τα οποία ευτυχώς δεν ολοκληρώθηκαν. Οι αμερικάνοι λοιπόν στέλνουν στο Βερολίνο τον Karl Fairburne, έναν πράκτορα του Γραφείου Στρατηγικών Υπηρεσιών των ΗΠΑ (προκάτοχος της CIA) προκειμένου να συλλάβει ή να δολοφονήσει τους επιστήμονες.
Ο παλιός είναι αλλιώς αλλά…
Όπως βλέπετε, πέρα από λίγες λεπτομέρειες, το μοτίβο της πλοκής, ακόμα και το όνομα του πρωταγωνιστή, είναι πανομοιότυπα με αυτά του πρώτου Sniper Elite. Είναι εμφανές λοιπόν πως το Sniper Elite V2 πως σχεδιάστηκε ως reboot με σημαντικές, πλην όμως ελάχιστες διαφορές από τον πρώτο τίτλο. Από τη μία αυτό είναι απολύτως λογικό, καθώς η Rebellion θέλησε απλά να ανανεώσει μια πετυχημένη συνταγή και όχι να ρισκάρει νέα features που πιθανόν να αποτύχαιναν. Από την άλλη όμως, στα οκτώ χρόνια που έχουν περάσει, θα περιμέναμε κάτι περισσότερο.
Το Sniper Elite V2 χρησιμοποιεί κυρίως την οπτική τρίτου προσώπου, γυρίζοντας σε πρώτου προσώπου μόνο όταν κάνετε χρήση του τυφεκίου σας. Ξεκινώντας την κάθε πίστα, το παιχνίδι σας τοποθετεί σε συγκεκριμένο σημείο περιμετρικά του στόχου σας και εσείς πρέπει να φτάσετε σε αυτόν. Αυτό γίνεται μέσω μιας σειράς checkpoints τα οποία έχουν διπλό σκοπό. Αφενός σας φανερώνουν τον δρόμο που πρέπει να ακολουθήσετε, αφετέρου χρησιμεύουν ως saves. Ίσως αυτό να ακούγεται εύκολο αλλά δεν είναι, γιατί προκειμένου να φτάσετε από το ένα checkpoint στο άλλο, θα χρειαστεί να περάσετε ανάμεσα από φρουρούς.
Stealth VS Full attack
Το παιχνίδι ακολουθεί το μοτίβο του πρώτου Sniper Elite, όντας σχεδιασμένο ώστε να δίνει έμφαση στην στρατηγική και την σωστή τοποθέτηση και όχι στην κατά μέτωπο επίθεση στον αντίπαλο. Έτσι, μπορείτε να επιλέξετε μια απόλυτα στρατηγική προσέγγιση, μένοντας κρυμμένος στις σκιές και πίσω από εμπόδια, υπολογίζοντας τις θέσεις των εχθρών και -σε αρκετές περιπτώσεις- ανάλογα με τον βαθμό δυσκολίας που έχετε επιλέξει, μπορείτε να προχωρήσετε αρκετά σε μια πίστα χωρίς να πέσει ούτε ένας πυροβολισμός.
Σε περίπτωση που η χρήση του όπλου σας είναι αναπόφευκτη, για καλή σας τύχη έχετε μαζί σας το Welrod, ένα βρετανικό πιστόλι της εποχής με ενσωματωμένο σιγαστήρα. Με αυτό ακολουθείτε μιας μορφής ανταρτοπόλεμου, καθώς μπορείτε να απομακρύνετε έναν στρατιώτη από τους υπόλοιπους πετώντας πέτρες, για να του αποσπάσετε την προσοχή, να τον απομονώσετε και εν τέλει να τον εξουδετερώσετε με την ησυχία σας χωρίς να γίνετε αντιληπτός από τους συντρόφους τους. Εκτός αυτού, το Sniper Elite V2 περιλαμβάνει και τα λεγόμενα stealth kills, όπου μπορείτε να εξουδετερώσετε τους εχθρούς σας χωρίς την χρήση όπλου, αλλά με τη θανατηφόρες λαβές. Βέβαια προκειμένου να το πετύχετε αυτό θα πρέπει να πλησιάσετε αρκετά τον εκάστοτε αντίπαλο.
Για να έχετε το κεφάλι σας ήσυχο, μετά από κάποιο kill μπορείτε να μετακινήσετε τα πτώματα των εξουδετερωμένων εχθρών ώστε να τα κρύψετε για να μην τα ανακαλύψουν άλλοι στρατιώτες και σημάνουν συναγερμό. Το χαρακτηριστικό αυτό θυμίζει το πολύ γνωστό Hitman.
Σε περίπτωση τώρα που γίνετε αντιληπτός, καταλαβαίνετε πως είναι αδύνατον να αμυνθείτε μόνο με το τουφέκι σας απέναντι σε έναν μεγάλο αριθμό εχθρικών στρατιωτών με αυτόματα. Ευτυχώς στη διάθεσή σας έχετε μια μεγάλη γκάμα όπλων του Δευτέρου Παγκοσμίου, ανάμεσά τους τα θρυλικά M1A1 Thompson, MP40, και το πιστόλι Luger P08. Το πρόβλημα εδώ όμως είναι πως τα πυρομαχικά για τα συγκεκριμένα όπλα είναι αρκετά περιορισμένα και θα πρέπει να αποφεύγετε την αλόγιστη χρήση τους, πυροβολώντας με αυτά μόνο όταν έχετε εξαλείψει οποιαδήποτε άλλη επιλογή.
Εκτός από τα όπλα, το παιχνίδι διαθέτει επιπλέον πολεμικό εξοπλισμό, όπως χειροβομβίδες, νάρκες, αλλά και παγίδες τύπου trip-wire. Η χρήση των τελευταίων είναι ζωτικής σημασίας, ειδικά στο sniping, όπου θα πρέπει να παγιδέψετε τα σημεία πρόσβασης περιμετρικά της θέσης σας ώστε να μην ξεφυτρώσει κανένας Γερμανός και σας εξουδετερώσει εκεί που δεν το περιμένετε.
Σαν συνολική εικόνα, το Sniper Elite V2 σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να σταθεί ως ένα αποκλειστικά stealth παιχνίδι. Βεβαίως μπορείτε να επιχειρήσετε να το παίξετε έτσι, όπως μπορείτε να επιχειρήσετε να ορμήσετε σε κάθε πίστα a’la John Rambo. Όμως αυτοί οι τρόποι προσέγγισης θα αποβούν αρκετά δύσκολοι, σε κάποιες περιπτώσεις ακόμα και ακατόρθωτοι. Σε ιδανικές συνθήκες, το Sniper Elite V2 είναι μια μίξη stealth και επίθεσης. Το δύσκολο είναι να καταλάβετε πότε πρέπει να μείνετε κρυμμένοι και πότε να ορμήσετε στους εχθρούς σας σαν να μην υπάρχει αύριο.
Η βολή
Περνάμε τώρα στο κύριο χαρακτηριστικό του παιχνιδιού, τις βολές. Αφού προσπεράσετε (ή εξουδετερώσετε) τους σκοπούς που βρίσκονται ανάμεσα στα checkpoints και βρείτε το ιδανικό σημείο υπεροχής, ήρθε η ώρα να χρησιμοποιήσετε το τουφέκι σας.
Αρχικά να τονίσουμε πως δεν είναι απαραίτητο η χρήση του τυφεκίου να γίνεται μόνο στο κύριο objective της κάθε πίστας. Πολλές φορές θα χρειαστεί να το χρησιμοποιήσετε ενώ προχωράτε από το ένα checkpoint στο άλλο, ιδίως όταν ανάμεσά τους καραδοκούν και εχθρικοί σκοπευτές. Αυτή είναι και η μεγαλύτερη πρόκληση του παιχνιδιού, η χρήση του sniper σας χωρίς να γίνετε αντιληπτός από τους υπόλοιπους στρατιώτες. Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος πρέπει αφενός να καλύψετε τον ήχο του πυροβολισμού σας, αφετέρου να σιγουρευτείτε πως η εξουδετέρωση του εχθρού δεν θα γίνει αντιληπτή από τους υπόλοιπους στρατιώτες.
Για την κάλυψη του ήχου οι developers έχουν ενσωματώσει σε κάποιες πίστες ηχητικά εφέ του περιβάλλοντος τα οποία έχουν αποκλειστικό σκοπό να αποκρύψουν τον ήχο του πυροβολισμού. Οι ήχοι αυτοί είναι αρκετά δυνατοί και συχνοί και συμβολίζονται μάλιστα με ένα γραφικό στο GUI σας που θυμίζει sonar. Προγραμματίζοντας τις βολές σας ώστε να συγχρονίζονται για παράδειγμα με τους ήχους ενός καμπαναριού ή με τις εκρήξεις μακρινών βομβαρδισμών, είναι σίγουρο πως αυτές δεν θα γίνουν αντιληπτές από τους υπόλοιπους στρατιώτες.
Τι γίνεται όμως σε περίπτωση που έχετε πολλούς στρατιώτες μαζεμένους; Εκεί σίγουρα δεν μπορείτε να το ρισκάρετε αφού η εξουδετέρωση του ενός θα σημάνει συναγερμό και όλοι οι υπόλοιποι θα κινηθούν άμεσα εναντίον σας. Εκεί έχετε δυο επιλογές. Μπορείτε να βγάλετε το M1A1 και να ορμήσετε κατά πάνω τους εξουδετερώνοντας τους μαζικά. Μπορείτε όμως να περιμένετε μέχρι να διασπαστούν, ώστε να τους εξουδετερώσετε έναν-έναν χωρίς να δώσετε στίγμα στους υπόλοιπους.
Ένα ακόμα αρκετά ενδιαφέρον χαρακτηριστικό είναι η ύπαρξη εκρηκτικών στοιχείων στο παιχνίδι. Εντελώς τυχαίως, σε συγκεκριμένα σημεία όπου τείνουν να καλύπτονται πολλοί εχθρικοί στρατιώτες, βρίσκονται μπιτόνια με βενζίνη ή άλλα δυνητικά εκρηκτικά σκευάσματα. Αυτά μπορείτε να τα πυροβολήσετε με οποιοδήποτε όπλο, προκαλώντας έκρηξη που σίγουρα θα εξουδετερώσει αρκετούς εχθρούς μαζί. Αν είστε καλοί στο σημάδι, μπορείτε ακόμα και να πυροδοτήσετε από απόσταση τις χειροβομβίδες που έχουν οι εχθροί στις ζώνες τους, εξουδετερώνοντας τόσο αυτούς όσο και τους στρατιώτες που είχαν την ατυχία να βρίσκονται δίπλα τους.
Απόλυτος ρεαλισμός
Ένα παιχνίδι που φέρει το όνομα Sniper Elite δεν θα μπορούσε να μην περιέχει στοιχεία βαλλιστικής, έστω και υποτυπώδη. Στο V2 όμως, η βαλλιστική απόδοση μόνο υποτυπώδης δεν είναι. Αρχικά, η στάση σας και ο καρδιακός ρυθμός σας επηρεάζουν άμεσα τη σταθερότητα των σκοπευτικών σας. Πέρα από το γεγονός πως είναι αδύνατο να πυροβολήσετε εχθρούς από απόσταση ενώ περπατάτε, ακόμα και με το να είστε ακίνητοι και όρθιοι θα είναι αρκετά δύσκολο να σταυρώσετε kill. Η ιδανική θέση για sniping, όπως άλλωστε και στην πραγματικότητα, είναι να είστε ξαπλωμένοι, ή τουλάχιστον γονατιστοί, ώστε το σώμα σας να έχει την απαραίτητη στήριξη.
H απόλυτη εμπειρία ενός ελεύθερου σκοπευτή.
Το ίδιο συμβαίνει και με τον καρδιακό ρυθμό σας. Όσο μεγαλύτερος είναι, τόσο δυσκολότερο θα είναι να έχετε και σταθερό χέρι. Μάλιστα το παιχνίδι κάνει ένα βήμα παραπάνω σε αυτόν τον τομέα. Αν ρίξετε ένα sprint μερικών μέτρων και μετά ξαπλώσετε ξαφνικά έρπην και επιχειρήσετε να σημαδέψετε, θα δείτε ότι ο καρδιακός ρυθμός σας είναι ακόμα…στο Θεό και το σκόπευτρό σας θα κάνει οχτάρια. Χρειάζεται να περιμένετε μερικά δευτερόλεπτα προκειμένου να πέσετε στους 70-60 σφυγμούς το λεπτό για να μπορείτε να σταθεροποιήσετε τον στόχο σας.
Όπως και ο προκάτοχός του, το παιχνίδι διαθέτει επίσης την τεχνική του empty lung, καθώς πατώντας το πλήκτρο «Ε» μπορείτε να εκπνεύσετε εντελώς τον αέρα που έχετε στα πνευμόνια σας, κάτι που σας επιτρέπει για σύντομο χρονικό διάστημα να κρατήσετε ένα εντελώς ακίνητο σκόπευτρο.
Στον τομέα της φυσικής η Rebellion για ακόμα μία φορά έκανε άριστη δουλειά, αποδίδοντας με απόλυτη ακρίβεια την επίδραση που έχουν στις βολές σας τα στοιχεία του περιβάλλοντος, όπως η βαρύτητα και ο αέρας. Όπως συμβαίνει στην πραγματικότητα, τα στοιχεία αυτά επιδρούν άμεσα στην πορεία της σφαίρας και μπορεί να την στείλουν αρκετά μέτρα μακριά από τον στόχο σας. Συνεπώς θα πρέπει να υπολογίζετε τόσο την απόσταση από τον στόχο, σημαδεύοντας ψηλότερα από αυτόν, όσο και την ταχύτητα του ανέμου, σημαδεύοντας πιο δεξιά ή αριστερά από την θέση του, αναλόγως της πορείας του ανέμου.
Στα χαμηλότερα επίπεδα δυσκολίας, το παιχνίδι κάνει αυτόν τον υπολογισμό αυτόματα, τοποθετώντας ένα δεύτερο μικρότερο στόχαστρο στο σκοπευτικό σας που σας δείχνει ακριβώς που θα χτυπήσει η σφαίρα. Αν θέλετε μάλιστα, μπορείτε να απενεργοποιήσετε πλήρως το βαλλιστικό στοιχείο του παιχνιδιού. Αυτή είναι όμως μια επιλογή που θεωρούμε άχρηστη αφού καταστρέφει τον στόχο που έχει το παιχνίδι, να αποδώσει δηλαδή πλήρως την εμπειρία ενός ελεύθερου σκοπευτή.
Η εξέλιξη των kill cam;
Παραμένοντας πιστό στη μηχανική του πρώτου τίτλου, αρκετές (αν όχι οι περισσότερες) βολές στο Sniper Elite V2 παρουσιάζονται με την μορφή της kill cam, μιας κάμερας δηλαδή που ακολουθεί από κοντά τη σφαίρα και σε αργή κίνηση σας δείχνει ακριβώς που χτυπάει τον αντίπαλο. Μόνο που στο Sniper Elite V2 η Rebellion αποφάσισε να αναβαθμίσει αρκετά το συγκεκριμένο χαρακτηριστικό. Έτσι έχουμε την εμφάνιση της…X-Ray kill cam!
Η συγκεκριμένη κάμερα είναι πανομοιότυπη με την «κλασσική» kill-cam αλλά με μια σημαντική διαφορά. Ενώ η σφαίρα πλησιάζει το σώμα του εχθρού σας, η ταχύτητα της κάμερας μειώνεται και αυτή μετατρέπεται σε…κάμερα ακτινών Χ, αποκαλύπτοντάς σας τον σκελετό και τα όργανα του εχθρού λίγο πριν το τελικό χτύπημα. Με αυτόν τον τρόπο μπορείτε να δείτε ακριβώς τι επίπτωση θα έχει η σφαίρα σας στο σώμα του, την τροχιά που παίρνει, τα όργανα που διαπερνά και τα κόκκαλα που σπάει. Η λεπτομέρεια της κάμερας διαφέρει, ανάλογα με το σημείο που θα πετύχετε τον εχθρό. Αν την φάει στο χέρι τότε θα εμφανιστεί μόνο ο σκελετός του, ενώ μια βολή στα σπλάχνα θα αποκαλύψει αρκετά εσωτερικά όργανα.
Οι developers μάλιστα τόνισαν πως η κάμερα αυτή δεν χρησιμοποιεί προσχεδιασμένους υπολογισμούς. Το παιχνίδι λαμβάνει υπόψη του μια πληθώρα μεταβλητών, όπως την ταχύτητα της σφαίρας, την απόσταση και το σημείο πρόσκρουσης, όλα αυτά προκειμένου να αποδώσει σε ρεαλιστικό βαθμό την ζημιά που προκαλεί η σφαίρα στον ανθρώπινο σώμα.
Αυτό το χαρακτηριστικό ακούγεται αρκετά «σαδιστικό» και σίγουρα θα προξενήσει αντιδράσεις, η αλήθεια όμως είναι πως δίνει έναν άκρως προσωπικό τόνο σε κάθε βολή. Όπως και να το κάνουμε, δεν υπάρχει μεγαλύτερη αίσθηση ικανοποίησης από το να βλέπεις την σφαίρα σου να περνά μέσα από το σκόπευτρο και να καταστρέφει το κρανίο ενός αντίπαλου σκοπευτή, ιδίως όταν αυτός σε ταλαιπωρούσε για ώρες και σε είχε αναγκάσει να φορτώσεις 15 φορές το ίδιο checkpoint.
Ελευθερία κινήσεων
Το V2 εκ πρώτης όψεως εμφανίζεται βελτιωμένο από τον προκάτοχό του και στον τομέα της γραμμικότητας. Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο γεγονός πως το περιβάλλον του είναι αρκετά πολυμορφικό, με δεκάδες διαδρομές και κρυψώνες ώστε να μπορείτε να κινηθείτε. Στην πράξη όμως, όλα τα παραπάνω σημεία χρησιμεύουν απλά και μόνο στην κάλυψή σας. Αργά η γρήγορα θα αναγκαστείτε να χρησιμοποιήσετε την ίδια διαδρομή προκειμένου να φτάσετε στο επόμενο checkpoint, με μοναδική εξαίρεση το να παρακάμψετε κανένα κτίριο ή να αλλάξετε την πορεία σας για λίγες δεκάδες μέτρα.
Αν επιχειρήσετε να αλλάξετε πορεία και να κόψετε δρόμο παρακάμπτοντας κάποιο σημείο της πίστας, απλά θα βρείτε μπροστά σας οδοφράγματα. Δεν ξέρουμε κατά πόσο θα εξυπηρετούσε ή θα επιβάρυνε το γενικότερο gameplay του παιχνιδιού, αλλά σε μια περίοδο που η γραμμικότητα παίζει πολύ σημαντικό ρόλο, σίγουρα θα θέλαμε να δούμε περισσότερη ελευθερία κινήσεων και (γιατί όχι) έναν εντελώς ανοιχτό προς εξερεύνηση κόσμο.
Τεχνητή «Νοημοσύνη»
Το επίπεδο δυσκολίας του παιχνιδιού εμφανίζεται αρκετά ανανεωμένο και πλήρες παραμετροποιήσημο. Από το αρχικό μενού του παιχνιδιού έχετε την δυνατότητα να επιλέξετε το επίπεδο της Α.Ι., να ενεργοποιήσετε την βαλλιστική εξομοίωση καθώς και τις βοήθειες που σας προσφέρει το Sniper Elite V2, όπως το tagging των εχθρών σας και το αυτόματο aim assist.
Το πρόβλημα εδώ είναι πως η Α.Ι. εμφανίζεται αρκετά ασύμμετρη. Ακόμα και στο υψηλότερο επίπεδο δυσκολίας, η κίνηση των εχθρικών στρατιωτών είναι επιεικώς βλακώδης. Ναι μεν χρησιμοποιούν άριστα τα όποια σημεία κάλυψης έχουν στη διάθεσή τους, αλλά που και που βγαίνουν από αυτά χωρίς ίχνος φόβου, αφήνοντας μεγάλο σημείο του σώματός τους εκτεθειμένο στις βολές σας. Αντίθετα, ακόμα και στα χαμηλότερα επίπεδα δυσκολίας είναι ικανοί να εντοπίσουν επακριβώς την θέση σας ακόμα και αν βρίσκεστε ταμπουρωμένος εκατοντάδες μέτρα μακριά τους.
Εκεί που τα επίπεδα δυσκολίας έχουν κάποια συνοχή είναι στην ικανότητα των εχθρών στο σημάδι. Ακόμα και στο μεσαίο επίπεδο, μια βολή από εχθρικό σκοπευτή δεν είναι αρκετή για να σας εξουδετερώσει, άρα μπορείτε εύκολα να τον εντοπίσετε και να τον εξουδετερώσετε με την ησυχία σας. Στα δυσκολότερα επίπεδα όμως, το μόνο σίγουρο είναι πως πρέπει να ανακαλύψετε την θέση του εχθρού, να υπολογίσετε το σημάδι σας σύμφωνα με την απόσταση και τον άνεμο και να ρίξετε, όλα αυτά πριν ανακαλύψει εκείνος την δική σας θέση. Μια και μόνο βολή είναι ικανή να σας στείλει στο αμέσως προηγούμενο checkpoint.
Multiplayer και challenges
Αν και η διάρκεια του κυρίως campaign είναι ικανοποιητική, με πάνω από 11 ώρες στο μέσο επίπεδο δυσκολίας και σίγουρα πολλαπλάσιες σε περίπτωση που ακολουθήσετε μια πιο stealth προσέγγιση στα δυσκολότερα επίπεδα, το Sniper Elite V2 διαθέτει επίσης μια πληθώρα από multiplayer modes, τόσο σε μορφή co-op όσο και σε deathmatch.
Ξεκινώντας με το «καθαρό» co-op, το παιχνίδι διαθέτει τρία συνολικά modes ειδικά σχεδιασμένα για δυο παίκτες. Στο Kill Tally, βρίσκεστε μαζί με έναν φίλο σας ταμπουρωμένοι σε συγκεκριμένο σημείο μιας πίστας και πρέπει να επιβιώσετε από αλλεπάλληλες επιθέσεις από κύματα εχθρών, ένα mode πανομοιότυπο με το survival mode στο Left 4 Dead. Στο Bombing Run θα πρέπει να εξερευνήσετε πίστες από το single-player campaign του παιχνιδιού ώστε να βρείτε ανταλλακτικά για το όχημα διαφυγής σας, αντιμετωπίζοντας βέβαια στην πορεία εχθρικούς στρατιώτες. Τα δυο αυτά modes μπορείτε να τα απολαύσετε ακόμα και σε single-player, με την μορφή των challenges.
Το τρίτο mode, που είναι και το πιο ενδιαφέρον, είναι το Overwatch. Σε αυτό, ο ένας παίκτης αναλαμβάνει το ρόλο του ελεύθερου σκοπευτή και βρίσκεται ταμπουρωμένος σε συγκεκριμένο ψηλό σημείο της πίστας χωρίς να μπορεί να κινηθεί. Ο δεύτερος παίκτης αναλαμβάνει το ρόλο ενός στρατιώτη και καλείται να ολοκληρώσει τα objectives της αντίστοιχης πίστας. Σε αυτό το mode παίζει πολύ μεγάλο ρόλο η συνεργασία μεταξύ των δυο παικτών, αφού προκειμένου να ολοκληρωθεί το objective ο σκοπευτής θα πρέπει να καλύπτει μονίμως τον στρατιώτη ενώ παράλληλα ο στρατιώτης θα πρέπει να λειτουργεί ως παρατηρητής, δίνοντας στον σκοπευτή τις θέσεις των εχθρικών στρατιωτών.
Η έκδοση για PC παρέχει επίσης την δυνατότητα του ανταγωνιστικού multiplayer σε σχετικά μικρές πίστες των 16 παικτών, αν και αυτό περιλαμβάνει μόνο δυο modes, τα deathmatch και team deathmatch. Παρ’ ότι πρόκειται για δυο χιλιοπαιγμένα modes, αυτά προσφέρουν μια εντελώς διαφορετική εμπειρία χρησιμοποιώντας την μηχανική και τον τρόπο παιχνιδιού του Sniper Elite V2 και δύσκολα θα τα βαρεθείτε. Το μεγάλο ερώτημα εδώ είναι γιατί η Rebellion αποφάσισε να ενσωματώσει ανταγωνιστικό multiplayer μόνο στην έκδοση για PC.
Οι όμορφες πόλεις, όμορφα καταστρέφονται
Το να μιλάμε για ομορφιά όταν έχουμε να κάνουμε με μια κατεστραμμένη πόλη είναι οξύμωρο. Και όμως, η Rebellion έδωσε την απαραίτητη προσοχή στα γραφικά του παιχνιδιού. Οι πίστες είναι γεμάτες λεπτομέρεια, με κατεστραμμένα κτίρια και διάσπαρτα οχήματα τα οποία πέρα από τον αισθητικό τους χαρακτήρα, σας προσφέρουν μια πληθώρα σημείων για κάλυψη. Τα εφέ του καπνού και της φωτιάς αποδίδονται άριστα ενώ ο φωτισμός του περιβάλλοντος είναι άκρως ρεαλιστικός, με τις ακτίνες του ηλίου να διαπερνούν τα κατεστραμμένα κτίρια και να φωτίζουν το εσωτερικό τους αποδίδοντας μια εμπόλεμη ζώνη σχεδόν στην εντέλεια.
Επιπροσθέτως, η λεπτομέρεια είναι αυτή που κάνει την διαφορά, με τις σημαίες στα κτίρια να κινούνται ρεαλιστικά (hint: μπορείτε να τις χρησιμοποιήσετε για να υπολογίσετε την ταχύτητα του ανέμου). Τα φύλλα και η σκόνη αιωρούνται στον αέρα, ενώ ακόμα και ο ουρανός δεν είναι ζωγραφισμένος αλλά ολοζώντανος, με σύννεφα και αεροπλάνα να τον διαπερνούν. Ο σχεδιασμός των χαρακτήρων και των όπλων είναι λεπτομερέστατος και δεν αφήνει περιθώρια αμφισβήτησης, ενώ τα animations στις κινήσεις των στρατιωτών είναι ως επί το πλείστον ρεαλιστικά.
Στον τομέα του ήχου τα πράγματα είναι εμφανώς βελτιωμένα. Η ορχηστική μουσική ταιριάζει άριστα στην ένταση της μάχης, δεν κουράζει καθόλου και χωρίς υπερβολή θα μπορούσαμε να την χαρακτηρίσουμε ως ένα από τα δυνατότερα στοιχεία της συνολικής παρουσίασης του παιχνιδιού. Το voice acting είναι ποιοτικό χωρίς να αποξενώνει τους παίκτες ενώ οι συνομιλίες αλλά και οι κραυγές και προσταγές των στρατιωτών αποδίδονται αρκετά ρεαλιστικά. Ιδιαίτερη αίσθηση μας έκαναν και τα εφέ, ειδικά ο τρομαχτικός ήχος της σφαίρας όταν ακούγεται δυνατά την ώρα της kill cam, την στιγμή που διαπερνά το σώμα των εχθρικών στρατιωτών.
Επίλογος
Το Sniper Elite V2 μας άφησε θετικότατες εντυπώσεις. Η Rebellion πήρε όλα τα στοιχεία που έκαναν γνωστό το πρώτο παιχνίδι και τα εκσυγχρόνισε με άκρως επιτυχημένο τρόπο, προσθέτοντας στην πορεία έναν μικρό αριθμό νέων χαρακτηριστικών που σε καμία περίπτωση δεν θα σας αφήσουν παραπονεμένους. Σαν τελικό αποτέλεσμα έχουμε ένα παιχνίδι που παραμένει πιστό στις αρχές του προκατόχου του. Τίποτε λιγότερο αλλά δυστυχώς και τίποτε περισσότερο.
Θετικά:
- Αυθεντικό σύστημα βαλλιστικής
- X-ray kill cam
- Ατμοσφαιρικό soundtrack
Αρνητικά:
- Σχετικά γραμμική πρόοδος
- Ασύμμετρη και προβληματική Α.Ι.
- Χωρίς ανταγωνιστικό multiplayer στις κονσόλες
Βαθμολογία
Γραφικά: 8
Ήχος: 7.5
Gameplay: 7.5
Αντοχή: 6
Γενικά: 7.2
Ένα παιχνίδι που δεν θα έπρεπε να λείπει από την συλλογή κάθε οπαδού των tactical shooters.
Αντώνης Παπαθανασίου
Η αναγέννηση του Sniper Elite.
Περίπου έξι χρόνια μετά την κυκλοφορία του Sniper Elite, τον Απρίλιο του 2011, η Rebellion μας ετοίμασε την επικείμενη κυκλοφορία της συνέχειας, που φέρει την ονομασία Sniper Elite V2. Αν και αρχικά το παιχνίδι ανακοινώθηκε ως sequel, το Sniper Elite V2 ουσιαστικά σχεδιάστηκε ως ένα reboot του πρώτου παιχνιδιού. Σχεδιασμένο από την αρχή, χωρίς καμία διασύνδεση με τον πρώτο τίτλο, η Rebellion επιχείρησε να παρουσιάσει μια ανανεωμένη έκδοση, βελτιώνοντας παράλληλα αρκετά σημεία στα οποία το πρώτο δημιούργημα της σειράς απέτυχε να εντυπωσιάσει το 2005.
Αρχικά η προγραμματιστική εταιρία είχε ανακοινώσει την κυκλοφορία του παιχνιδιού μόνο στις κονσόλες Playstation 3 και Xbox 360, γεγονός που -όπως αναμενόταν- εξόργισε τους οπαδούς του προηγούμενου τίτλου. Ευτυχώς, λίγους μήνες αργότερα, η Rebellion ανακοίνωσε πως “λόγω της εντυπωσιακής ανταπόκρισης των gamers” (ακολούθησε κράξιμο όπως καταλαβαίνετε) θα χρηματοδοτήσει από μόνη της και θα εκδώσει το Sniper Elite V2 και για PC. Η εταιρία μάλιστα ξεκαθάρισε πως δεν θα καταφύγει στην τακτική της έκδοσης ενός console port. Σύμφωνα με τον διευθύνων σύμβουλο της Rebellion, Jason Kingsley, η συγκεκριμένη έκδοση επανασχεδιάστηκε αποκλειστικά για υπολογιστές.

Κάτι μου θυμίζει…
Το παιχνίδι ξεκινά στην Μάχη του Βερολίνου, την τελευταία μεγάλη μάχη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, η οποία έλαβε χώρα τον Απρίλιο του 1945. Με τους Γερμανούς να χάνουν έδαφος κάθε μέρα και τη λήξη του πολέμου να είναι προ των πυλών. Σκοπός των Αμερικανών είναι να δολοφονήσουν ή να αιχμαλωτίσουν τους Γερμανούς επιστήμονες που εμπλέκονται στο πυραυλικό πρόγραμμα της Γερμανίας. Θέλησαν με αυτό τον τρόπο να αποκτήσουν πρόσβαση στην συγκεκριμένη τεχνολογία, αλλά και να αποτρέψουν τους Ρώσους από το να κάνουν το ίδιο.
Οι πύραυλοι V2, από τους οποίους πήρε και το όνομά του το παιχνίδι, ήταν οι πρώτοι βαλλιστικοί πύραυλοι μεγάλου βεληνεκούς, ικανοί να χτυπήσουν πόλεις από χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά. Είχαν μάλιστα χρησιμοποιηθεί με απόλυτη επιτυχία εναντίον μακρινών συμμαχικών στόχων, όπως το Λονδίνο και η Αμβέρσα. Στα σχέδια των Γερμανών ήταν η χρήση τους ως χημικά ή ακόμα και βιολογικά όπλα, σχέδια τα οποία ευτυχώς δεν ολοκληρώθηκαν. Οι αμερικάνοι λοιπόν στέλνουν στο Βερολίνο τον Karl Fairburne, έναν πράκτορα του Γραφείου Στρατηγικών Υπηρεσιών των ΗΠΑ (προκάτοχος της CIA) προκειμένου να συλλάβει ή να δολοφονήσει τους επιστήμονες.
Ο παλιός είναι αλλιώς αλλά…
Όπως βλέπετε, πέρα από λίγες λεπτομέρειες, το μοτίβο της πλοκής, ακόμα και το όνομα του πρωταγωνιστή, είναι πανομοιότυπα με αυτά του πρώτου Sniper Elite. Είναι εμφανές λοιπόν πως το Sniper Elite V2 πως σχεδιάστηκε ως reboot με σημαντικές, πλην όμως ελάχιστες διαφορές από τον πρώτο τίτλο. Από τη μία αυτό είναι απολύτως λογικό, καθώς η Rebellion θέλησε απλά να ανανεώσει μια πετυχημένη συνταγή και όχι να ρισκάρει νέα features που πιθανόν να αποτύχαιναν. Από την άλλη όμως, στα οκτώ χρόνια που έχουν περάσει, θα περιμέναμε κάτι περισσότερο.
Το Sniper Elite V2 χρησιμοποιεί κυρίως την οπτική τρίτου προσώπου, γυρίζοντας σε πρώτου προσώπου μόνο όταν κάνετε χρήση του τυφεκίου σας. Ξεκινώντας την κάθε πίστα, το παιχνίδι σας τοποθετεί σε συγκεκριμένο σημείο περιμετρικά του στόχου σας και εσείς πρέπει να φτάσετε σε αυτόν. Αυτό γίνεται μέσω μιας σειράς checkpoints τα οποία έχουν διπλό σκοπό. Αφενός σας φανερώνουν τον δρόμο που πρέπει να ακολουθήσετε, αφετέρου χρησιμεύουν ως saves. Ίσως αυτό να ακούγεται εύκολο αλλά δεν είναι, γιατί προκειμένου να φτάσετε από το ένα checkpoint στο άλλο, θα χρειαστεί να περάσετε ανάμεσα από φρουρούς.
Stealth VS Full attack
Το παιχνίδι ακολουθεί το μοτίβο του πρώτου Sniper Elite, όντας σχεδιασμένο ώστε να δίνει έμφαση στην στρατηγική και την σωστή τοποθέτηση και όχι στην κατά μέτωπο επίθεση στον αντίπαλο. Έτσι, μπορείτε να επιλέξετε μια απόλυτα στρατηγική προσέγγιση, μένοντας κρυμμένος στις σκιές και πίσω από εμπόδια, υπολογίζοντας τις θέσεις των εχθρών και -σε αρκετές περιπτώσεις- ανάλογα με τον βαθμό δυσκολίας που έχετε επιλέξει, μπορείτε να προχωρήσετε αρκετά σε μια πίστα χωρίς να πέσει ούτε ένας πυροβολισμός.

Σε περίπτωση που η χρήση του όπλου σας είναι αναπόφευκτη, για καλή σας τύχη έχετε μαζί σας το Welrod, ένα βρετανικό πιστόλι της εποχής με ενσωματωμένο σιγαστήρα. Με αυτό ακολουθείτε μιας μορφής ανταρτοπόλεμου, καθώς μπορείτε να απομακρύνετε έναν στρατιώτη από τους υπόλοιπους πετώντας πέτρες, για να του αποσπάσετε την προσοχή, να τον απομονώσετε και εν τέλει να τον εξουδετερώσετε με την ησυχία σας χωρίς να γίνετε αντιληπτός από τους συντρόφους τους. Εκτός αυτού, το Sniper Elite V2 περιλαμβάνει και τα λεγόμενα stealth kills, όπου μπορείτε να εξουδετερώσετε τους εχθρούς σας χωρίς την χρήση όπλου, αλλά με τη θανατηφόρες λαβές. Βέβαια προκειμένου να το πετύχετε αυτό θα πρέπει να πλησιάσετε αρκετά τον εκάστοτε αντίπαλο.
Για να έχετε το κεφάλι σας ήσυχο, μετά από κάποιο kill μπορείτε να μετακινήσετε τα πτώματα των εξουδετερωμένων εχθρών ώστε να τα κρύψετε για να μην τα ανακαλύψουν άλλοι στρατιώτες και σημάνουν συναγερμό. Το χαρακτηριστικό αυτό θυμίζει το πολύ γνωστό Hitman.
Σε περίπτωση τώρα που γίνετε αντιληπτός, καταλαβαίνετε πως είναι αδύνατον να αμυνθείτε μόνο με το τουφέκι σας απέναντι σε έναν μεγάλο αριθμό εχθρικών στρατιωτών με αυτόματα. Ευτυχώς στη διάθεσή σας έχετε μια μεγάλη γκάμα όπλων του Δευτέρου Παγκοσμίου, ανάμεσά τους τα θρυλικά M1A1 Thompson, MP40, και το πιστόλι Luger P08. Το πρόβλημα εδώ όμως είναι πως τα πυρομαχικά για τα συγκεκριμένα όπλα είναι αρκετά περιορισμένα και θα πρέπει να αποφεύγετε την αλόγιστη χρήση τους, πυροβολώντας με αυτά μόνο όταν έχετε εξαλείψει οποιαδήποτε άλλη επιλογή.

Εκτός από τα όπλα, το παιχνίδι διαθέτει επιπλέον πολεμικό εξοπλισμό, όπως χειροβομβίδες, νάρκες, αλλά και παγίδες τύπου trip-wire. Η χρήση των τελευταίων είναι ζωτικής σημασίας, ειδικά στο sniping, όπου θα πρέπει να παγιδέψετε τα σημεία πρόσβασης περιμετρικά της θέσης σας ώστε να μην ξεφυτρώσει κανένας Γερμανός και σας εξουδετερώσει εκεί που δεν το περιμένετε.
Σαν συνολική εικόνα, το Sniper Elite V2 σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να σταθεί ως ένα αποκλειστικά stealth παιχνίδι. Βεβαίως μπορείτε να επιχειρήσετε να το παίξετε έτσι, όπως μπορείτε να επιχειρήσετε να ορμήσετε σε κάθε πίστα a’la John Rambo. Όμως αυτοί οι τρόποι προσέγγισης θα αποβούν αρκετά δύσκολοι, σε κάποιες περιπτώσεις ακόμα και ακατόρθωτοι. Σε ιδανικές συνθήκες, το Sniper Elite V2 είναι μια μίξη stealth και επίθεσης. Το δύσκολο είναι να καταλάβετε πότε πρέπει να μείνετε κρυμμένοι και πότε να ορμήσετε στους εχθρούς σας σαν να μην υπάρχει αύριο.
Η βολή
Περνάμε τώρα στο κύριο χαρακτηριστικό του παιχνιδιού, τις βολές. Αφού προσπεράσετε (ή εξουδετερώσετε) τους σκοπούς που βρίσκονται ανάμεσα στα checkpoints και βρείτε το ιδανικό σημείο υπεροχής, ήρθε η ώρα να χρησιμοποιήσετε το τουφέκι σας.

Αρχικά να τονίσουμε πως δεν είναι απαραίτητο η χρήση του τυφεκίου να γίνεται μόνο στο κύριο objective της κάθε πίστας. Πολλές φορές θα χρειαστεί να το χρησιμοποιήσετε ενώ προχωράτε από το ένα checkpoint στο άλλο, ιδίως όταν ανάμεσά τους καραδοκούν και εχθρικοί σκοπευτές. Αυτή είναι και η μεγαλύτερη πρόκληση του παιχνιδιού, η χρήση του sniper σας χωρίς να γίνετε αντιληπτός από τους υπόλοιπους στρατιώτες. Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος πρέπει αφενός να καλύψετε τον ήχο του πυροβολισμού σας, αφετέρου να σιγουρευτείτε πως η εξουδετέρωση του εχθρού δεν θα γίνει αντιληπτή από τους υπόλοιπους στρατιώτες.
Για την κάλυψη του ήχου οι developers έχουν ενσωματώσει σε κάποιες πίστες ηχητικά εφέ του περιβάλλοντος τα οποία έχουν αποκλειστικό σκοπό να αποκρύψουν τον ήχο του πυροβολισμού. Οι ήχοι αυτοί είναι αρκετά δυνατοί και συχνοί και συμβολίζονται μάλιστα με ένα γραφικό στο GUI σας που θυμίζει sonar. Προγραμματίζοντας τις βολές σας ώστε να συγχρονίζονται για παράδειγμα με τους ήχους ενός καμπαναριού ή με τις εκρήξεις μακρινών βομβαρδισμών, είναι σίγουρο πως αυτές δεν θα γίνουν αντιληπτές από τους υπόλοιπους στρατιώτες.
Τι γίνεται όμως σε περίπτωση που έχετε πολλούς στρατιώτες μαζεμένους; Εκεί σίγουρα δεν μπορείτε να το ρισκάρετε αφού η εξουδετέρωση του ενός θα σημάνει συναγερμό και όλοι οι υπόλοιποι θα κινηθούν άμεσα εναντίον σας. Εκεί έχετε δυο επιλογές. Μπορείτε να βγάλετε το M1A1 και να ορμήσετε κατά πάνω τους εξουδετερώνοντας τους μαζικά. Μπορείτε όμως να περιμένετε μέχρι να διασπαστούν, ώστε να τους εξουδετερώσετε έναν-έναν χωρίς να δώσετε στίγμα στους υπόλοιπους.

Ένα ακόμα αρκετά ενδιαφέρον χαρακτηριστικό είναι η ύπαρξη εκρηκτικών στοιχείων στο παιχνίδι. Εντελώς τυχαίως, σε συγκεκριμένα σημεία όπου τείνουν να καλύπτονται πολλοί εχθρικοί στρατιώτες, βρίσκονται μπιτόνια με βενζίνη ή άλλα δυνητικά εκρηκτικά σκευάσματα. Αυτά μπορείτε να τα πυροβολήσετε με οποιοδήποτε όπλο, προκαλώντας έκρηξη που σίγουρα θα εξουδετερώσει αρκετούς εχθρούς μαζί. Αν είστε καλοί στο σημάδι, μπορείτε ακόμα και να πυροδοτήσετε από απόσταση τις χειροβομβίδες που έχουν οι εχθροί στις ζώνες τους, εξουδετερώνοντας τόσο αυτούς όσο και τους στρατιώτες που είχαν την ατυχία να βρίσκονται δίπλα τους.
Απόλυτος ρεαλισμός
Ένα παιχνίδι που φέρει το όνομα Sniper Elite δεν θα μπορούσε να μην περιέχει στοιχεία βαλλιστικής, έστω και υποτυπώδη. Στο V2 όμως, η βαλλιστική απόδοση μόνο υποτυπώδης δεν είναι. Αρχικά, η στάση σας και ο καρδιακός ρυθμός σας επηρεάζουν άμεσα τη σταθερότητα των σκοπευτικών σας. Πέρα από το γεγονός πως είναι αδύνατο να πυροβολήσετε εχθρούς από απόσταση ενώ περπατάτε, ακόμα και με το να είστε ακίνητοι και όρθιοι θα είναι αρκετά δύσκολο να σταυρώσετε kill. Η ιδανική θέση για sniping, όπως άλλωστε και στην πραγματικότητα, είναι να είστε ξαπλωμένοι, ή τουλάχιστον γονατιστοί, ώστε το σώμα σας να έχει την απαραίτητη στήριξη.
H απόλυτη εμπειρία ενός ελεύθερου σκοπευτή.
Το ίδιο συμβαίνει και με τον καρδιακό ρυθμό σας. Όσο μεγαλύτερος είναι, τόσο δυσκολότερο θα είναι να έχετε και σταθερό χέρι. Μάλιστα το παιχνίδι κάνει ένα βήμα παραπάνω σε αυτόν τον τομέα. Αν ρίξετε ένα sprint μερικών μέτρων και μετά ξαπλώσετε ξαφνικά έρπην και επιχειρήσετε να σημαδέψετε, θα δείτε ότι ο καρδιακός ρυθμός σας είναι ακόμα…στο Θεό και το σκόπευτρό σας θα κάνει οχτάρια. Χρειάζεται να περιμένετε μερικά δευτερόλεπτα προκειμένου να πέσετε στους 70-60 σφυγμούς το λεπτό για να μπορείτε να σταθεροποιήσετε τον στόχο σας. Όπως και ο προκάτοχός του, το παιχνίδι διαθέτει επίσης την τεχνική του empty lung, καθώς πατώντας το πλήκτρο «Ε» μπορείτε να εκπνεύσετε εντελώς τον αέρα που έχετε στα πνευμόνια σας, κάτι που σας επιτρέπει για σύντομο χρονικό διάστημα να κρατήσετε ένα εντελώς ακίνητο σκόπευτρο.
Στον τομέα της φυσικής η Rebellion για ακόμα μία φορά έκανε άριστη δουλειά, αποδίδοντας με απόλυτη ακρίβεια την επίδραση που έχουν στις βολές σας τα στοιχεία του περιβάλλοντος, όπως η βαρύτητα και ο αέρας. Όπως συμβαίνει στην πραγματικότητα, τα στοιχεία αυτά επιδρούν άμεσα στην πορεία της σφαίρας και μπορεί να την στείλουν αρκετά μέτρα μακριά από τον στόχο σας. Συνεπώς θα πρέπει να υπολογίζετε τόσο την απόσταση από τον στόχο, σημαδεύοντας ψηλότερα από αυτόν, όσο και την ταχύτητα του ανέμου, σημαδεύοντας πιο δεξιά ή αριστερά από την θέση του, αναλόγως της πορείας του ανέμου.
Στα χαμηλότερα επίπεδα δυσκολίας, το παιχνίδι κάνει αυτόν τον υπολογισμό αυτόματα, τοποθετώντας ένα δεύτερο μικρότερο στόχαστρο στο σκοπευτικό σας που σας δείχνει ακριβώς που θα χτυπήσει η σφαίρα. Αν θέλετε μάλιστα, μπορείτε να απενεργοποιήσετε πλήρως το βαλλιστικό στοιχείο του παιχνιδιού. Αυτή είναι όμως μια επιλογή που θεωρούμε άχρηστη αφού καταστρέφει τον στόχο που έχει το παιχνίδι, να αποδώσει δηλαδή πλήρως την εμπειρία ενός ελεύθερου σκοπευτή.

Η εξέλιξη των kill cam;
Παραμένοντας πιστό στη μηχανική του πρώτου τίτλου, αρκετές (αν όχι οι περισσότερες) βολές στο Sniper Elite V2 παρουσιάζονται με την μορφή της kill cam, μιας κάμερας δηλαδή που ακολουθεί από κοντά τη σφαίρα και σε αργή κίνηση σας δείχνει ακριβώς που χτυπάει τον αντίπαλο. Μόνο που στο Sniper Elite V2 η Rebellion αποφάσισε να αναβαθμίσει αρκετά το συγκεκριμένο χαρακτηριστικό. Έτσι έχουμε την εμφάνιση της…X-Ray kill cam!
Η συγκεκριμένη κάμερα είναι πανομοιότυπη με την «κλασσική» kill-cam αλλά με μια σημαντική διαφορά. Ενώ η σφαίρα πλησιάζει το σώμα του εχθρού σας, η ταχύτητα της κάμερας μειώνεται και αυτή μετατρέπεται σε…κάμερα ακτινών Χ, αποκαλύπτοντάς σας τον σκελετό και τα όργανα του εχθρού λίγο πριν το τελικό χτύπημα. Με αυτόν τον τρόπο μπορείτε να δείτε ακριβώς τι επίπτωση θα έχει η σφαίρα σας στο σώμα του, την τροχιά που παίρνει, τα όργανα που διαπερνά και τα κόκκαλα που σπάει. Η λεπτομέρεια της κάμερας διαφέρει, ανάλογα με το σημείο που θα πετύχετε τον εχθρό. Αν την φάει στο χέρι τότε θα εμφανιστεί μόνο ο σκελετός του, ενώ μια βολή στα σπλάχνα θα αποκαλύψει αρκετά εσωτερικά όργανα.
Οι developers μάλιστα τόνισαν πως η κάμερα αυτή δεν χρησιμοποιεί προσχεδιασμένους υπολογισμούς. Το παιχνίδι λαμβάνει υπόψη του μια πληθώρα μεταβλητών, όπως την ταχύτητα της σφαίρας, την απόσταση και το σημείο πρόσκρουσης, όλα αυτά προκειμένου να αποδώσει σε ρεαλιστικό βαθμό την ζημιά που προκαλεί η σφαίρα στον ανθρώπινο σώμα.

Αυτό το χαρακτηριστικό ακούγεται αρκετά «σαδιστικό» και σίγουρα θα προξενήσει αντιδράσεις, η αλήθεια όμως είναι πως δίνει έναν άκρως προσωπικό τόνο σε κάθε βολή. Όπως και να το κάνουμε, δεν υπάρχει μεγαλύτερη αίσθηση ικανοποίησης από το να βλέπεις την σφαίρα σου να περνά μέσα από το σκόπευτρο και να καταστρέφει το κρανίο ενός αντίπαλου σκοπευτή, ιδίως όταν αυτός σε ταλαιπωρούσε για ώρες και σε είχε αναγκάσει να φορτώσεις 15 φορές το ίδιο checkpoint.
Ελευθερία κινήσεων
Το V2 εκ πρώτης όψεως εμφανίζεται βελτιωμένο από τον προκάτοχό του και στον τομέα της γραμμικότητας. Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο γεγονός πως το περιβάλλον του είναι αρκετά πολυμορφικό, με δεκάδες διαδρομές και κρυψώνες ώστε να μπορείτε να κινηθείτε. Στην πράξη όμως, όλα τα παραπάνω σημεία χρησιμεύουν απλά και μόνο στην κάλυψή σας. Αργά η γρήγορα θα αναγκαστείτε να χρησιμοποιήσετε την ίδια διαδρομή προκειμένου να φτάσετε στο επόμενο checkpoint, με μοναδική εξαίρεση το να παρακάμψετε κανένα κτίριο ή να αλλάξετε την πορεία σας για λίγες δεκάδες μέτρα.
Αν επιχειρήσετε να αλλάξετε πορεία και να κόψετε δρόμο παρακάμπτοντας κάποιο σημείο της πίστας, απλά θα βρείτε μπροστά σας οδοφράγματα. Δεν ξέρουμε κατά πόσο θα εξυπηρετούσε ή θα επιβάρυνε το γενικότερο gameplay του παιχνιδιού, αλλά σε μια περίοδο που η γραμμικότητα παίζει πολύ σημαντικό ρόλο, σίγουρα θα θέλαμε να δούμε περισσότερη ελευθερία κινήσεων και (γιατί όχι) έναν εντελώς ανοιχτό προς εξερεύνηση κόσμο.

Τεχνητή «Νοημοσύνη»
Το επίπεδο δυσκολίας του παιχνιδιού εμφανίζεται αρκετά ανανεωμένο και πλήρες παραμετροποιήσημο. Από το αρχικό μενού του παιχνιδιού έχετε την δυνατότητα να επιλέξετε το επίπεδο της Α.Ι., να ενεργοποιήσετε την βαλλιστική εξομοίωση καθώς και τις βοήθειες που σας προσφέρει το Sniper Elite V2, όπως το tagging των εχθρών σας και το αυτόματο aim assist.
Το πρόβλημα εδώ είναι πως η Α.Ι. εμφανίζεται αρκετά ασύμμετρη. Ακόμα και στο υψηλότερο επίπεδο δυσκολίας, η κίνηση των εχθρικών στρατιωτών είναι επιεικώς βλακώδης. Ναι μεν χρησιμοποιούν άριστα τα όποια σημεία κάλυψης έχουν στη διάθεσή τους, αλλά που και που βγαίνουν από αυτά χωρίς ίχνος φόβου, αφήνοντας μεγάλο σημείο του σώματός τους εκτεθειμένο στις βολές σας. Αντίθετα, ακόμα και στα χαμηλότερα επίπεδα δυσκολίας είναι ικανοί να εντοπίσουν επακριβώς την θέση σας ακόμα και αν βρίσκεστε ταμπουρωμένος εκατοντάδες μέτρα μακριά τους.
Εκεί που τα επίπεδα δυσκολίας έχουν κάποια συνοχή είναι στην ικανότητα των εχθρών στο σημάδι. Ακόμα και στο μεσαίο επίπεδο, μια βολή από εχθρικό σκοπευτή δεν είναι αρκετή για να σας εξουδετερώσει, άρα μπορείτε εύκολα να τον εντοπίσετε και να τον εξουδετερώσετε με την ησυχία σας. Στα δυσκολότερα επίπεδα όμως, το μόνο σίγουρο είναι πως πρέπει να ανακαλύψετε την θέση του εχθρού, να υπολογίσετε το σημάδι σας σύμφωνα με την απόσταση και τον άνεμο και να ρίξετε, όλα αυτά πριν ανακαλύψει εκείνος την δική σας θέση. Μια και μόνο βολή είναι ικανή να σας στείλει στο αμέσως προηγούμενο checkpoint.
Multiplayer και challenges
Αν και η διάρκεια του κυρίως campaign είναι ικανοποιητική, με πάνω από 11 ώρες στο μέσο επίπεδο δυσκολίας και σίγουρα πολλαπλάσιες σε περίπτωση που ακολουθήσετε μια πιο stealth προσέγγιση στα δυσκολότερα επίπεδα, το Sniper Elite V2 διαθέτει επίσης μια πληθώρα από multiplayer modes, τόσο σε μορφή co-op όσο και σε deathmatch.

Ξεκινώντας με το «καθαρό» co-op, το παιχνίδι διαθέτει τρία συνολικά modes ειδικά σχεδιασμένα για δυο παίκτες. Στο Kill Tally, βρίσκεστε μαζί με έναν φίλο σας ταμπουρωμένοι σε συγκεκριμένο σημείο μιας πίστας και πρέπει να επιβιώσετε από αλλεπάλληλες επιθέσεις από κύματα εχθρών, ένα mode πανομοιότυπο με το survival mode στο Left 4 Dead. Στο Bombing Run θα πρέπει να εξερευνήσετε πίστες από το single-player campaign του παιχνιδιού ώστε να βρείτε ανταλλακτικά για το όχημα διαφυγής σας, αντιμετωπίζοντας βέβαια στην πορεία εχθρικούς στρατιώτες. Τα δυο αυτά modes μπορείτε να τα απολαύσετε ακόμα και σε single-player, με την μορφή των challenges.
Το τρίτο mode, που είναι και το πιο ενδιαφέρον, είναι το Overwatch. Σε αυτό, ο ένας παίκτης αναλαμβάνει το ρόλο του ελεύθερου σκοπευτή και βρίσκεται ταμπουρωμένος σε συγκεκριμένο ψηλό σημείο της πίστας χωρίς να μπορεί να κινηθεί. Ο δεύτερος παίκτης αναλαμβάνει το ρόλο ενός στρατιώτη και καλείται να ολοκληρώσει τα objectives της αντίστοιχης πίστας. Σε αυτό το mode παίζει πολύ μεγάλο ρόλο η συνεργασία μεταξύ των δυο παικτών, αφού προκειμένου να ολοκληρωθεί το objective ο σκοπευτής θα πρέπει να καλύπτει μονίμως τον στρατιώτη ενώ παράλληλα ο στρατιώτης θα πρέπει να λειτουργεί ως παρατηρητής, δίνοντας στον σκοπευτή τις θέσεις των εχθρικών στρατιωτών.
Η έκδοση για PC παρέχει επίσης την δυνατότητα του ανταγωνιστικού multiplayer σε σχετικά μικρές πίστες των 16 παικτών, αν και αυτό περιλαμβάνει μόνο δυο modes, τα deathmatch και team deathmatch. Παρ’ ότι πρόκειται για δυο χιλιοπαιγμένα modes, αυτά προσφέρουν μια εντελώς διαφορετική εμπειρία χρησιμοποιώντας την μηχανική και τον τρόπο παιχνιδιού του Sniper Elite V2 και δύσκολα θα τα βαρεθείτε. Το μεγάλο ερώτημα εδώ είναι γιατί η Rebellion αποφάσισε να ενσωματώσει ανταγωνιστικό multiplayer μόνο στην έκδοση για PC.
Οι όμορφες πόλεις, όμορφα καταστρέφονται
Το να μιλάμε για ομορφιά όταν έχουμε να κάνουμε με μια κατεστραμμένη πόλη είναι οξύμωρο. Και όμως, η Rebellion έδωσε την απαραίτητη προσοχή στα γραφικά του παιχνιδιού. Οι πίστες είναι γεμάτες λεπτομέρεια, με κατεστραμμένα κτίρια και διάσπαρτα οχήματα τα οποία πέρα από τον αισθητικό τους χαρακτήρα, σας προσφέρουν μια πληθώρα σημείων για κάλυψη. Τα εφέ του καπνού και της φωτιάς αποδίδονται άριστα ενώ ο φωτισμός του περιβάλλοντος είναι άκρως ρεαλιστικός, με τις ακτίνες του ηλίου να διαπερνούν τα κατεστραμμένα κτίρια και να φωτίζουν το εσωτερικό τους αποδίδοντας μια εμπόλεμη ζώνη σχεδόν στην εντέλεια.
Επιπροσθέτως, η λεπτομέρεια είναι αυτή που κάνει την διαφορά, με τις σημαίες στα κτίρια να κινούνται ρεαλιστικά (hint: μπορείτε να τις χρησιμοποιήσετε για να υπολογίσετε την ταχύτητα του ανέμου). Τα φύλλα και η σκόνη αιωρούνται στον αέρα, ενώ ακόμα και ο ουρανός δεν είναι ζωγραφισμένος αλλά ολοζώντανος, με σύννεφα και αεροπλάνα να τον διαπερνούν. Ο σχεδιασμός των χαρακτήρων και των όπλων είναι λεπτομερέστατος και δεν αφήνει περιθώρια αμφισβήτησης, ενώ τα animations στις κινήσεις των στρατιωτών είναι ως επί το πλείστον ρεαλιστικά.

Στον τομέα του ήχου τα πράγματα είναι εμφανώς βελτιωμένα. Η ορχηστική μουσική ταιριάζει άριστα στην ένταση της μάχης, δεν κουράζει καθόλου και χωρίς υπερβολή θα μπορούσαμε να την χαρακτηρίσουμε ως ένα από τα δυνατότερα στοιχεία της συνολικής παρουσίασης του παιχνιδιού. Το voice acting είναι ποιοτικό χωρίς να αποξενώνει τους παίκτες ενώ οι συνομιλίες αλλά και οι κραυγές και προσταγές των στρατιωτών αποδίδονται αρκετά ρεαλιστικά. Ιδιαίτερη αίσθηση μας έκαναν και τα εφέ, ειδικά ο τρομαχτικός ήχος της σφαίρας όταν ακούγεται δυνατά την ώρα της kill cam, την στιγμή που διαπερνά το σώμα των εχθρικών στρατιωτών.
Επίλογος
Το Sniper Elite V2 μας άφησε θετικότατες εντυπώσεις. Η Rebellion πήρε όλα τα στοιχεία που έκαναν γνωστό το πρώτο παιχνίδι και τα εκσυγχρόνισε με άκρως επιτυχημένο τρόπο, προσθέτοντας στην πορεία έναν μικρό αριθμό νέων χαρακτηριστικών που σε καμία περίπτωση δεν θα σας αφήσουν παραπονεμένους. Σαν τελικό αποτέλεσμα έχουμε ένα παιχνίδι που παραμένει πιστό στις αρχές του προκατόχου του. Τίποτε λιγότερο αλλά δυστυχώς και τίποτε περισσότερο.
Θετικά:
- Αυθεντικό σύστημα βαλλιστικής
- X-ray kill cam
- Ατμοσφαιρικό soundtrack
Αρνητικά:
- Σχετικά γραμμική πρόοδος
- Ασύμμετρη και προβληματική Α.Ι.
- Χωρίς ανταγωνιστικό multiplayer στις κονσόλες
Βαθμολογία
Γραφικά: 8
Ήχος: 7.5
Gameplay: 7.5
Αντοχή: 6
Γενικά: 7.2
Ένα παιχνίδι που δεν θα έπρεπε να λείπει από την συλλογή κάθε οπαδού των tactical shooters.
Αντώνης Παπαθανασίου
NEWS
VIEW ALL
No News
Comments