- Μόνιμες Στήλες
- Console Wars
- Η τρίτη γενιά κονσολών
Η τρίτη γενιά κονσολών
Hot
Η τρίτη γενιά κονσολών
Πληροφορίες
Η αναμέτρηση της Nintendo με την Sega.
Σε προηγούμενα άρθρα της στήλης Console Wars είδαμε την πρώτη και την δεύτερη γενιά κονσολών, η οποία άρχισε να διαδίδει τα games σε παγκόσμιο επίπεδο. Σήμερα θα μιλήσουμε για την τρίτη γενιά, η οποία έμεινε στην ιστορία γνωστή ως "η εποχή των 8-bit", καθιερώνοντας ωστόσο τα games ως μέσο ψυχαγωγίας σε πολλά σπίτια.
Η τρίτη γενιά ξεκίνησε τον Ιούλιο του 1983, παράλληλα με την κρίση της δεύτερης γενιάς που είχαμε αναλύσει στο προηγούμενο άρθρο. Η αρχή έγινε με την κυκλοφορία δύο κονσολών, του Sega SG-1000, καθώς και του γνωστού σε όλους Nintendo Entertainment System (NES). Αξίζει να αναφερθεί πως το NES αρχικά είχε την ονομασία "Nintendo Family Computer", ενώ παρέμεινε ως η κονσόλα με τις περισσότερες πωλήσεις μέχρι την κυκλοφορία του PlayStation. Αυτό που διαχωρίζει την τρίτη γενιά από τις προηγούμενες είναι κυρίως η μεγαλύτερη συμμετοχή της Ιαπωνίας στο χώρο. Σε μια περίοδο όπου στην Αμερική το gaming υπέφερε από την κρίση, η Ιαπωνία βρήκε τον τρόπο να κυριαρχήσει. Βοήθησε, μάλιστα, και στην αντιμετώπιση της κρίσης του ’83, η οποία θυμίζουμε πως προκλήθηκε μετά από ασταμάτητες κυκλοφορίες κονσολών και παιχνιδιών «μηδενικής ποιότητας». Το τέλος της τρίτης γενιάς ήρθε ουσιαστικά με την εμφάνιση των 16-bit το 1987, όμως η επιτυχία του NES την κράτησε «ζωντανή» μέχρι το 1995.
Χαρακτηριστικά της τρίτης γενιάς
- Το 1983 κυκλοφόρησε το Family Computer (Famicom), το οποίο έγινε ιδιαίτερα γνωστό στην Ιαπωνία, ξεπερνώντας σε πωλήσεις όλες τις υπόλοιπες κονσόλες που λανσαρίστηκαν. Σε Αμερική, Ευρώπη και Αυστραλία έγινε γνωστό ως Nintendo Entertainment System (NES), γνωρίζοντας τελικά παγκόσμια επιτυχία, με πολλούς να το θεωρούν ως την καλύτερη κονσόλα όλων των εποχών ακόμα και σήμερα. Δεν είναι τυχαίος άλλωστε ο αριθμός των πωλήσεών του, που αγγίζει τις 62 εκατομμύρια πωλήσεις.
- Το 1985 η Sega κυκλοφόρησε το Master System, το οποίο κυριάρχησε κυρίως σε Ευρώπη και Βραζιλία, περιοχές που το NES δεν κατάφερε να «χτυπήσει» δυναμικά, καθιστώντας το ως τον μεγαλύτερο ανταγωνιστή του για την εποχή εκείνη. Τα δυναμικότερα χαρακτηριστικά της κονσόλας ήταν η μεγαλύτερη παλέττα χρωμάτων, περισσότερη μνήμη, καθώς και ψεύδο-3D εφέ και stereoscopic 3D. Οι επιδόσεις του μπορεί να ξεπερνούσαν τότε το NES, δεν ίσχυσε όμως το ίδιο και για τις πωλήσεις, που λίγο πολύ φτάνουν τα 13 εκατομμύρια.
- Το 1987 κυκλοφόρησε το Atari 7800 στις Ηνωμένες Πολιτείες και το Sharp X68000 στην Ιαπωνία αντίστοιχα, καταφέρνοντας να σταθούν εμπόδια στην ραγδαία εξάπλωση του NES και του Master System, με το πρώτο να σημειώνει σχεδόν 4 εκατομμύρια πωλήσεις.
- Προς τα τέλη της τρίτης γενιάς και συγκεκριμένα το 1989, η Nintendo κυκλοφόρησε το Game Boy, μια ασπρόμαυρη φορητή κονσόλα που σίγουρα δεν χρειάζεται συστάσεις, ούτε καν στα παιδιά της εποχής μας. Καταφέρνοντας να κρατήσει την πρωτιά στον τομέα των φορητών μέχρι και σήμερα (με την βοήθεια φυσικά και των επόμενων εκδόσεών του, όπως τα Game Boy Color, Game Boy Advance και μετέπειτα του Nintendo DS και του 3DS), μας έχει χαρίσει αναμφισβήτητα υψηλής ποιότητας τίτλους και μας έχει καθηλώσει για ατελείωτες ώρες. Αξίζει να αναφέρουμε όμως πως μέχρι την κυκλοφορία του Game Boy Color το 1998, όλες οι προηγούμενες εκδόσεις του Game Boy ήταν backwards combatible.
- Την εποχή αυτή συναντώνται μερικά από τα καλύτερα franchises όλων των εποχών, τα οποία ήταν ιαπωνικής προέλευσης. Ενδεικτικά σας παραθέτουμε μερικά: Super Mario Bros., Final Fantasy, The Legend of Zelda, Dragon Quest, Metroid, Mega Man, Metal Gear, Castlevania, Ninja Gaiden, Megami Tensei και Phantasy Star. Κατά την τρίτη γενιά κονσολών, η χώρα του ανατέλλοντος ηλίου ήταν πρωτοπόρος στη δημιουργία νέων RPG, κάτι που μέχρι σήμερα, ειδικά στο genre των JRPG, αποτελεί σήμα-κατατεθέν της.
Κλείνοντας
Αυτή ήταν η τρίτη γενιά κονσολών, την οποία πολλοί από εμάς θυμόμαστε ως "χρυσή εποχή". Σε αντίθεση με τις δύο προηγούμενες γενιές, δεν έχουμε πολλά θέματα για σχολιασμό. Ο μονόλογος της Nintendo και της Sega με τα NES και Master System αντίστοιχα, δεν έδωσαν χώρο στις άλλες εταιρείες για να "πατήσουν" στο δικό τους χωράφι. Ακόμα και η Atari, κυρίαρχος της δεύτερης γενιάς, άρχισε έκτοτε να χάνεται σιγά-σιγά ολοένα και περισσότερο. Θετικό είναι όμως το γεγονός πως η Ιαπωνία ξεκίνησε τότε να μας χαρίζει παιχνίδια-διαμάντια, γνωστά ακόμα και σήμερα, με τα περισσότερα εξ αυτών να συνεχίζουν την κληρονομιά τους, ιδιαίτερα στις κονσόλες των Sony και Nintendo.
Η εποχή αυτή των κονσολών ήταν ένα σκαλοπάτι ανόδου, από την κρίση του '83 στην τεράστια ανάπτυξη που έφερε η τέταρτη γενιά, με την εισαγωγή των επεξεργαστών 16-bit. Απέδειξε επίσης ότι το gaming μπορεί να γίνει πραγματικά εθιστικό και με την εξέλιξη της τεχνολογίας συνέβαλε στο να υλοποιήσει σε μεγάλο βαθμό την φαντασία των προγραμματιστών. Τι μένει μετά από αυτό; Πολύ απλά το επόμενο αφιέρωμα της στήλης Console Wars στην τέταρτη γενιά, το οποίο θα πραγματοποιηθεί την επόμενη εβδομάδα. Μέχρι τότε...καλό κάψιμο!
Comments
"Έλα μωρέ, ποια Pokemon τώρα μωρέ..." (ελπίζω να μην διαβάσει το comment ο brother μόνο!)
Όχι να μη βγει ποτε! Να πάρετε όλοι Xbox! Join the MS dark side!!!
Χαχαχα, you join the Sony dark side
δεν θες να με δεις χαρίζω θάνατο για πλακά
είναι αυτό που λένε εμφάνιση που σκοτώνει
καλά που να δεις με τον Ανδρέα, με την βαλλίστρα του είχα σπάσει τα νεύρα.