- Μόνιμες Στήλες
- Best Of
- Top 10: Τα καλύτερα Football games
Top 10: Τα καλύτερα Football games
Hot
Top 10: Τα καλύτερα Football games
Πληροφορίες
Ο «βασιλιάς» των σπορ είναι ταυτόχρονα και ο «βασιλιάς» των video games, τουλάχιστον στη χώρα μας. Είναι το είδος παιχνιδιού που τα τελευταία χρόνια κατάφερε να μαζέψει παρέες (ακόμη και από ανθρώπους που δεν ασχολούνται με games) για τουρνουά μέχρι τελικής πτώσης, έβαλε φίλους να τσακωθούν για το «μούφα γκολ που μπήκε», έγινε μέχρι και τραγούδι (Πίνω Μπάφους και παίζω Pro), αλλά και τρόπος ζωής. Όταν η κουβέντα πάει στην κόντρα μεταξύ των δύο «μεγάλων», κοινώς του Pro Evolution Soccer και του Fifa, οι συζητήσεις «φουντώνουν» με την κάθε πλευρά να υποστηρίζει σθεναρά το αγαπημένο της game.
Παρόλο που πλέον υπάρχει μονοπώλιο των δύο παραπάνω games, δεν πρέπει να ξεχνάμε και τις εποχές που υπήρχαν πολλά «ποδοσφαιράκια» τα οποία μας χάρισαν επίσης στιγμές συγκίνησης και προκάλεσαν ανάλογο εθισμό. Από τις πρώτες οικιακές κονσόλες μέχρι τις αίθουσες των coin-op, η «στρόγγυλη θεά» πάντα κατάφερνε να μας ενθουσιάζει και να μας…πωρώνει! Λαμβάνοντας αυτό υπόψη, το Top 10 αυτής της εβδομάδας θα επιχειρήσει να καταγράψει τα 10 καλύτερα football games τόσο μέσα από τις δύο κραταιές σειρές, όσο και από άλλους τίτλους που για διάφορους λόγους έμειναν στην ιστορία.
Την επόμενη εβδομάδα η στήλη Best Of θα ασχοληθεί με «χάρτινους» ήρωες! Με άλλα λόγια, το ερχόμενο Top 10 θα αφορά τα 10 καλύτερα games που έχουν βασιστεί σε χαρακτήρες ή στο σύμπαν κάποιου αντίστοιχου κόμικ. Όπως πάντα, από το συγκεκριμένο Top 10, καλείστε να επιλέξετε τα Top 5 μέσω ψηφοφορίας στο forum και στη συνέχεια θα προσθέτουμε στη λίστα άλλα 5 games ώστε να προκύψει η τελική δεκάδα. Μπορείτε να ψηφίσετε για το επόμενο Top 10 εδώ. Προς το παρόν, βάλτε στην τηλεόραση να παίζει Euro, βγάλτε τα άλμπουμ με τα χαρτάκια της Panini από το πατάρι και απολαύστε μια διαφορετική…ποδοσφαιρική ανασκόπηση!
10: Virtua Striker 2 (1997)
Sega AM2
Arcade

Ποιος μπορεί να ξεχάσει όμως και την δεκαετία του '90, όταν γνωρίσαμε το απίθανο αυτό 3D ποδοσφαιράκι μέσα στις αίθουσες των «ουφάδικων»; Το Virtua Striker 2 είναι ένα πραγματικό διαμάντι στο χώρο, με εκπληκτικά για την εποχή γραφικά. Η Sega τότε μεσουρανούσε στα arcade, με το πρώτο συνθετικό "Virtua" (Virtua Cop, Virtua Striker, Virtua Tennis κτλ). Το Virtua Striker ήταν τεχνολογικά μπροστά για την εποχή του, καθώς τα εξελιγμένα 3D γραφικά του έδειχναν αρκετά ρεαλιστικά για τα τότε δεδομένα. Μόνο μειονέκτημα ήταν τα animations, τα οποία ανάγκαζαν τους ποδοσφαιριστές να βγάλουν...φλας μέχρι να στρίψουν (!) κάτι απόλυτα δικαιολογημένο αν αναλογιστούμε ότι μιλάμε για τις πρώτες χρονιές ύπαρξης της 3D τεχνολογίας. Το sequel του ήταν το πιο αγαπητό της σειράς, καθώς βελτίωσε αισθητά τα γραφικά, αλλά και το gameplay.
Η προσέγγιση που έκανε το Virtua Striker 2 στο ποδόσφαιρο ήταν αρκετά ορθολογική καθώς περιελάμβανε τέσσερις βασικές κινήσεις (μακρινή πάσα, κοντινή πάσα, σουτ και τάκλιν). Όπως αποδείχθηκε δεν χρειάστηκαν περισσότερες για να μας κάνουν να ξοδέψουμε ότι ψιλά είχαμε στα αδηφάγα μηχανήματα. Οι κινήσεις των παικτών, τα μοναδικά ακόμη και σήμερα physics της μπάλας (από τα καλύτερα που έχουμε δει), ο ταχύτατος ρυθμός που είχαν όλοι οι αγώνες και φυσικά τα ανεπανάληπτα σουτ που μπορούσατε να στείλετε «συστημένα» στην εστία, λαμβάνοντας υπόψη την κλασική γαλάζια μπάρα δύναμης, συνέθεσαν ένα από τα πιο συναρπαστικά ποδοσφαιράκια όλων των εποχών.
Το Virtua Striker 2 περιελάμβανε μόνο εθνικές ομάδες και ο εντυπωσιακός του οπτικός τομέας αποτύπωνε με μεγάλη επιτυχία την πανηγυρική ατμόσφαιρα του παγκοσμίου κυπέλλου. Δεν υπήρχε πιο εντυπωσιακή εμπειρία από το να πιάσετε ένα ανάποδο ψαλίδι στέλνοντας την μπάλα στο «γάμμα» για να ακούσετε αμέσως την σχεδόν παρανοϊκή ιαχή (με προφορά μεταξύ Ιάπωνα και Ευρωπαίου) «ΓΚΟΟΟΟΟΛ» του "υποτιθέμενου" εκφωνητή (υποτιθέμενου γιατί μόνο τότε θυμόταν να μιλήσει). Το παιχνίδι συνέχισε να κυκλοφορεί σε νέες arcade εκδόσεις κάθε χρόνο διατηρώντας την ποιότητά του, μέχρι που το διαδέχτηκε το Virtua Striker 3. Το Virtua Striker 2 είναι ένα ιδιαίτερο ποδοσφαιράκι που προσέφερε κάτι το διαφορετικό μέσα από ένα απίστευτα διασκεδαστικό και συναρπαστικό gameplay.
EA Canada, Electronic Arts
PC, PS, PS2, Xbox, GameCube

Εδώ θα κάνουμε μια μικρή παρατυπία και ο λόγος που υπάρχει διπλή καταχώρηση είναι γιατί το Fifa Football 2002 και το 2002 Fifa World Cup είναι ουσιαστικά το ίδιο game καθώς το δεύτερο θα μπορούσε να αποτελεί expansion του πρώτου. Ωστόσο η EA δεν ήταν χαζή ώστε να μην εκμεταλλευτεί τη μόδα του παγκοσμίου κυπέλλου κι έτσι κυκλοφόρησε δύο games για περισσότερα κέρδη, κάτι που άλλωστε αποτελεί κλασική τακτική της. Όπως και να 'χει, τα δύο αυτά ποδοσφαιράκια ήταν απλά τα καλύτερα (μέχρι τότε) της σειράς.
Η βελτίωση στα γραφικά από την προηγούμενη έκδοση ήταν εμφανής, ενώ οι κινήσεις και τα physics των παικτών έγιναν πιο ρεαλιστικά από ποτέ. Η πιο σημαντική προσθήκη στο Fifa Football 2002 ήταν η εισαγωγή της μπάρας καθορισμού δύναμης για την πάσα και την σέντρα, ενώ μειώθηκαν οι πολλές ντρίμπλες και οι «περίεργοι» αυτοματισμοί του προκατόχου του. Το αποτέλεσμα ήταν ένα απολαυστικό gameplay το οποίο θα μπορούσε να καθορίσει τη σειρά για τα επόμενα χρόνια εάν δεν αποφάσιζαν οι developers την επόμενη χρονιά να…το πάρουν αλλιώς. Φυσικά δεν ξεχνάμε να μνημονεύσουμε το για μια ακόμη χρονιά ποιοτικό multiplayer αλλά και το πληρέστερο edit mode που είχε παρουσιαστεί στη σειρά.
Ο τίτλος επανήλθε δριμύτερος την άνοιξη του 2002 με το 2002 Fifa World Cup, την ειδική έκδοση για το μουντιάλ της Κορέας και της Ιαπωνίας. Τα χρώματα, τα γήπεδα, το πάθος και ο ενθουσιασμός του πλήθους ενός παγκοσμίου κυπέλλου ποτέ δεν είχαν αποδοθεί καλύτερα σε άλλο football game. Μνημειώδες χαρακτηριστικό του παιχνιδιού ήταν τα ειδικά abilities των κορυφαίων παικτών, χάρη στα οποία εκτελούσαν ορισμένες «εξωγήινες» κινήσεις. Μπορεί το στοιχείο αυτό να στερούταν ρεαλισμού, αλλά εκτός του ότι μπορούσε να απενεργοποιηθεί, μετέδιδε κατά κάποιο περίεργο τρόπο την «μαγεία» της ποδοσφαιρικής πανδαισίας που ονομάζεται μουντιάλ. Τα δύο αυτά games αποτέλεσαν ότι τελειότερο είχε φτιάξει η EA sports μέχρι τότε. Δυστυχώς η συνέχεια είχε πολύ Pro Evolution Soccer.
8: Tehkan World Cup (1986)
Tehkan, Tecmo
Arcade

7: Fifa 2001 (2000)
EA Canada, Electronic Arts
PC, PS, PS2

Η σταδιακή βελτίωση των προηγούμενων τίτλων της σειράς μας οδήγησε στο τεχνολογικό «άλμα» που έγινε το 2000 με το Fifa 2001. Το ποδοσφαιράκι αυτό ήταν το επιστέγασμα των προσπαθειών της EA Sports όλα τα προηγούμενα χρόνια και σηματοδότησε την αρχή του τέλους της «παλιάς σειράς» των παιχνιδιών της που έγινε μετά και το Fifa Football 2002, καθώς από το 2003 και μετά το gameplay άλλαξε σε πολλούς τομείς, μια αλλαγή που χρειάστηκε χρόνο για να βρει τα «πατήματά» της.
Η νέα μηχανή γραφικών που χρησιμοποιήθηκε στο παιχνίδι είχε σαν αποτέλεσμα λεπτομερέστατη για την εποχή απεικόνιση των εμφανίσεων των ομάδων και των προσώπων των παικτών, αλλά και μεγαλύτερο ρεαλισμό στις κινήσεις και τις αντιδράσεις τους. Οι καρποί της επίσημης άδειας από την FIFA εδώ ήταν πιο «ζουμεροί» από ποτέ, αφού είχαμε στη διάθεσή μας μια τεράστια για τα δεδομένα της εποχής ποικιλία ομάδων και πρωταθλημάτων.
Φυσικά το παιχνίδι έχει μια ιδιαίτερη αξία για τους Έλληνες φιλάθλους, καθώς ήταν η δεύτερη φορά που είδαμε ελληνικό σχολιασμό, τον οποίο επιμελήθηκαν ο Χρήστος Σωτηρακόπουλος και Γιάννης Δάρρας. Ποιος μπορεί να ξεχάσει ατάκες όπως «τάκλιν για σεμινάριο» ή «εξαπέλυσε σωστό πύραυλο»; Όσο «άκυρα» ή πασιφανώς ηχογραφημένα και να ακούγονται μερικά από τα σχόλια, σίγουρα το στοιχείο αυτό ήταν κάτι το πρωτοφανές για τα ελληνικά δεδομένα.
Το κυριότερο χαρακτηριστικό όμως του Fifa 2001 ήταν το ιδιαίτερο gameplay με τους πολλούς arcade αυτοματισμούς, οι οποίοι αν και σε πολλές περιπτώσεις στερούνταν ρεαλισμού, αποδείχθηκαν ένα στοιχείο που λάτρεψαν οι fans του. Ο παίκτης με τον καιρό μπορούσε να εξοικειωθεί απόλυτα με τον χειρισμό του παιχνιδιού με αποτέλεσμα να μπαίνουν με σχετικά εύκολο τρόπο πολλά και θεαματικά γκολ, όπως για παράδειγμα τα περίφημα ψαλιδάκια ή οι κεφαλιές ψαράκι. Αν προσθέσουμε σε όλα τα παραπάνω τα πλούσια options, το «δυνατό» edit κομμάτι αλλά και το πολύ αξιόλογο -ακόμα και για τις ταχύτητες που είχε εκείνη την εποχή το internet- multiplayer mode, αντιλαμβάνεστε πως το Fifa 2001 ήταν το ποδοσφαιράκι που δήλωσε πως η σειρά της EA sports είχε έρθει για να μείνει.
Konami
PC, PS2, Xbox

Την χρονιά που κυκλοφόρησε το Pro Evolution Soccer 5 απλά...έπαιξε μπάλα μόνο του. Το Fifa πέρναγε για δεύτερη φορά μέσα σε τέσσερα χρόνια μια φάση αλλαγής, με το Fifa 06 να είναι ομολογουμένως από τα πιο μέτρια της σειράς. Από την άλλη, η Konami τότε δούλευε ακόμα πάνω στο ποδοσφαιράκι της, με αποτέλεσμα να κάνει το καλό ακόμη καλύτερο. Έτσι, μας παρουσίασε ένα μνημειώδες football game, που πολλοί ακόμη θεωρούν το κορυφαίο όλων των εποχών.
Το Pro Evolution Soccer 5 προσέφερε όλα τα καλά της εν λόγω σειράς, βελτιωμένα και με άψογη παρουσίαση. Τα γραφικά του ήταν ότι καλύτερο είχαμε δει μέχρι τότε, τα επίσημα δικαιώματα ομάδων (αν και πάλι περιορισμένα) ήταν περισσότερα από την προηγούμενη χρονιά, ο τεχνικός τομέας ήταν γενικά ανώτερος και το gameplay πιο καθηλωτικό από ποτέ. Το παιχνίδι έχοντας παραδοσιακά στο πλευρό του την modding κοινότητα άρχισε να διαθέτει ολοένα και περισσότερα patches για όλα τα γούστα, γιγαντώνοντας πραγματικά τη φήμη του.
Στα θετικά συγκαταλέγεται το γεγονός πως ήταν το πρώτο Pro Evolution Soccer που διέθετε online, ενώ ήταν πολύ πλούσιο στον τομέα του editing και του customization. Ειδικά όσον αφορά την χώρα μας, γνωρίζοντας την ιδιαίτερη σχέση του Έλληνα gamer με τη σειρά της Konami, μπορούμε να πούμε πως το Pro Evolution Soccer 5 ήταν το ποδοσφαιράκι που την καθιέρωσε στη συνείδησή του ως ένα από τα πιο αγαπημένα games όλων των εποχών.
5: International Superstar Soccer (1994)
Konami
SuperNES

Ο πρόγονος του Pro Evolution Soccer και απόγονος του Konami Hyper Soccer στο NES αποτελεί έναν τίτλο-σταθμό που στα μέσα της δεκαετίας του '90 σήμανε την "μάχη των αιωνίων" ανάμεσα σε Fifa και Pro, καθώς τα απλά 2D γραφικά του Sensible World of Soccer σε συνδυασμό με το κλείσιμο της Commodore ήταν αναμενόμενο πως θα άφηναν το ποδοσφαιράκι των Βρετανών εκτός διεκδίκησης του τίτλου.
Η ποιοτική δουλειά των artists της Konami έφερε το επιθυμητό αποτέλεσμα, με το ISS να είναι ότι καλύτερο μπορεί κάποιος να παίξει από ποδοσφαιράκια εκείνη την χρονιά. Ακόμα και το gameplay του, με τα τέρματα να απεικονίζονται στην οριζόντια ευθεία (και όχι διαγώνια όπως στο πρώτο Fifa) ήταν ανώτερο από το αρχικό δημιούργημα της EA Sports, καθώς τα ματς βασίζονταν καθαρά και μόνο στην ικανότητα κάθε παίκτη.
Το ISS ήταν ένα μεγάλο δέλεαρ για κάθε ποδοσφαιρόφιλο, τόσο στο single-player όσο και στο multiplayer mode. Με τα επιπλέον modes, μας έβαλε στον πειρασμό να παίξουμε παγκόσμιο κύπελλο με διάφορες εθνικές ομάδες ή τα Challenges στα οποία έπρεπε να ανατρέψουμε το εις βάρος μας σενάριο στο οποίο χάναμε, μέσα σε ελάχιστα λεπτά. Στον τομέα του σχολιασμού, το "Γκολ, γκολ, γκοοολ" έχει μείνει βαθιά χαραγμένο στη μνήμη όσων από εμάς το παίξαμε, ενώ τα δικαιώματα ονομάτων των παικτών δεν μας απέτρεψαν από το να ξοδεύουμε ώρες στον editor για πάρτη του. Κατά πολλούς θεωρείται ότι καλύτερο έχουμε παίξει στα 16-bit.
[2016 UPDATE]
4: Fifa 14 (έκδοση PS4 & Xbox One)
EA Canada, Electronic Arts
PS4, Xbox One
Το Fifa 14 αποτέλεσε για τους ποδοσφαιρόφιλους έναν σοβαρό λόγο να αποκτήσουν PS4 ή Xbox One, καθώς μόνο εκεί μπορούσαν να παίξουν το καλύτερο ποδοσφαιράκι στον πλανήτη την συγκεκριμένη χρονιά. Τα ports σε PC, PS3 και Xbox 360 ήταν απλά η σκιά του νέου Fifa που ετοίμαζε η EA Canada.
Στην next-gen έκδοση των κονσολών όγδοης γενιάς παρουσιάστηκε για πρώτη φορά η Ignite Engine. Χάρις σε αυτήν, τα στατιστικά των ποδοσφαιριστών, η μυική τους μάζα, η αντοχή τους και πολλά ακόμη στοιχεία φυσικής κατάστασης έπαιξαν για πρώτη φορά ακόμη πιο ρεαλιστικό ρόλο στις μεταξύ τους συγκρούσεις, αλλά και στις μεταβιβάσεις της μπάλας. Το A.I. στο Legendary επίπεδο δυσκολίας έφτασε την κορυφή και κατάφερε να μας ζορίσει, ενώ η ανταπόκριση χειρισμού άγγιξε το τέλειο.
Στον τεχνικό τομέα είχαμε για πρώτη φορά στην ιστορία της σειράς άκρως λεπτομερή textures, ρεαλιστικότατο μοντέλο φωτισμού (τομέα όπου η EA υστερούσε σημαντικά) και απόλυτα ρεαλιστικά animations. Έκτοτε, οι επόμενες εκδόσεις δεν παρουσίασαν κάτι το εξαιρετικό, αντιθέτως στιγματίστηκαν από την κακή διαιτησία και το εξίσου κακό A.I. των τερματοφυλάκων που ευτυχώς σταδιακά διορθώθηκε στα περισσότερα σημεία του. Το Fifa 14 πάντως έχει αφήσει εποχή, καθώς οι developers της EA Canada μπήκαν με το δεξί και καθιερώθηκαν στην όγδοη γενιά όπως δεν φανταζόμασταν ούτε στα πιο τρελά μας όνειρα. Κρίμα που την συγκεκριμένη πολυτέλεια κατάφεραν να χαρούν για ένα χρόνο μόνο οι έχοντες το μπάτζετ αγοράς μιας ολοκαίνουργιας κονσόλας.
3: Kick Off 2 (1990)
Dino Dini, Anco
Amiga, Spectrum, Amstrad, Atari, NES, PC

Στα σημερινά ποδοσφαιράκια, είναι προφανές πως πριν ξεκινήσετε τον αγώνα θα επιλέξετε την τακτική σας, την διάταξη των παικτών στο γήπεδο, το είδος της διοργάνωσης που θα συμμετάσχετε και τη σύνθεση της ομάδας σας ώστε να περιλαμβάνει τους καλύτερους παίκτες. Είναι επίσης προφανές πως μέσα στον αγωνιστικό χώρο δεν μπορείτε να κινείστε όπως σας «καπνίσει», αφού απαιτούνται συγκεκριμένοι ελιγμοί που θα ακολουθούν τα physics της μπάλας για να μην χάσετε τον έλεγχό της.
Αν γυρίσετε όμως περίπου 22 χρόνια πίσω, όλα αυτά δεν ήταν και τόσο αυτονόητα. Η μπάλα «κόλλαγε» στα πόδια των παικτών, οι τακτικές ήταν προκαθορισμένες, οι παίκτες έμοιαζαν…κλώνοι ο ένας του άλλου και γενικά έλλειπαν πάρα πολλά στοιχεία που ορίζουν την πολυδιάστατη φύση του αθλήματος. Για όλα αυτά όμως, ευτυχώς για εμάς, φρόντισε ο θρυλικός πλέον game designer Dino Dini, ο οποίος πολλά χρόνια πριν πιάσει την κιθάρα του μας χάρισε την σειρά παιχνιδιών Kick Off. Η τελευταία εισήγαγε πολλά νέα στοιχεία, καινοτομώντας όσο κανένα άλλο game του είδους μέχρι τότε και σίγουρα χάραξε τον δρόμο για τα περισσότερα μετέπειτα ποδοσφαιράκια. Αναμφισβήτητα, ο καλύτερος τίτλος της εν λόγω σειράς είναι το απίστευτα εθιστικό Kick Off 2.
Το Kick Off 2 απαιτούσε τεράστιο skill για την επίτευξη ντρίμπλας, αφού για πρώτη φορά έπρεπε να λάβετε ξεχωριστά υπόψη σας την κίνηση της μπάλας, πράγμα που δυσκόλευε –σε σημείο εκνευρισμού πολλές φορές- και η μεγάλη ταχύτητα του παιχνιδιού που χρειαζόταν «τρελά» αντανακλαστικά. Για να δώσετε πάσα θα έπρεπε να κρατήσετε πατημένο το κουμπί, ο παίκτης να σταματήσει να τρέχει και στη συνέχεια να εκτελέσει μεταβίβαση. Το σουτ έπρεπε να το πιάσετε...πάνω στην κίνηση, κάτι που ήταν αρκετά δύσκολο. Στον τομέα του χειρισμού, το Kick Off 2 ίσως να είναι και το πιο δύσκολο ποδοσφαιράκι όλων των εποχών.
Από εκεί και πέρα συναντάμε μια σειρά πρωτοφανών για την εποχή χαρακτηριστικών, όπως καθορισμός της δική σας τακτικής, επιλογή κυπέλλου ή τουρνουά, 24 διαφορετικούς (και στα…σφυρίγματα) διαιτητές, φαλτσαριστά σουτ, παίκτες με ικανότητες που φαίνονται στον αγωνιστικό χώρο και διάφορα ακόμη στοιχεία που «έφεραν» τα ποδοσφαιράκια μερικά βήματα πιο κοντά στον ρεαλισμό που απολαμβάνουμε σήμερα. Η «φτώχεια» στα γραφικά του δεν ήταν ικανή να μας..ξενερώσει για κανένα λόγο, καθώς το Kick Off 2 συγκαταλέγεται άνετα στα κορυφαία και πιο…προοδευτικά ποδοσφαιρικά games όλων των εποχών.
2: Sensible World of Soccer (1994)
Amiga, PC, Xbox 360

Όταν μιλάμε για έναν τίτλο που το Πανεπιστήμιο του Stanford συμπεριέλαβε στη λίστα με τα 10 πιο σημαντικά video games όλων των εποχών, αντιλαμβάνεστε τη σπουδαιότητά του. Το Sensible World of Soccer ήταν και είναι ένα από τα πιο εθιστικά ποδοσφαιράκια όλων των εποχών. Το απλό αλλά απίστευτα διασκεδαστικό gameplay του αποτέλεσε σημείο αναφοράς και ανέδειξε τον εν λόγω τομέα ως το πλέον σημαντικότερο σε ένα video game. Παρόλο που ο χειρισμός βασιζόταν μόνο σε ένα κουμπί και τον μοχλό της κατεύθυνσης, ο έμπειρος παίκτης μπορούσε να εκτελέσει μια αρκετά μεγάλη ποικιλία κινήσεων. Η ποδοσφαιρική πανδαισία που «ξεχείλιζε» από το Sensible World of Soccer ήταν άνευ προηγουμένου, κάτι που φυσικά οφείλεται στο απίστευτα πλούσιο περιεχόμενό του.
Το Sensible Soccer έκανε την αρχή το 1992 και το Sensible World of Soccer συνέχισε την παράδοση το 1994 με την ίδια μηχανή γραφικών, αλλά την προσθήκη περισσότερων ομάδων. Φυσικά μεγάλο ατού για την τότε εποχή ήταν το (20ετές) career mode, στο οποίο παίζατε τόσο σαν προπονητής, όσο και σαν παίκτης-προπονητής. Ο συνδυασμός football game και manager game αποτέλεσε κάτι ιδιαίτερα καινοτόμο για την εποχή εκείνη. Η μεταγραφική αγορά του Sensible World of Soccer μπορεί να έμενε στατική γύρω σας, όμως μπορούσατε να αγοράζετε νέους παίκτες και να δημιουργούνται regenerated στη θέση τους, ενώ το εντυπωσιακό ήταν η πληρέστερη για την εποχή βάση παικτών και ομάδων που είχαμε δει ever.
Στον τομέα του χειρισμού, η σειρά Sensible Soccer ήταν δεύτερη σε δυσκολία μετά την σειρά Kick Off! Οι βετεράνοι του είδους δεν χρησιμοποιούσαν σε καμία περίπτωση keyboard, παρά μόνο joystick, κατά προτίμηση το "σκληρό" Tomahawk με το ένα κουμπί (που το πέταγες στον τοίχο κι έσπαγε ο τοίχος!). Με απλό πάτημα κουμπιού είχαμε την πάσα, με κρατημένο το κουμπί και την κατεύθυνση μπορούσατε να σουτάρετε, ενώ αν σε αυτή την κίνηση κατεβάζατε το χειριστήριο προς τα κάτω, δίνατε ύψος στην μπάλα κάτι που σας επέτρεπε να βγάλετε σέντρα ή να βάλετε γκολ από μεγάλη απόσταση. Υπήρχαν επίσης συνδυασμοί κινήσεων (σέντρα και κεφαλιά ψαράκι για παράδειγμα), κάτι που συνέβαλε στο να υπάρχει σημαντικό "βάθος" στο gameplay.
Συνολικά το παιχνίδι περιελάμβανε πάνω από 1.500 ομάδες και 27.000 παίκτες. Αντιλαμβάνεστε πως το Sensible World of Soccer απαιτούσε ώρες ενασχόλησης για βγει όλο το «manager-ιλίκι» από μέσα μας αλλά και για να δούμε τα αποτελέσματα στην πράξη και στο χορτάρι. Όλα αυτά τα στοιχεία, τα οποία τότε ζήλευαν ακόμα και μεταγενέστερα manager games, συνδυάζονταν άψογα με την δράση, μέσω της κλασικής bird's eye οπτικής του γηπέδου. Κατά πολλούς, το Sensible World of Soccer κερδίζει επάξια τον τίτλο του πιο εθιστικού football game όλων των εποχών!
Konami
PC, Xbox 360, PS2, PSP, DS

Το Pro Evolution Soccer 6 αποτέλεσε το σημείο καμπής τόσο για το δημοφιλές ποδοσφαιράκι της Konami, όσο και -παραδόξως- για τον μεγάλο αντίπαλό του, τη σειρά Fifa της EA sports. Το 2006 που κυκλοφόρησε το εν λόγω game η σειρά βρισκόταν στο απόγειό της. Το παιχνίδι είχε αποκτήσει πολυπληθείς φίλους, κάθε χρόνο έδειχνε πιο βελτιωμένο και γενικά φαινόταν πως είχε ανακηρυχτεί «βασιλιάς» και είχε καθίσει για τα καλά στο θρόνο του, ενώ το Fifa φαινόταν να χαράζει ένα δικό του δρόμο.
Το Pro Evolution Soccer 6, όντας ενδεχομένως το καλύτερο Pro που είχε κυκλοφορήσει μέχρι τότε (αν μη τι άλλο στα ίδια επίπεδα με το επίσης κορυφαίο Pro Evolution Soccer 5), είχε έρθει για να πιστοποιήσει την κυριαρχία της σειράς. Όμως, η ιστορία απέδειξε πως από εκείνο το σημείο και ύστερα το Pro Evolution Soccer θα «καθόταν» στην επιτυχία του μένοντας απελπιστικά στάσιμο, ενώ αντίθετα τα σκήπτρα σιγά-σιγά θα περνούσαν στον μισητό αντίπαλο που όμως θα βελτιωνόταν θεαματικά χρόνο με το χρόνο. Όλα αυτά όμως είναι "άλλου παπά ευαγγέλιο" και γεγονός παραμένει πως το Pro Evolution Soccer 6 είναι το πληρέστερο football game της σειράς, με βάση τα δεδομένα της τότε εποχής.
Αν και στον κλασικό τομέα που «πονάει» η σειρά της Konami είχαμε και εδώ αρκετές ελλείψεις, στο έκτο παιχνίδι της σειράς τα σωστά ονόματα των παικτών και των ομάδων ήταν περισσότερα από τα προηγούμενα χρόνια. Το ανανεωμένο «Master League» μπορούσε να «κρατήσει» για ώρες τους επίδοξους προπονητές, η A.I. των αντιπάλων και η game engine ήταν σαφώς βελτιωμένα, είχαν γίνει μικρές βελτιώσεις στον ρεαλισμό του παιχνιδιού ενώ μέχρι και το διαδικτυακό παιχνίδι –αν και πάλι προβληματικό- είχε πολλές προσθήκες. Συν τοις άλλοις, το PES 6 διέθετε πλούσιο customization ώστε να φτιάξετε τις ομάδες και τους παίκτες που θέλατε.
Το κερασάκι στη τούτα ήταν ένα από τα πιο πωρωτικά modes όλων των εποχών που δεν ήταν άλλο από το «International Challenge» το οποίο σας επέτρεπε να αναλάβετε οποιαδήποτε εθνική ομάδα, να καθορίσετε τις κλήσεις των παικτών και να επιχειρήσετε την κατάκτηση του παγκοσμίου κυπέλλου ξεκινώντας από τα προκριματικά. Έχοντας βρει την «χρυσή» τομή ανάμεσα στον ρεαλισμό ενός football simulation και τη διασκέδαση που μπορεί να προσφέρει η arcade φύση της σειράς, το Pro Evolution Soccer 6 μας προσέφερε άπειρες ώρες πραγματικής ευχαρίστησης.
Bonus: Editors' choice
Αν και έμειναν εκτός Top 10, στη συντακτική ομάδα του GameWorld δεν θα μπορούσαμε παρά να αναφέρουμε δύο games-σταθμό, τα οποία θα μπορούσαν κι αυτά να συμπεριληφθούν στο Top 10, απλά δεν τα κατάφεραν με βάση τις ψήφους αναγνωστών. Πρόκειται για τα εξής δύο retro αριστουργήματα:
Tecmo World Cup '90 (1990)
Tecmo
Arcade, Mega Drive
Τα γραφικά του Tecmo World Cup παρότι απλά ήταν ερωτεύσιμα, με τον παίκτη που έχει την μπάλα να αναβοσβήνει, τα animations καλοστημένα για τα δεδομένα της εποχής και τις ειδικές κινήσεις να αποτελούν highlight του gameplay. Φάουλ και πέναλτι δεν υπήρχαν, μπορούσατε να κλαδέψετε τον αντίπαλο ελεύθερα, ενώ τα γκολ ήταν σκέτη πώρωση. Μπορούσατε να σουτάρετε με απλά σουτ, ψαλιδάκια, κεφαλιές, κεφαλιές ψαράκι ή να κρεμάσετε τους τερματοφύλακες οι οποίοι σημειωτέον πεταγόντουσαν σαν αίλουροι για να πιάσουν την μπάλα.
(Παλιά καταχώρηση στην 5η θέση: Fifa 12 (2011)
EA Canada, Electronic Arts
PC, PS3, Xbox 360, Wii, PS2, PSP, 3DS

Δεν υπάρχει αμφιβολία πως εν έτη 2012 το Fifa είναι πλέον ο αδιαφιλονίκητος «πρωταθλητής» στα football games. H EA sports έχει ανάγει το ποδοσφαιράκι της σε επιστήμη, ακολουθώντας ανοδική πορεία τα τελευταία χρόνια με σκοπό να μας χαρίσει την απόλυτη ποδοσφαιρική εμπειρία. Βέβαια οι fans του Pro Evolution Soccer θα συνεχίσουν να διαφωνούν και η αλήθεια είναι πως μάλλον ποτέ το Fifa δεν θα αποκτήσει αυτό τον arcade χαρακτήρα για τον οποίο λατρεύτηκε το Pro, αλλά είναι φανερό πως η σειρά της Konami δεν έχει παρουσιάσει σε καμία περίπτωση την πρόοδο του αντιπάλου της.
Το Fifa 12 έχει πιθανώς το πιο πλούσιο περιεχόμενο που έχουμε δει ποτέ. Όλα τα καλά του Fifa βρίσκονται και εδώ, με τις εκατοντάδες διαθέσιμες ομάδες και τα πρωταθλήματα από 22 χώρες, το ανανεωμένο και εθιστικό Career Mode, το προχωρημένο Virtual Pro, το αγαπημένο Ultimate Team, το πιο πλούσιο από ποτέ online και ένα σωρό ακόμη χαρακτηριστικά που παρουσιάζονται σαφώς βελτιωμένα. Υπάρχουν νέες προσθήκες, όπως τα ανανεωμένα menus ή το EA Sports Football Club και γενικώς το παιχνίδι δίνει την εντύπωση ότι δεν πρόκειται να σας αφήσει να «ξεκολλήσετε» για κανένα λόγο αφού θα θέλετε να δοκιμάσετε τα πάντα.
Πιο σημαντικό όμως ίσως από όλες τις επιλογές είναι το ίδιο το gameplay, το οποίο βρίσκεται πλέον σε πολύ υψηλά επίπεδα. Η μεγαλύτερη βελτίωση έγκειται στην χρήση της επαναστατικής Impact Engine που επηρεάζει συγκρούσεις, τραυματισμούς και αντοχή, έχοντας σαν αποτέλεσμα μια «στιβαρή» αίσθηση των παικτών στον αγωνιστικό χώρο. Το A.I. του παιχνιδιού είναι από τα πιο ρεαλιστικά που έχουμε δει, οι ντρίπλες γίνονται ακόμα πιο συναρπαστικές με το Precision Dribbling ενώ μέχρι και τα γραφικά του παρουσιάζονται βελτιωμένα. Το Fifa 12 είναι απλά εκπληκτικό κι έχει πλέον φτάσει σε πολύ υψηλό επίπεδο αφού έχει καταφέρει να δώσει την αίσθηση του πραγματικού αθλήματος μέσα από το χειριστήριο. Αν λάβουμε υπόψη και το εξαιρετικά πλήρες περιεχόμενό του, μπορεί εύκολα να χαρακτηριστεί ως το απόλυτο football simulator της εποχής μας.
Το επόμενο Top 10
Αυτά ήταν κατά τη γνώμη μας (αλλά και κατά τη δική σας) τα δέκα κορυφαία football games όλων των εποχών. Η συγκίνηση, το πάθος και τα έντονα συναισθήματα που συνοδεύουν τον «βασιλιά» των σπορ αποτελούν άριστη πρώτη ύλη για τη δημιουργία εξίσου συναρπαστικών παιχνιδιών και δεν είναι λίγες οι φορές που αυτά ακριβώς τα στοιχεία κατάφεραν να τα «παγιδέψουν» ταλαντούχοι άνθρωποι σε μερικές γραμμές κώδικα.
Την επόμενη εβδομάδα θα αναλύσουμε τα 10 κορυφαία games που βασίζονται σε κάποιο κόμικ. Κάντε κλικ εδώ για να ψηφίσετε την πεντάδα που θα θέλατε να δείτε στο αφιέρωμα!
Comments
1)Fifa 2002
2)Sensible soccer (όλα)
3)Pro Evolution Soccer 6
Το Fifa 2002 ήταν και το πρώτο με τον έλεγχο δύναμης αν θυμάμαι καλά.Πολύ μπροστά όπως πάντα η EA. B)
Thanks επισης που καταφερες να χωρεσεις και το δικο μου entry, δε πιστευα πως θα εμπαινε
1)Sensible Soccer
2)Kick Off 2
3)Italy 90
4)Fifa 2001
5)Pro 6
Το Italy 90 νομίζω το αδίκησες αλλά αν θυμάμαι καλά δεν πρέπει να ψήφισα οπότε είμαι άξιος της μοίρας μου.Κατά τα άλλα super το αφιέρωμα!Αυτή τη φορά όμως θα ψηφίσω στο καινούργιο γκάλοπ. :cheer:
ΥΓ.Αλλες εποχές τότε.Αμφιβάλω αν άτομα της ηλικίας μου παίζουν ακόμα ή έστω διαβάζουν επικαιρότητα.
1)Pro Evolution Soccer 6
2)Fifa 2002
3)Sensible Soccer
Φιλε psmaniac το Fifa 2001 και κυρίως το 2002 ηταν κλασεις πιο πανω.Το 2000 οπως ειπες κι εσυ..περνουσαν οι παικτες απο μεσα οποτε no way.
2)PES 6
3)Fifa Street
Να σημειωθεί ότι τότε στο Forum δεν του είχατε δώσει ούτε μία ψήφο, απλά με την ανάρτηση του Top 10 και βλέποντας τα σχόλιά σας στο YouTube είπαμε να αποκαταστήσουμε την ιστορία..